Tractor Restauratie

Restauratie Zetor 25.

Voorjaar 1994 besloot Marc Vercauteren om een oldtimer tractor aan te schaffen om mee te kunnen doen aan oldtimer evenementen en rondritten. Marc had de voorkeur voor een trekker die men in onze regio niet veel ziet. Van een bevriende verzamelaar kreeg hij een tip dat er bij een kleine varkenshouderij in Anzegem een Zetor te koop stond. Bij de eerste bezichtiging bleek de trekker niet tegen te vallen. Motor liep probleemloos, had echter wat lekkages en de bekabeling liet te wensen over. Was ooit al eens met de kwast overgeschilderd en de banden moesten vervangen worden. Met wat werk was er zondermeer iets moois van te maken!

Trekker bleek bovendien een snelle versie te zijn! De koop werd gesloten en de trekker werd naar huis gehaald. Zijn direct begonnen aan de restauratie, eerst de motoroliedruk gemeten, met opgevulde radiator de motor warm laten draaien, motoroliedruk was goed echter de koelvloeistof was verdwenen. De eerste lekkage die we tegen kwamen was aan de waterpompdichting. Waterpomphuis was rondom de dichting ingeroest, een nieuwe afdichting was op dat moment niet leverbaar. Een dichting van een ander merk pas maken, was de enige optie. Hebben het waterpomphuis ingespannen in de draaibank en deze uitgedraaid tot er een dichting van een Duitse International in paste, ook de stalen loopring in de schoep hebben we op deze manier pas gemaakt.

Na proefdraaien bleek echter na verloop van tijd dat het koelwater weer gezakt was. Bleek dat het motoroliepijl gestegen was. Na los draaien van de carterstop, bleek dat er koelvloeistof in het carter kwam. Volgend probleem! Hebben koelsysteem onder druk gezet, hadden klepdeksel en stoterstangen al los waardoor we er al snel achterkwamen waar het probleem zat. In de gaten waar de stoterstangen door de cylinderkop steken, bleken pijpjes geperst te zitten die met de buitenkant in het koelsysteem zitten. Deze bleken doorgeroest te zijn. Om deze te kunnen vervangen moest de culasse gedemonteerd worden. Pijpjes hebben we zelf gemaakt en met loc-tite terug gemonteerd. Verder hebben we de besturing spelingvrij gemaakt en de dichtingen van het differentieel waar de remplaten op zitten vervangen. Een groot gemak is dat alle onderdelen in milimeter-maten zijn.

Ook bleek het bovendeksel van de versnellingsbak los te staan, hierdoor waren de zijkanten van de versnellingsbak aangekoekt met dikke cardanolie en grond. Hebben we met verfafbeit schoongemaakt. Het slechtste werk was wel het loshalen van de achterwielen die met een ‘’klos” op de steekassen zitten geklemd. Klembouten waren met kruipolie en grote luchtsleutel niet los te krijgen! Pas na goed warmstoken kwamen ze los, na 42 jaar vast gezeten te hebben. Velgen, pedalen, heflatten en dergelijke zijn gestraald. Het plaatwerk en brandstoftank zijn bij een autospuiterij strak en in de lak gezet. Body en losse delen hebben we zelf gespoten en vervolgens alles weer gemonteerd inclusief een set nieuwe banden.

De 12 volts spanningsregelaar was nog in de dynamo ingebouwd, maar bleek niet meer te redden. Hebben daarom een 11 ampère Bosch regelaar op een andere plaats weggebouwd. Ook de bekabeling is volledig vernieuwd.  Het kakigroen waarin de trekker nu gespoten is, kwam overal vanonder de gekwaste oranje verf vandaan. Is origineel groen uit de fabriek gekomen. Is maar goed dat de trekker terug zijn fabriekskleur heeft. Door deze weinig voorkomende kleur en enkele details ontdekte de eerste oorspronkelijke eigenaar op de meimarkt in Koewacht dat het zijn eerste nieuw gekochte Zetor betrof. Ook bevestigde hij dat zijn oude Zetor destijds naar een varkenshouder in Anzegem was verkocht.  Is destijds nieuw gekocht door landbouwer Michel Cerpentier van de Belgische Koewacht. Op loopafstand van Marc zijn deur! Sinds 1995 heeft Marc met veel plezier aan veel evenementen en rondritten meegedaan, waaronder die van OTL De Lozen Boer. Trekker heeft geen urenteller, maar het zullen er ongetwijfeld heel wat zijn, ondanks dat er ondertussen meerdere oldtimertrekkers bijgekocht en opgekuist zijn blijft de  T 25 Marc z’n voorkeur houden!

                                                                                                                   Hulp bij de restauratie en verslag,

                                                                                                                                                     Ko de Feijter

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Populair
  • Tag