Het verhaal van mijn Massey Ferguson 65 begon een tiental jaar geleden. Iemand had mij gevraagd om eens mee te gaan kijken voor een tractor. Die man had een paar paarden en zocht een trekker om op zijn weiden het gras af te maaien. Op een zaterdagmorgen vertrokken wij richting Kallo. Daar aangekomen zagen we een niet mooie, maar wel mechanisch goede tractor staan. Na wat kijk-, test en speurwerk bleek het er allemaal nog redelijk goed uit te zien en werd besloten de trekker te aan kopen. De man, blij met z’n trekker en ik voldaan omdat ik iemand een dienst bewezen had. Na verloop van tijd kwamen er defekten aan de traktor als gevolg van het vele gebruik en geringe onderhoud, maar de trekker bleef zijn werk doen. Twee jaar geleden liep ik met mijn vrouw in Panningen op het tractorgebeuren. Ik zei zo tegen mijn vrouw ”kijk daar een MF 65”. Het was een aangename herinnering aan de tractor die ik toen mee had helpen kopen. ”Als onze vriend ooit zijn tractor wegdoet, dan koop ik hem over” zei ik al lachend tegen mijn vrouw. Na een lange dag wandelen en voldaan van al het het moois te zien keerden we terug naar huis. Een jaar na datum kreeg ik telefoon, het de was de man van de tractor die vroeg of ik iemand wist voor zijn trekker. Verbaasd over het gesprek had ik besloten om zelf eens een kijkje te gaan nemen. Daar aangekomen was mijn verbazing nog groter. Het was als een donderslag bij klaarlichte dag. In een hoek van de weide stond een schuingezakte en verloederde, onder de olie gedoopte trekker. De loshangende delen waren met koordjes aan elkaar geknoopt. Twijfelachtig en met vele vragen in het achterhoofd besloot ik toch om hem mee te nemen. De koop was voor de tweede maal rond. Na mijn vader overtuigd te hebben om op de tractor te kruipen konden we hem op sleep mee te nemen naar huis.
Daar aangekomen wilden we toch wel eens weten of dat ding nog draaide. Er zat nog diesel in de tank en we besloten om hem eens in gang te trekken. Zo gezegd zo gedaan. En ja …. hij startte snel. De zon scheen opnieuw die namiddag. De motor liep nog altijd even mooi als tien jaar geleden.
De restauratie kon beginnen. Eerste werk bestond in het netjes maken met de hogedrukreiniger, waarna de schade kon worden opgemeten. Batterij defekt, banden allemaal versleten, elke dichting die erin stak lekte olie, aftakas werkte niet meer, liftlatten defekt, zetel defekt, radiator losgescheurd, remmen versleten, lichten doorgeroest, gaten en scheuren in carroserie. Even alles op een rijtje zetten en de afbraak kon beginnen. Het plaatwerk werd volledig gezandstraald in een gespecialiseerd bedrijf, het mechanisch gedeelte heb ik zelf onder handen genomen en voor sommige verroeste onderdelen heeft mijn vader een handje toegestoken. Er was veel werk en weinig tijd, hij zou immers meedoen aan de historische dagen 2008. Hulp kwam uit onverwachte hoek.
Op de krukas van de motor zijn nieuwe dichtingen gegaan.Verder werden nieuwe remmen gemonteerd, nieuwe dichtingen op de assen en ga zo maar verder.
Nadat de carroserie gestraald was konden de scheuren en gaten dichtgelast en vlak gestreken worden. Eens dit gedaan begon het vlak en zoet schuren van de plaat om een mooi resultaat te verkrijgen.Als alles geschuurd en ontvet was kon de opbouw terug beginnen,met name de eerste grondlaag.
Het was fijn te zien hoe een oude vuile machine terug te veranderen. Achter de grondlaag volgde de laklaag, wat een bevredigend resultaat gaf. Wanneer dit achter de rug was kon eigenlijk het leukste deel van de restauratie van start gaan. Opnieuw alles bekabelen en de onderdelen netjes in elkaar zetten. Een fantastische ervaring als je weet wat er aan vooraf gegaan is.
Tot slot een leuke maar ook vrij dure faze, de banden. Daar alle banden volledig versleten waren was ik genoodzaakt ze allemaal nieuw te kopen. Het is wel een serieuze kost maar dat maakt het geheel af.
De stikkers op het plaatwerk heeft mijn vrouwtje verzorgd, zodat deze recht en kreukloos op de plaat gekleefd zijn. Nu was eindelijk het grote moment aangekomen. Diesel in de tank, antivries op de radiator en olie in de motor. Nog even de filters ontluchten en starten maar. Ja…het grote moment was daar, de eerste rook uit de uitlaat, het eerste motorgeronk.Wat een gevoel, de reuk van de verf die zich aanpast aan de temperatuur van de motor. De eerste proefrit verliep feilloos, hij was klaar om naar de keuring te gaan.
Ook de keuring verliep vlekkeloos, alles juist op tijd klaar voor de historische dagen van 17&18 mei. Daarna heeft mijn vrouw nog deelgenomen aan de eerste vrouwentractorendag, waar ze de tweede proef het snelst volbracht en uiteindelijk eindigde op de 5de plaats in het eindklassement. Dit is het einde en een nieuw begin van een verhaal over een tractor dat tien jaar geleden begon. Alvast wil ik mijn vader en vrouw bedanken voor hulp die ik gekregen heb tijdens de restauratie van de MF65.
TECHNISCHE GEGEVENS MF 65
Motor type:perkins diesel 4 cylinder
Cilinderinhoud: 3300cc
Bouwjaar: 1962
RPM : 2000
Gewicht:2046kg
Boring en slag : 91x127mm
Vermogen : 54,5 pk
Verslag : Lieven de Croo