Restauratie van een Fiat 211R
Een oude fiat 211r werd aangekocht om nog een beetje werk te verrichten in de grasweide van een aantal geiten.Daar deze tractor met geen stokken in gang te krijgen was,moest er ingegrepen worden.De motor draaide van geen kanten,enkel met een sleeptouw achter een andere tractor kreeg je hem aan de draai.Eens hij dan draaide kwam er voornamelijk veel rook vrij en weinig prestatie.Het was duidelijk,tot op de draad versleten.Naast een versleten motor waren er nog andere gebreken,olielekken op de hydraulische hefinrichting,de elektriciteit volledig defekt ,slechte remmen en een versleten vooras.Kortom alle symptomen van een doorsnee Belgische trekker.De motor zou een revisie nodig hebben maar aangezien hij volledig op was kostte dit een bom geld.Dan maar een advertentie gelpaatst op het internet,op zoek naar onderdelen of reserve trekker.Na drie weken was er nog altijd geen mail over onze fiat.Ja, dan zit er maar niks anders op dan de motor te laten reviseren.De dag dat de motor wegevoerd was kreeg men s’avonds een mail met de melding “ik heb zo nog een tractor staan”.Al gauw werd er een reactie opgegeven van hoeveel moet die kosten en werkt hij nog?Als antwoord kreeg men: “ja, deze werkt nog maar moet weg wegens plaatsgebrek”.Een afspraak werd gemaakt en men ging deze tractor bezichtigen.Hij stond al een tijdje stil en onder de trekker waren geen sporen van lekkage te zien.Een korte compressietest bevestigde toch al meer dat dit wel eens goed motortje zou zijn.De ultieme test: de koude start.En jawel na grondig de gloeibougies te laten opwarmen was de tractor snel draaiende.De koop werd afgesloten en de trekker mee naar huis gebracht.Het echte werk kon beginnen,motor demonteren en overbouwen.Maar nu dat de eerste tractor zo ver openlag omdat er zoveel olielekken waren en de elekrticiteit versleten was,ging men over naar plan B.Een volledige restauratie.Kosten nog moeite werden gespaard om de oude machine terug te laten glimmen.Banden werden afgedrukt in de centrale voor het zandstralen,de carrosserie werd eveneens gezandstraald om daarna weg te voeren naar de spuiterij.De body van de tractor werd ter plaatse geschuurd en gespoten.Enkele weken gingen voorbij en langzaam aan kwam er toch wat zicht in de situatie.De motorkap werd bewerkt zoals dat het bij een auto hoort te zijn,dwz schuren,spuiten,schuren,spuiten en bakken in de droogkast.Het resultaat is ronduit schitterend.Ondertussen was men klaar met het overbouwen van de motor,ook de steekassen van de versnellingsbak werden van de naar de nieuwe trekker overgezet.Mechanisch zat alles goed ,nu elektrisch nog.Een volledig nieuwe bedrading werd voorzien alsook nieuwe koplampen,claxon,pinkers en achterlichten.Daar er achteraan de oude bevestigingen van de lichten versleten waren moesten er nieuwe gemaakt worden. Alle elektriciteit lag er in ,ook een nieuwe nummerplaat verlichting,want tegenwoordig met onze nieuwe nummerplaten is het een ramp om op zo een klein trekkertje een grote plaat te bevestigen.De wielen werden eronder gezet,diesel in de tank,batterij erin en ja het grote moment.Doet hij het of doet hij het niet?Na een aantal slingerbewegingen startte de motor.Een eerste testrit werd gemaakt,remmentest en lichten werden afgesteld.Alles mooi in orde om naar de keuring te gaan, en ja met onderscheiding geslaagd als landbouwvoertuig.Een tweede leven kan beginnen voor een piepklein trekketje dat af en toe nog eens een .graspleintje zal moeten afrijden maar voor de rest van zijn leven een mooie oude dag zal hebben.
Werd vroeger gebruikt op de kleine boerderij voor alle werk dat eigenlijk een grotere trekker zou moeten doen
Technische gegevens:
Motor 4 cyl diesel ook verkrijgbaar in benzine
6 versnellingen vooruit en twee achteruit
Max topsnelheid 20,2 km/h
Motorvermogen 20 pk