Tractor Restauratie

Restauratie van ALGAIER AP17 Porsche Diesel 17pk.

 In 1985 waren mijn vrouw en ik op de terreinen van “ den BOUK  “ alias Jef Van Landeghem in Bazel. Bij het bewonderen van een massa oude tractoren vielen er ons 2 op, nl een MASSEY HARRIS  PONY en een ALGAIER PORSCHE AP17 van 1951. Een er van zouden wij kopen om “ EENS “ te restaureren; Simone besliste toen dat het de Algaier ging worden en die werd dan ook ’s anderendaags afgehaald. Wegens gebrek aan plaats belande de aanwinst achteraan op het erf, de motor werd gedemonteerd en bestudeerd in het KIHO in Gent en in de Technische School in Veurne door de medestudenten van onze zonen Bart en Tim.  In 1995 kwam er  een plaatsje vrij  in de varkensstal van onze vriend Herman, waarheen de tractor verplaatst werd. Na de verhuis van ons bedrijf in 2007 naar het industriepark E17 / 3 kwam de Porsche terug naar huis in afwachting van de restauratie.

In 2010 ging ik op pensioen en na opkuis van de ganse doening ( gebouwen en tuin ), de restauratie van enkele Fergusons en andere noodzakelijke werken kwam de Algaier – Porsche eindelijk aan de beurt. Na grondige studie van het project nam ik het besluit om de restauratie volledig en grondig te doen. Het trekkertje is volledig van boven tot onder en van achter tot voor gedemonteerd geweest. Bij de her-montage zijn alle oliekeerringen en alle enigszins beschadigde lagers vervangen. De Porsche motor is grondig vernieuwd met nieuwe lagers, nieuwe cilinders en zuigers en nieuwe complete cilinderkoppen. De injectie is volledig gereviseerd en de regelaar is speling – vrij gemaakt.

Toen kwam het moeilijkste deel op de proppen: het koetswerk een beetje deftig in orde krijgen. De motorkap met toebehoren waren in ZEER slechte toestand en NIEUW is er niets meer te vinden. In de jaren ’60 en ’70 heb ik nog met polyester gewerkt en deze ervaring kwam mij goed te pas. Het onderdeel van de capot is door een vriend gelast en verder afgewerkt. De echte motorkap is eerst zo goed en zo kwaad als mogelijk gerecht en vlak gemaakt. Het plaatwerk was zodanig dun en weggeroest dat lassen niet mogelijk bleek. Ik heb toen de binnenkant  versterkt met polyester en glaswolvezel, deze herstelling heb ik grotendeels zichtbaar gelaten. De buitenkant is toen ook met polyester bewerkt en zo fijn mogelijk afgewerkt. Al dit werk is op enkele minuten te schrijven of te lezen, maar er zijn ontelbare uren werk ingekropen.

Toen was er nog de oranje  kleur! Lang zoeken bracht geen soelaas betreffende de exacte kleur; van de PORSCHE clubs kreeg ik verschillende informatie, maar GEEN uniformiteit. Na lang nadenken heb ik dan maar besloten om RAL 6004 te gebruiken en voor de wielen heb ik zelf een iets rodere kleur gemengd. De schildering is niet 100% naar mijn zin, maar ik troost mij bij de gedachte dat begin jaren 1950 dat niet veel beter zal geweest zijn.

De trekker staat op compleet nieuw schoeisel ( velgen en banden ),en  er zijn ( onzichtbare ) gewichten voor beschikbaar.

ONTWERP ALGAIER AP 17 SYSTEEM PORSCHE.

Ontworpen eind jaren ‘ 30 als VOLKSSCHLEPPER door Ferdinand Porsche in opdracht van Hitler.  Na de oorlog geproduceerd door ALGAIER, die reeds voor de oorlog trekkers bouwde.    Eerste serietractor met olie – turbo koppeling tussen de motor en de klassieke koppeling.   17 pk sterke 2 – cilinder, luchtgekoeld,5 versnellingen AV en 1 AR; met of zonder hydraulische hef ( deze is zonder ).

ROGER en SIMONE VAN BASTELAERE – CARNOY

Hillarestraat 230

B9160 LOKEREN.

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag