Tractoren Geschiedenis

Het Eicher museum in Forstern, Bayern

   Ko de Feijter
Afgelopen jaar bezochten we het exclusieve Eicher museum in de Duitse plaats Forstern, de plaats waar van 1937 tot en met 1974 de tractoren van Eicher gebouwd werden.Het museum bevindt zich in het oorspronkelijke hoofdgebouw van Eicher onder beheer van de ‘Eicherfreunde Forstern’ met als voorzitter Dhr. Egon Eicher, zoon van Jozef Eicher. Het uit meerdere etages bestaande gebouw is door de Eicherfreunden gerenoveerd en een deel er van ingericht als museum, de buitenkant inclusief Eicher logo is terug in originele staat teruggebracht, tezamen met de getoonde traktoren een mooi geheel!Na enkele expirimenten die bestonden uit gebruikte auto onderdelen is in 1936 de eerste Eicher Diesel traktor type 20 gereed voor serieproduktie, is voorzien van een watergekoelde Deutz F2M313 diesel motor, de versnellingsbak werdt betrokken van Mercedes en had rondom 20 inch wielen. Deze eerste versie is geïntroduceerd op de DLG beurs in 1937 te Munchen. Van deze eerste versie zijn er nog enkele bekend maar helaas geen in bezit van het museum. De ontwikeling ging door, in 1938 wordt  een verbeterde versie op de markt gezet, nu met de 22 pk watergekoelde Deutz F2M414 dieselmotor en een zwaardere versnellingsbak van M.Prometheus. (foto 1) Zijn tot 1942 gebouwd,de produktie is toen stopgezet vanwege de tweede wereldoorlog.

Direct na de oorlog is de produktie terug opgestart maar is vanaf dan voorzien van een ZF A12 transmissie. De eerste zelf ontworpen 1 cylinder luchtgekoelde Eicher motoren met direkte inspuiting gaan in 1948 in produktie met typeaanduiding ED16-1, vanaf toen ook ingebouwd in de 16 pk traktoren (foto 2) In 1951 wordt een bestaande trailerfabriek van Famag in Dingolfing overgenomen. Vanaf 1953 start men hier met de fabricage van Eicher landbouwmachines maar ook onderdelen voor de tractorenproduktielijn in Forstern, onder andere ook de gietstukken voor de traktoren. Vanaf 1955 wordt de 1 cylinder motor ook ingebouwd in de Eicher  G19 Kombi werktuigendrager (foto 3)   Het volgende ontwerp de ED2, een 2 cylinder met 3 maal gelagerde krukas wordt vanaf 1955 ingebouwd in de ED30 trekker en later in de ED33. Door de boring van 105 naar 110 mm te vergroten weet men 40 pk uit deze motor te halen. In 1956 gaat de ED3 in produktie, eerst in de ED50 trekker en later ook door vergroten van de boring in de ED60/1. De ED40 en de ED60/1 zijn beiden te zien in het museum. Eind jaren 50 gaat de vernieuwde motorenlijn in produktie, deze motoren zijn kompakter gebouwd met groter toerenbereik en door hun kleinere afmetingen beter geschikt voor inbouw in de werktuigendrager maar zeker ook voor de nieuwe de smalspoortrekker van de in 1958  geintroduceerde “roofdierserie “   Typeaanduiding voor deze nieuwe motoren is EDK, Eicher diesel Kompakt. De nieuwe 1 cylinder komt in de `Leopard `, de 2 cylinder in de   `Tiger` en de `Panther` (foto 4) en in 1959 aangevuld met de `Puma` ES200 smalspoortrekker allen met ZF transmissie. ( foto 5 )Van 1964 is deze EA 400`Koningstiger ` met 40 pk, transmisie en voorwielaandrijving van ZF.

Ook in 1965 wordt  de 100.000 trekker gebouwd, de groei zit er nog steeds in. In 1968 wordt de nieuwe 3000 serie gepresenteerd, nu met de nieuwe kleurenstelling, de body donkergrijs en het plaatwerk lichtblauw.  Topstuk in het museum is zeker deze Wotan 2, 3014 95 pk van bouwjaar 1974 en daarmee 1 van de laatst gebouwde traktoren in Forstern maar ook de laatst opgekuiste trekker in het museum. Alle traktoren uit de 3000 serie werden gebouwd met transmissiedelen van ZF, echter begin jaren 70 geeft ZF te kennen te stoppen met de productie en levering van 3 en 4 cylinder versellingsbakken waardoor Eicher op zoek moet naar een nieuwe partner, er wordt een samenwerking aangegaan met Massey-Ferguson, vanaf dan worden deels ook de onder last schakelbare Multi Power bakken in de 3 en 4 cylinders gebouwd. Mede doordat Massey Ferguson voor 30% aandeelhouder geworden is en er vanaf dan ook rode traktoren geproduceerd  worden wordt in 1973 een geheel nieuwe fabriek in Landau in gebruik genomen.

