Tractoren Geschiedenis

Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

Het Duitse Claas vierde dit najaar dat het 50 jaar Jaguar- veldhakselaars bouwt. In 1973 kwam de eerste Jaguar, de SF 60, op de markt.

Tijdens de voorbije 50 jaar bouwde Claas meer dan 45.000 zelfrijdende hakselaars.

De fabrikant geeft aan dat de Jaguar vandaag de dag de marktleider is geworden.

Sleutelmachine in oogstproces

De eer voor de toppositie die de hakselaar vandaag de dag heeft, strijkt Claas niet volledig zelf op. Zij bedanken hiervoor ook hun invoerders en verdelers wereldwijd. “Want de veldhakselaar is een sleutelmachine in het oogstproces bij loonwerkers en landbouwers, waardoor stilstand in het oogstseizoen vermeden moet worden. Snelle onderdelenvoorziening en professionele dienstverlening zijn hierbij cruciaal”, klinkt het.

De fabrikant geeft aan ook zorg te dragen voor het goed functioneren van gebruikte Jaguar-hakselaars. Tweedehandsmachines steken landsgrenzen over én zelfs oceanen. Zo zijn er in Thailand Jaguars aan het werk om olifantsgras en suikerrietstro te oogsten, terwijl er dichter bij huis in Frankrijk Jaguar-hakselaars lavendel oogsten.

Inspelen op trends

Claas kijkt terug naar de jaren 70 en merkt op dat het telen van snijmaïs toen snel toenam én dat er gelijktijdig een trend was naar zelfrijdende oogstmachines, na de gedragen en getrokken hakselaars. Dit bleek niet enkel in Europa te zijn, maar ook in Noord-Amerika en het Oostblok.

Oorspronkelijk waren het 2 Claas-verkopers die een prototype van een zelfrijdende hakselaar ontwikkelden. Claas werkte dit verder uit met een 120 pk sterke motor. Ze gebruikten hiervoor de ervaring die ze hadden met hun pikdorsers en componenten van een getrokken Jaguar 60-hakselaar. Het eerste jaar werden er 33 stuks gebouwd, eind 1976 waren er al 500 zelfrijdende hakselaars gebouwd.

De vraag naar krachtigere machines werd beantwoord met de komst van de Jaguar 80 SF in 1975. Dit model had een vermogen van 213 pk en kon uitgerust worden met een 3- of 4-rijïge oogstbek. Ook nieuw was toen de mogelijkheid om het invoergedeelte makkelijk te scheiden van de hakselkooi om vlot onderhoud toe te laten.

Technologie evolueert

Een grote stap voorwaarts werd in 1983 gezet met de introductie van de nieuwe Jaguar 600-serie. Daarbij werden nieuwe standaarden op het vlak van prestaties, hakselkwaliteit en design geïntroduceerd. De cabine was afkomstig van de Dominator-maaidorsers en bood meer ergonomie en geluidsisolatie. Andere innovaties waren de metaaldetector, korrelkneuzer en bedieningsjoystick.

Het Jaguar-succesverhaal gaat verder met de introductie van de 800-serie in 1994. De 600-pk grens werd doorbroken in 2001 met de 900-serie.

Ter gelegenheid van 50 jaar Jaguar- productie, werd op Agritechnica 2023 een speciale uitvoering van de Jaguar 990 TerraTrac getoond. Deze onderscheidt zich door een opmerkelijk kleurenontwerp.

Tim Decoster

 

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag
  • Hoe een Deutz een Porsche werd

    Hoe een Deutz een Porsche werd

    0 Comments

    Op bezoek bij Wouter de GraafTekst en foto’s: Jan van Zuilen  De Klep nummer 258  De grootste verrassing van het thema Porsche op het IHF 2023 waren zonder twijfel de trekker...
  • Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    0 Comments

       Ko de FeijterAfgelopen jaar bezochten we het exclusieve Eicher museum in de Duitse plaats Forstern, de plaats waar van 1937 tot en met 1974 de tractoren van Eicher gebouwd werden.Het muse...
  • Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    0 Comments

    Het Duitse Claas vierde dit najaar dat het 50 jaar Jaguar- veldhakselaars bouwt. In 1973 kwam de eerste Jaguar, de SF 60, op de markt.Tijdens de voorbije 50 jaar bouwde Claas meer dan 45.000 zelfrijde...
  • Gloeikoptrekkers made in Italy  Deel 2

    Gloeikoptrekkers made in Italy Deel 2

    0 Comments

    Gloeikoptrekkers made in Italy          Landbouwmachines uit Italië hebben vanaf de jaren zestig massaal West-Europa overspoeld, inclusief Nederland. ...
  • Het korte bestaan van de GéDé tractor

    Het korte bestaan van de GéDé tractor

    0 Comments

    Nederlandse trekkermerken, je kan er waarschijnlijk niet direct een noemen maar ze hebben wel degelijk bestaan. In de eerste plaats denken we dan vooral aan Brons en GéDé die toch behoorlijk wat trekk...
  • Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    0 Comments

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots *Tekst: Jan Ebinger,  Beeld: Jan Ebinger & Maarten Martens & Davy Tandt In 1979 lanceert Ford Motor Company tijdens de Sima de TW-serie. De d...
  • Chamberlain, een tractorfabrikant  uit  Australië

    Chamberlain, een tractorfabrikant uit Australië

    0 Comments

    Een klein vraagje: wat  is het resultaat als men een Chamberlain ‘Champion MK II’ uit 1960 en een Fiat 50 rupstrekker uit 1950  sloopt en vakkundig samengevoegd tot é&eacu...
  • Geschiedenis van PZ Geldrop

    Geschiedenis van PZ Geldrop

    0 Comments

    Het was in 1937 ten tijde van de economische crisis dat Piet Zweegers van baron Van Tuyll van Serooskerken 5000 gulden leende om zich uit te kunnen kopen bij het noodlijdende GELRIA; Genoemd naar Geld...