Tractoren Geschiedenis
RSS
Ugo Pavesi en Motomeccanica Balilla

Ugo Pavesi en Motomeccanica Balilla

Ugo Pavesi is een naam die bij de meeste mensen niet erg bekend in de oren klinkt. Ook bij de grote meerderheid van trekkerliefhebbers doet de naam Pavesi geen belletje rinkelen. Nochtans beschouwt men deze Italiaanse ingenieur als één van de grootste ontwerpers van zijn tijd zowel wat tractoren als aandrijvingen betreft. Sommige van zijn ontwerpen –o.a.  een automatische transmissie- waren begin vorige eeuw zo revolutionair dat men ze niet voor uitvoerbaar hield. Pas de...
Lees Meer
De MF-1000 lijn

De MF-1000 lijn

De MF-1000 lijn, de groten.In 1969 werd een nieuw model geïntroduceerd, de MF-1080.  Deze was afgeleid van de MF-180.  De MF-1080 werd aangedreven door een Perkins dieselmotor .. Deze werd vervangen door de MF-1085 in 1973. Volgende stap in de MF 1000 lijn werd MF-1100 en MF-1130,  beide waren compleet nieuwe ontwerpen. Ze werden geproduceerd vanaf 1965. De MF-1100 had een zes-cilinder Perkins motor van  110 pk aan de krukas. De MF-1130 had dezelfde motor met een tu...
Lees Meer
Case IH Geschiedenis

Case IH Geschiedenis

Het merk Case IH staat voor een lange traditie van leiderschap. Het vormt het hoogtepunt uit de geschiedenis van enkele roemruchte bedrijven en merken op het gebied van landbouwmechanisatie, zoals Case, International Harvester en David Brown, om slechts een paar te noemen.Elk van deze merken voor zich heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis en ontwikkeling van Case IH. Door de jaren heen, zijn vele dingen veranderd, maar het rode merk zal altijd een sterke verbinding vertegenwoordi...
Lees Meer
Oilpull Rumely

Oilpull Rumely

Advance – Rumely en zijn  legendarische OilPull Meinrad Rumely, de stichter van het Rumely concern,  werd geboren in Baden (D) in 1823. Na een dispuut met een overste tijdens zijn militaire dienstplicht in het keizerlijke leger- hij zou een slag van een pistoolkolf gekregen hebben- , immigreert hij in 1848 op  25-jarige leeftijd  naar de Verenigde Staten. Gedurende een jaar of vier trekt hij kriskas door het immense land. Tijdens zijn vele omzwervingen had hij verschill...
Lees Meer
David Brown Deel 2 : DE MILITAIRE TRACTOREN VTK + VIG 1/100

David Brown Deel 2 : DE MILITAIRE TRACTOREN VTK + VIG 1/100

Wanneer de 2de wereldoorlog in september 1939 losbarst, eist de Britse luchtmacht absolute prioriteit voor hun gronduitrusting.Bijgevolg contacteert de minister van luchtvaart de directie van DB en spoort hen aan tot een enorme inspanning om materiaal te maken voor hun luchtmachtbases. Ze moeten nadien kunnen omgevormd en gerecycleerd worden voor ander gebruik : bijvoorbeeld als sleeptrekkers, om vliegtuigen te takelen of zelfs in het burgerleven als bosbouw- of transporttrekker.Versnelde studie...
Lees Meer
David Brown Deel 1

David Brown Deel 1

EERSTE DEEL: VAN HOUTEN TANDWIELEN TOT DE CROPMASTER.  De oorsprong van de vennootschap David Brown gaat terug tot 1860.Toentertijd telde de onderneming slechts twee werknemers en vervaardigde houten tandwielen voor de weefgetouwen van de textielindustrie van Yorkshire.  Door Etienne Gentil  Aan het einde van de 19de eeuw is het bedrijf in volle expansie. De fabriek Park Works wordt op de plaats van Park House, dichtbij Lockwood, gebouwd. Deze plaats biedt het voord...
Lees Meer
Massey - HArris

Massey - HArris

Massey-Ferguson kwam tot stand door de fusie tussen drie verschillende landbouwbedrijven: Massey, Harris en natuurlijk Ferguson.Het was dit bedrijf dat het opnam tegen de macht van Henry Ford die de tractorindustrie stormenderhand had ingenomen, zoals hij dat ook met de autoindustrie had gedaan (zie artikel in vorige uitgave van OTL). De Ford Motor Company trok zich in de jaren zestig echter terug uit de tractorenproductie, waardoor Massey-Ferguson marktleider kon worden.De familie Massey was in...
Lees Meer
Pagina 5 van 5 [5] VolgendeLaatste
  • Recent
  • Popular
  • Tag
  • Hoe een Deutz een Porsche werd

    Hoe een Deutz een Porsche werd

    0 Comments

    Op bezoek bij Wouter de GraafTekst en foto’s: Jan van Zuilen  De Klep nummer 258  De grootste verrassing van het thema Porsche op het IHF 2023 waren zonder twijfel de trekker...
  • Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    0 Comments

       Ko de FeijterAfgelopen jaar bezochten we het exclusieve Eicher museum in de Duitse plaats Forstern, de plaats waar van 1937 tot en met 1974 de tractoren van Eicher gebouwd werden.Het muse...
  • Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    0 Comments

    Het Duitse Claas vierde dit najaar dat het 50 jaar Jaguar- veldhakselaars bouwt. In 1973 kwam de eerste Jaguar, de SF 60, op de markt.Tijdens de voorbije 50 jaar bouwde Claas meer dan 45.000 zelfrijde...
  • Gloeikoptrekkers made in Italy  Deel 2

    Gloeikoptrekkers made in Italy Deel 2

    0 Comments

    Gloeikoptrekkers made in Italy          Landbouwmachines uit Italië hebben vanaf de jaren zestig massaal West-Europa overspoeld, inclusief Nederland. ...
  • Het korte bestaan van de GéDé tractor

    Het korte bestaan van de GéDé tractor

    0 Comments

    Nederlandse trekkermerken, je kan er waarschijnlijk niet direct een noemen maar ze hebben wel degelijk bestaan. In de eerste plaats denken we dan vooral aan Brons en GéDé die toch behoorlijk wat trekk...
  • Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    0 Comments

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots *Tekst: Jan Ebinger,  Beeld: Jan Ebinger & Maarten Martens & Davy Tandt In 1979 lanceert Ford Motor Company tijdens de Sima de TW-serie. De d...
  • Chamberlain, een tractorfabrikant  uit  Australië

    Chamberlain, een tractorfabrikant uit Australië

    0 Comments

    Een klein vraagje: wat  is het resultaat als men een Chamberlain ‘Champion MK II’ uit 1960 en een Fiat 50 rupstrekker uit 1950  sloopt en vakkundig samengevoegd tot é&eacu...
  • Geschiedenis van PZ Geldrop

    Geschiedenis van PZ Geldrop

    0 Comments

    Het was in 1937 ten tijde van de economische crisis dat Piet Zweegers van baron Van Tuyll van Serooskerken 5000 gulden leende om zich uit te kunnen kopen bij het noodlijdende GELRIA; Genoemd naar Geld...