Laatst geproduceerde traktoren in Forstern liepen in 1974 van de band. Het Eicher museum Forstern is bijna geheel gericht op de periode in Forsten met een paar uitzonderingen, in samenwerking met het Indische Goodearth werdt ook in India een lijn opgezet, zo staat er bijvoorbeeld een ED1 van 19 pk, daar gebouwd in 1974, ook een recenter type 242 van 25 pk is er aanwezig. Verder is het museum voorzien van veel oude foto,s zoals bijvoorbeeld van een tentoonstelling in Griekenland waar de gebroeders Albert en Jozef Eicher met hun vrouwen bij aanwezig waren. Ook is er wat te eten en te drinken in het bijbehorende “Eicher Cafe”, men heeft een kleine kaart met meest streekprodukten zoals huis gemaakte taart en hoeve ijs. Ook is er een shop met reclameartikelen zoals T shirts, jassen, kalenders en miniaturen en meer. Alles bij elkaar leuk om te bezoeken en een indruk over de werken van de gebroeders Eicher in Forstern op te doen. Na deze periode loopt de productie in Landau door met in 1977 een nieuwe serie zes  cylinders, de 3021 met 105 pk en de 3024 turbo met 133 pk beiden met geïntegreerde cabine met vlakke vloer en zijschakeling.

Ook met de luchtgekoelde Eicher motor en ZF transmissie, van deze serie zijn er ook nog veel in MF rood geleverd voornamelijk voor Frankrijk totdat Massey-Ferguson in 1980 aangeeft van de aandelen in Eicher af te willen. Vanaf dan begint een periode van meerdere aandeelhouders waaronder Eicher Goodearth India, 90 Eicher dealers uit Duitsland en Nederland , een Zwitserse investeringsgroep maar ook een Duitse rederij. In 1991 stopt de productie in Landau, de smalspoorproductie werdt overgeplaatst naar  dieselmotorenwerk Cunewalde, in samenwerking met Hurlimann worden nog een 35 tal tractoren  ingekocht  en nog geleverd onder de merknaam Eicher in de Eicher kleuren. Begin 1995 wordt de gehele onderdelenvoorraad verkocht verkocht aan EICHER vertriebs gmbh in Ganacker (D) Veel wisselstukken worden nog nieuw aangemaakt en geleverd waardoor de onderdelenvoorziening gewaarborgd is en klopt de lijfspreuk van Dhr. Egon Eicher, Eicher was goed, Eicher is goed en Eicher blijft goed!

 

                                                                                                                     

Gerelateerd

Tags

Eicher

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag
  • Hoe een Deutz een Porsche werd

    Hoe een Deutz een Porsche werd

    0 Comments

    Op bezoek bij Wouter de GraafTekst en foto’s: Jan van Zuilen  De Klep nummer 258  De grootste verrassing van het thema Porsche op het IHF 2023 waren zonder twijfel de trekker...
  • Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    0 Comments

       Ko de FeijterAfgelopen jaar bezochten we het exclusieve Eicher museum in de Duitse plaats Forstern, de plaats waar van 1937 tot en met 1974 de tractoren van Eicher gebouwd werden.Het muse...
  • Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    0 Comments

    Het Duitse Claas vierde dit najaar dat het 50 jaar Jaguar- veldhakselaars bouwt. In 1973 kwam de eerste Jaguar, de SF 60, op de markt.Tijdens de voorbije 50 jaar bouwde Claas meer dan 45.000 zelfrijde...
  • Gloeikoptrekkers made in Italy  Deel 2

    Gloeikoptrekkers made in Italy Deel 2

    0 Comments

    Gloeikoptrekkers made in Italy          Landbouwmachines uit Italië hebben vanaf de jaren zestig massaal West-Europa overspoeld, inclusief Nederland. ...
  • Het korte bestaan van de GéDé tractor

    Het korte bestaan van de GéDé tractor

    0 Comments

    Nederlandse trekkermerken, je kan er waarschijnlijk niet direct een noemen maar ze hebben wel degelijk bestaan. In de eerste plaats denken we dan vooral aan Brons en GéDé die toch behoorlijk wat trekk...
  • Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    0 Comments

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots *Tekst: Jan Ebinger,  Beeld: Jan Ebinger & Maarten Martens & Davy Tandt In 1979 lanceert Ford Motor Company tijdens de Sima de TW-serie. De d...
  • Chamberlain, een tractorfabrikant  uit  Australië

    Chamberlain, een tractorfabrikant uit Australië

    0 Comments

    Een klein vraagje: wat  is het resultaat als men een Chamberlain ‘Champion MK II’ uit 1960 en een Fiat 50 rupstrekker uit 1950  sloopt en vakkundig samengevoegd tot é&eacu...
  • Geschiedenis van PZ Geldrop

    Geschiedenis van PZ Geldrop

    0 Comments

    Het was in 1937 ten tijde van de economische crisis dat Piet Zweegers van baron Van Tuyll van Serooskerken 5000 gulden leende om zich uit te kunnen kopen bij het noodlijdende GELRIA; Genoemd naar Geld...