Tractor Restauratie

Lanz D2806 van Johan van de Vijver

Johan van de Vijver, lid van onze club en woonachtig te Lochristi, is een fervent verzamelaar van traktoren met liggende ééncylinder. Zijn verzamelwoede begon zo’n 17 jaar geleden met de aankoop van een Lanz Bulldog D2806. Ondertussen heeft hij er al zo’n 15-tal verzameld, gaande van Lanz, over Le Pecheron, Vierzon, Pampa tot HSCS. Het enige merk dat ontbreekt is het Engelse Field Marshall , maar daar heeft zijn broer, eveneens een verzamelaar van liggende ééncylinder traktoren, dan weer een exemplaar van. Samen met zijn broer trok hij er vroeger met de tent op uit om bij Franse boeren en oud ijzer handelaars op zoek te gaan naar gloeikop traktoren. Het verhaal gaat de ronde dat ze een Vierzon van de verdrinkingsdood gered hebben die ergens in een Franse weide langzaam aan het wegzinken was in een drinkpoel voor dieren.

Hoewel ze veel traktoren bij lokale boeren en oud ijzer handelaars opkochten, werd deze Lanz D2806 in 1990 aangekocht bij een invoerder van oldtimer traktoren. De trekker zag er op het eerste zicht redelijk goed uit, hij was al eens overschilderd en voorzien van een cabine, maar de motor draaide niet. De oorzaak hiervan was vlug ontdekt: de brandstofpomp zat vastgeroest. Het vergde veel geduld, maar toen ze deze pomp eenmaal loskregen kon de trekker worden gestart. Technisch zag alles er nu goed uit en dus kon begonnen worden met het strippen van de traktor. Op de krukas en de piston na werd alles ontmanteld, gezandstraald en opnieuw gespoten. Na een jaar was de trekker klaar voor zijn eerste rit en die hij zou maken op het treffen van André Bert in Oostwinkel. Halverwege moest de rit echter worden gestaakt: de motor was vastgelopen. Toen deze uit mekaar gehaald werd voor inspectie, bleek dat de “bigend” lager kapot was gegaan. Door het lange stilstaan, in combinatie met water in de olie die was gaan bezinken in de oliepomp, was een plunjer vastgeroest. Omdat ze toch nog een sloper van hetzelfde type staan hadden werd besloten de krukas en “bigend” lager te vervangen. Drijfstang en zuiger werden behouden. Tegelijkertijd werden nieuwe replica zuigerveren gemonteerd. Na deze aanpassingen rijdt de trekker naar behoren en werd er de laatste 15 jaar niets meer aan gedaan.

De traktor dateert uit 1954 en werd in de Lanz fabriek in het Spaanse Zaragossa geassembleerd met Duitse onderdelen. In latere versies die in Spanje gebouwd werden zitten steeds meer Spaanse onderdelen (per later bouwjaar zitten er 10% meer Spaanse onderdelen op). De enige Spaanse onderdelen die op deze Lanz zitten zijn de hefinrichting en de koplampen. De koplampen zijn in koper terwijl op een Duitze Lanz Hela koplampen zitten.

Er kan gekozen worden tussen handmatig starten of starten op startmotor. Bij handmatig starten moet er iemand op de traktor gaan staan om met de voet brandstof te pompen terwijl een 2de persoon het vliegwiel aanslingert. Het starten gebeurt op een mengsel van 50% diesel en 50% benzine (zie de benaming semidiesel), vandaar dat de traktor ook uitgerust is met een trilbobine en bougie die constant vonkt. Eens de traktor draait moet worden overgeschakeld op diesel en wordt de trilbobine uitgeschakeld. Er kan, in tegenstelling tot de gloeikop traktoren, alleen worden gereden op diesel en niet op allerhande nevenprodukten zoals afgedraaide olie.

De trekker heeft een alu zuiger met platte kop, geen waterpomp (werkt volgens principe van de natuurlijk circulatie), radiatoren op beide zijkanten die kunnen afgedicht worden met afdekplaatjes om een minimale bedrijfstemperatuur te krijgen van 60°. Het uitlaatsysteem is voorzien van een tussenkamer met schroef waardoor de olie tegen de wanden wordt geslingerd en naar beneden druipt in een afzonderlijk reservoir. Hierdoor spuwt deze semidiesel veel minder olie naar buiten dan een gloeikop versie.

Het type D2806 heeft 2 grotere broertjes, een D3206 en een D3606. Het zijn in principe dezelfde trekkers waarbij een hoger toerental voor meer pk’s zorgt. De eerste 2 cijfers van de benaming geven het aantal pk’ weer, de aanduiding 06 duidt op standaard uitvoering.

Technische gegevens:

Merk : Lanz Bulldog

Type : D2806

Motor : liggende ééncylinder diesel 3710cc

Vermogen : 28pk

Boring en slag : 150x210mm

Gewicht : 2500kg

Aantal toeren per minuut : stationiar 500 max 850

Banden : voor 6,5-20 achter 11-38

Productie : fabriek Zaragossa Spanje 

Eigenaar : Johan van de Vijver, Zaffelare

Verslag : Lieven De Croo

Gerelateerd

Tags

Lanz, Lanz D2806

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag