De uitdaging.
Op een mooie avond zie ik op een verkoopsite een zielig oud trekkertje staan. Op sterven na dood. Met de kop in de grond. Zit er nog een vooras aan? Waar zijn de voorwielen? Een mailtje gestuurd naar de eigenaar met de vraag wat hij voor dat hoopje oud ijzer moest hebben. We zijn tot een akkoord gekomen dat ik eens ging kijken wat het voorstelde. Op een mooie zondag er naartoe gereden en wie doet de deur open? Mr Jacobs die jaren lang mijn papieren ondertekend heeft als ik op zijn werk kwam voor een herstelling van een vorklift. Het duurde niet lang of we hebben het hele geval opgeladen. Wat ook niet zo gemakkelijk was, want bij het vertrekken viel er al direct een spatbord af van de rottigheid.
Bezoek op Leerschool
Eenmaal thuis er eerst voor gezorgd dat hij kon rijden, zodat we hem konden verplaatsen.Een beetje later stond er op internet iemand die nog wat overschot aan onderdelen had van zijn restauratie. We moesten er wel om in de buurt van Maastricht. Met Willy Warrens naar daar gereden en het is een interessante avond geworden. We waren er om ongeveer 20,00 uur en zijn daar vertrokken om 23,30. We hebben heel zijn werkplaats gezien en al zijn projecten. En daar heb ik iets gezien wat ik later ook gedaan heb, spatborden maken. Maar daar kom ik nog op terug.
Hele opknapbeurt
Daarna nog wat onderdelen van Mr de Feijter en we kunnen aan de slag.Eerste werk hem helemaal strippen en kijken wat er allemaal aan kapot of versleten was.
Eén van de steekassen was gebroken. Motor totaal versleten. Tandwiel in boite versleten. Spatborden niet te restaureren, vloerplaten volledig verroest. Remschoenen waren er niet bij.Zetel niet aanwezig. Ook het verend gedeelte niet.
Dingen die ik zelf kon maken, eerst maar gemaakt.Steekas gerepareerd door er een stuk C45 staal dat eerst bewerkt is aan te lassen.
Remschoenen gemaakt van een paar schijfjes ijzer met een ring er rond te trekken. De scharnierpunten er in te maken zonder de schijfjes in twee te doen. Buitenkant afdraaien, schijfjes in twee doen, vorm aanpassen ,remvoering er op en dat is ook weer klaar.
Motor helemaal gereviseerd
Motorblok helemaal afgeschuurd zodat alle oude pelletjes verf er af zijn. Motor onderdelen zoals bussen en zuigers en de pakkingsets bij Janssen in Duiven gaan halen. Met de onderdelen die ik links en rechts verzameld had de beste er uit gezocht en de motor in elkaar gezet. Lagertjes van injectiepomp vervangen en alles terug gemonteerd.
De transmissie
Dan de boite. Het is net of dat ene tandwiel was bij alle trekkers versleten. Op dat momentwas er bij Janssens geen redelijk tandwiel te vinden. Omdat ik een freesmachientje met een verdeelkop er bij heb begon ik er aan te denken om er zelf een te maken. Freesjes gezocht met het juiste modul. Maar omdat die niet helemaal het zelfde was als van het kapotte tandwiel heb ik er maar twee gemaakt die wel op elkaar passen. En er meteen een snelgang van gemaakt. Alle twee laten harden en gemonteerd. Op lage snelheid ging alles goed, maar in de hoogste twee versnellingen maakte het toch nogal veel kabaal. Een tand voor tand gefreesd tandwiel is toch niet zo precies als die met een worm gemaakt zijn. Mijn snelgang heb ik er nadien terug uit gehaald nadat ik wel een goed tandwiel gevonden had. Het kan nu eenmaal allemaal niet mee zitten. En wie niet waagt die niet wint.
Het gloeisysteem
Als alles in elkaar zit eerst de motor eens laten lopen. Dat voorgloeisysteem is toch niet zo als het hoort. Als de eerste een kortsluiting naar massa heeft doet de tweede niets. Zelfs twee nieuwe gaf nog dat probleem. Door eens bij een ander motortje te zien zag ik dat daar andere gloeiers in zaten. De zelfde bij mij gemonteerd en probleem opgelost.
Kunst- en Vliegwerk met Engelswiel
Vloerplaten,zetelsteun,derdepunt bevestiging,bevestigingen van de liftlatten allemaal nieuw gemaakt. Voor het in elkaar zetten alles al eens in de kleur gespoten.
Bedrading vernieuwd. Dan het laatste deel. De spatborden.
Bij onze vriend in Nederland had ik iets gezien dat mij wel interesseerde. Hij had twee buizen laten rollen met de diameter van her spatbord. Daar een mal van gemaakt door de buizen evenwijdig op de breedte van het te maken spatbord aan elkaar te bevestigen. Over die mal een plaat te leggen en vast te hechten. Dan de plaat die over de rand van de buizen steken inslijpen en dan rond de ronding van de buis te kloppen. De naadjes terug dicht lassen en de lassen netjes afwerken. Dan verkrijgt men een vlak spatbord. Maar aangezien bij een Hanomag de spatborden een ronding hebben moet er nog een andere bewerking gebeuren. Nu komt het “engelswiel” er aan te pas. Twee rollen waar tussen de plaat word uitgerokken zodat er de typische bolling ontstaat. Een aantal avonden heen en weer en heen en weer. Eens de juiste bolling er in is het de kunst om de tweede het zelfde te krijgen.
Plaatwerk
Als dat zover is de zijplaten er in met de nodige verstevigingen en de buisjes voor de bedrading.Het geheel in de kleur spuiten en monteren.
Zitjes er op maken en de stoel voor de bestuurder die gemaakt is volgen model uit de onderdelen boek. Alles nog wat bij werken en daar is hij dan. Helemaal verrezen.
Laatste loodjes
Nadien zijn er nog een paar aanpassingen gebeurd. Zo liep de temperatuur te hoog op. Door de radiator te demonteren en een paar dagen te vullen met verdund zoutzuur was die nadien heel wat lichter en was het probleem opgelost. Een tweede aanpassing is het stuur verhogen zodat ik er met mijn knieën onder kan in plaats dat ik tussen mijn knieën moest sturen, want dat is niet handig.Doch na veel zwoegen en zweten mag het eindresultaat er zijn en heft deze trekker al meerdere rondritten gedaan in het OTL gebeuren.
Eind goed, Al goed.
Wout van Delft