Tractor Restauratie

Restauratie van een Unimog 411

it's a Mercedes thing, you don't understand it until you have one.

Dus van 1 Mercedes (Unimog 411) komt mercedes2 (Mb 800), en met geluk een derde kunnen kopen in juli 2019. Maar deze keer een 411-119 Lange uitvoering, en met leuke opties.

  • Lift
  • Driekantskipper
  • Aftakas voor en achter.
  • Dorspoulie

Enige wat er ontbreekt zou een maaibalk zijn.

We kende die Unimog al van vroeger. Deze was destijds van Eric Rottiers, voormalig clublid. En wisten of dachten te weten in welke staat hij was.  Met een kleine restauratie is hij zoals onze andere. Maar na het zien en inspecteren bleek dit jammer genoeg niet het geval te zijn.

De lift was zwak. Hefarmen waren te lang. De hydraulische cilinder voor de hefinrichting was beschadigd. En originele is niet meer te krijgen. Heb dan maar een gelijkaardig model gekocht en aangepast.

Dak zeil open leggen lukt niet meer omdat de beugel met zwaailichten die erop stonden te dicht achter de cabine was geplaatst.

Kippen van het bakje lukte alleen nog maar naar achter. Het systeem was weg, en hebben we dus volledig zelf nagemaakt van foto’s. Zodat hij nu terug langs de 3 kanten kan kippen.

Aangezien hij al lange tijd stil stond deden de remmen het ook niet meer.  

Alle pompjes in de wielen zijn vervangen. Hoofdremcilinder vervangen, remmen opnieuw belegd. Ok de handrem was slecht of misschien ooit slecht afgesteld geweest. Er was nog 1 wiel waarvan de rem nog zou gewerkt kunnen hebben

Na al deze werken was hij al terug in grote lijnen technisch in orde. Het chassis was in vrij gezonde toestand. Dat is wel degelijk gemaakt. 

De cabine had op verschillende plaatsen roestvorming. Dat ze niet het beste koetswerk hebben is wel een gekend probleem bij Unimog. Echter bleek dat er verschrikkelijk veel plaatsen waren waar er heel veel mastiek en siliconen was gebruikt geweest als middel, en nooit echt deftig de slechte stukken waren verwijderd, of hersteld volgens de regels van de kunst.

Dus om gemakkelijk te werken cabine eraf, en zandstralen + metalliseren. En alles wat niet meer ok was uitsnijden en vervangen. Er zij nog enkele sites waar je nog onderdelen hiervan kunt bekomen. Anderen dienen dan nagemaakt te worden. Alle naden onderaan en in de cabine zijn achteraf met een sealing dichtgestreken zodat water nu geen kans meer krijgt. Het gereedschapsbakje onder de passagiersstoel was verdwenen. Hier hadden ze ooit een plaat ingezet al vervanging.

Via de zoon is de cabine dan na de grote restauratie richting de carrosserie gegaan. Deze durfde er in eerste instantie geen richtprijs op kleven. Aangezien je hieraan kan blijven schuren, en dat de zoon had gezegd dat hij moest zijn zoals die auto er op dat moment stond voor afhaling. De kleur van unimog is bij de meeste gevallen het donkere groen. Echter had ik van mijn kinderen voor een gelegenheid ooit een maquette gehad van een unimog met een licht groene kleur. We vonden het wel ok om in de boeken het kleur te gaan opzoeken en deze te gebruiken als voorbeeld.

Alle naden dicht geseald tegen vocht

2-wekelijks volgde we dit op. En na een tijdje kwamen de eerste stukken terug. En of we tevreden waren van het resultaat.

Heel voorzichtig kon de opbouw terug beginnen, en dit onder het toezicht van de zoon. Want die was alert da ik telkens matjes gebruikte om gereedschap op te leggen als ik in de cabine bezig was.

De vloerplaat van de laadbak was niet meer vlak te krijgen en is vervangen door een nu iets dikker model. Doordat de plaat was verwijderd konden de kokers ook goed behandeld worden tegen het roest. Achteraf zijn ook hier alle naden tegen vocht behandeld.

Een Vriend en collega verzamelaar had beloofd, of eigenlijk geëist om het houtwerk te doen. Hij was dan wel in heel zijn carrière houtbewerker geweest, en kon op deze manier ook zijn steentje bijdragen. Wat hij perfect heeft gedaan.

Dit type is jonger, en de versnellingspook was veel te lang naar mijn mening en gevoel.  Om hier mee te rijden was echt niet aangenaam. En heb deze maar wat ingekort om praktische en ergonomische redenen.

 De elektrische uitrusting heb ik vernieuwd en enkele zaken aangevuld die nuttig zijn en dit om de veiligheid wat verhogen. De meters en in het dashboard waren door vocht helemaal verschenen en roest op de wijzerplaat. Temperatuur meter liet het na enkele starts afweten en moest vervangen worden. De kilometerteller moest een tweede keer worden geopend, want hij telde de afgelegde kilometers niet bij. Zetels zijn terug voorzien van nieuwe vullingen. Al deze dingen dat ondervind je maar pas als je zo ver bent dat een kleine testrit kan worden gemaakt. Onze streefdatum van 15 mei 2022 heb ik dan toch gehaald en heb hem kunnen voorstellen op de historische dag bij OTL in Lochristi. Nu nog trachten een nummerplaat te bekomen om van al dat werk en moeite nog te kunnen genieten bij mooi weer. Want het toezicht blijft nu hij zo mooi staat. Mag blijkbaar enkel buitenkomen als de weergoden ons goed gezind zijn voor een rondrit of toertje op eigen houtje of met enkele vrienden. Laat ons alvast hopen op veel zon.

Verslagever : Filip Van Dender

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag