De heren Boulaert - Verlee zijn ondertussen een echte autoriteit geworden tussen de restaurateurs. Maar het laatste restauratieproject van deze heren overtreft bijna alle voorgaande restauraties en misschien wel hun eigen wildste dromen.
De Hanomag heeft eerst zijn loopbaan vervolledigd in Walloni‘, maar werd in november 2010 gevonden in de veldschuur van een boer in Laarne, waar hij al een twintigtal jaar stond te verkommeren en nu ineens weg moest. Aangekomen bij de trekker zagen de heren dat er een massa werk aan was, maar toen de motor draaide, zagen ze zich een begin aan dit project. Enige tijd later en met een volgeladen batterij werd geprobeerd de trekker te starten en wonderwel: dit lukte vrij vlot. Toen de heren besloten om de trekker maar mee te nemen, dook het eerste grote probleem op. Hoe krijg je in hemelsnaam een trekker die niet stuurt en die met een krom voorwiel staat (waar nota bene geen band op lag) naar huis ?? De heren bedachten direct een oplossing en lieten een vrachtwagen met afzetcontainer aanrukken en trokken de Hanomag dan maar met een tweede trekker in die container. Eens de trekker met de vrachtwagen thuis gebracht was, konden ze hem dan binnen duwen in de werkplaats.
Eens de werkplaats binnengebracht, werd de trekker volledig ontdaan van zijn wielen (of van wat daar van resteerde) en op blokken gezet. Nu hij op blokken stond, hadden de heren al een beter zicht op wat er allemaal moest gebeuren, en die lijst bleek ellenlang te wordenÉ Het stuurhuis was kapot, de uitlaat was weg, de bladveren die op de vooras zaten waren vervangen door een ijzeren balk, de verlichting was compleet verdwenen, de dynamo ontbrak, de stang van aan het stuurhuis naar de vooras was krom, de achterbrug was gescheurd, en last but not least, een zetel zou ook een luxe geweest zijn..
Het stuurhuis werd gedemonteerd en voorzien van nieuwe lagers en dichtingen en de stuurstang werd ook gerecht. De vooras werd dan ook maar compleet vernieuwd.. nieuwe fusee"s, nieuwe bussen, alle stukken werden zorgvuldig opgezocht en gemonteerd. Ondertussen waren de heren wel al eens gaan spieken bij OTL lid Karel Van Poucke, omdat Karel eigenaar is van een Hanomag van hetzelfde type, en omdat het moeilijk is om een ontbrekend stuk te bestellen als je niet weet hoe het er uitziet. De meeste stukken werden gewoon besteld uit de gangbare catalogussen, enkele stukken zoals een nieuwe kalender werden gevonden bij de heer Herman Michiels uit Heist-op-den-berg die een heel arsenaal aan Hanomag wisselstukken liggen heeft. Eens alle stukken gevonden, kon ons olijk duo terug verder aan het restaureren gaan. Alle dichtingen van de motor en achterbrug werden vervangen, er werd een basis gelegd aan het nieuwe elektrische circuit en voorzichtig werd er al eens geloerd naar de carrosserie. Aangezien er ook hier het nodige herstellingswerk aan was, slorpte dit immers veel tijd op. Terwijl de koetswerkonderdelen een opfrissingsbeurt kregen, werd de motor en achterbrug in de grondlaag geschilderd. Eens het koetswerk geschuurd en gepolijst was, kon dit samen met de achterbrug in de originele kleuren gezet worden. Zelfs het fijnere spuitwerk namen de heren op zich en het mag gezegd worden, we hebben er al slechtere zien rondrijden.. Eens alle carrosseriestukken gemonteerd waren, kon er verder gewerkt worden aan het elektrische gedeelte. Bijna alle schakelaars, lampjes, meters en zelfs het contactslot werd(en) al dan niet door mankementen of door het ontbreken, vervangen door een nieuw exemplaar.
Als kers op het taart werd er dan nog nagelnieuwe verlichting aangebracht en een nieuwe zetel. Ondertussen waren de velgen ook in nieuwstaat gebracht en werden deze voorzien van nieuwe banden. Wat opvalt is dat de achterwielen velgmaat 38 en de voorwielen maat 28 hebben. Toch zeer grote wielen voor een trekker van die leeftijd. Eens de wielen terug gemonteerd kon er in juni dit jaar voor het eerst met de Hanomag gepronkt worden.
Zo zie je maar dat wat voor de één een stuk schroot is en wat door bijna iedereen minachtend bekeken wordt, na 7 maanden noeste arbeid een echte metamorfose onderging en een echt pronkstuk werd.
Alvast een heel dikke proficiat aan de beide heren vanwege het OTL Bestuur !
Technische gegevens:
Bouwjaar: 1964
Motor: 4 cil. Diesel
Vermogen: 50 pk
Cilinderinhoud: 2799 cc
Koeling: water
Gewicht: 2585 kg