Tractoren Geschiedenis

Case IH Geschiedenis

Het merk Case IH staat voor een lange traditie van leiderschap. Het vormt het hoogtepunt uit de geschiedenis van enkele roemruchte bedrijven en merken op het gebied van landbouwmechanisatie, zoals Case, International Harvester en David Brown, om slechts een paar te noemen.
Elk van deze merken voor zich heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis en ontwikkeling van Case IH. Door de jaren heen, zijn vele dingen veranderd, maar het rode merk zal altijd een sterke verbinding vertegenwoordigen met het succesvol ondernemerschap van agrarische producenten.

1831-1860
1831:Cyrus Hall McCormick vindt de mechanische oogstmachine uit.
1831: Cyrus Hall McCormick demonstreert zijn mechanische oogstmachine bij SteeleÕs Tavern, Virginia. Met de oogstmachine kon men 10 ÒacresÓ (ruim 4 hectare) per dag maaien - de hoeveelheid waar normaal vijf mannen voor nodig waren. Later voegde hij een harkmechanisme toe waardoor ŽŽn man ruim 16 hectare per dag kon oogsten. Pas in 1834 vraagt hij patent aan op de oogstmachine.
1842: Jerome Increase Case richt de Racine Threshing Machine Works op in Racine, Wisconsin.
1848: Cyrus Hall McCormick richt de McCormick Harvesting Machine Company op in Chicago, Illinois.
1851: McCormickÕs mechanische oogstmachine wint een gouden medaille op de Royal Exposition bij het Crystal Palace in Londen, Engeland. McCormick betreedt de Europese markt.

1861-1880
1863: Jerome Increase Case richt J.I. Case and Company op. Hij neemt drie partners op: Messena Erskine, Robert Baker en Stephen Bull. Zij zouden bekend worden als ÒThe Big FourÓ (De Grote Vier).
1869: J.I. Case and Company produceert de eerste trekker met stoomaandrijving.ÓThe Old No. 1Ó staat tentoongesteld in het Smithsonian instituut. Deze trekker staat op wielen, maar wordt nog steeds door paarden voortgetrokken en alleen gebruikt om via een drijfriem werktuigen aan te drijven.
1871: De originele McCormick-fabriek gaat tijdens ÒThe Great Chicago FireÓ geheel verloren. Case biedt aan om machines voor McCormick te gaan bouwen, maar McCormick slaat het aanbod af en bouwt een groter onderkomen in het zuidwesten van Chicago welke de ÒMcCormick WorksÓ genoemd wordt.
1874: McCormick voegt een mechanisch stalen bindsysteem toe aan de oogstmachine. Hij start de productie voor de oogst van 1877.
1876: Case bouwt de eerste, door eigen kracht voortbewogen, stoommachine. Paarden worden echter nog steeds gebruikt om de machine te sturen.
1880: J.I. Case Threshing Company wordt een corporatie na het ontbinden van het partnerschap van ÒThe Big FourÓ

1881-1892
1882: McCormick bouwt de eerste McCormick Daisy Reaper
1884: Jerome Increase Case bezoekt persoonlijk een boerderij in Minnesota met een dorsmachine in storing welke de boer en de plaatselijke dealer niet konden opheffen. Case probeert de dorsmachine zelf te repareren. Maar omdat hij de dorsmachine niet kan repareren, steekt hij deze in de brand en geeft hij de boer een nieuwe dorsmachine. Case was er zeer ge‘rgerd over dat de gebrekkige dorsmachine uit zijn fabriek afkomstig was.
1886: Case wordt de grootste fabrikant van stoommachines ter wereld.
1892: Case bouwt de eerste trekker met benzinemotor, de ÒPaterson TractorÓ. Case is de eerste van de oogstmachineproducenten van het eerste uur die een trekker met benzinemotor bouwt. De trekker was echter geen succes en Case bouwde geen trekkers met benzinemotor meer tot 1911

1902-1922
1902: International Harvester Company wordt op 28 juli 1902 opgericht uit de Deering Harvester Company, Plano Manufacturing Company, The Champion Line en de Milwaukee Harvester Company. International Harvester vertegenwoordigt een aandeel van 90 procent van de markt voor graanbinders. De stemaandelen werden verdeeld onder Cyrus McCormick, Jr., Charles Deering, George Perkins en J.P. Morgan, welke zorg droeg voor de financiering en de consolidatie.
1905: De eerste International Harvester Company trekker met frictieaandrijving wordt gebouwd, hierbij werd gebruik gemaakt van International HarvesterÕs beroemde stationaire benzinemotor en een Morton chassis.
1910: International Harvester introduceert de Titan trekker. Het comitŽ noemde de ÒTitanÓ naar de figuur uit de Griekse mythologie welke van Ògigantische afmeting en enorme krachtÓ was. Dit zou tot het erfgoed van International Harvester gaan behoren: afmeting en kracht.
1911: Case introduceert de eerste trekker met benzinemotor -- de Ò30-60Ó.
1919: International Harvester ontwikkelde de eerste commerci‘le aftakas of PTO (power takeoff).

1923-1954
1923: Bert Benjamin bouwt de eerste succesvolle landbouwtrekker, de ÒFarmallÓ en vraagt hier nog hetzelfde jaar patent op aan. De trekker wordt bekend als de ÒFarmall regularÓ. De trekker was van een revolutionair licht design, maar met een hoge vermogen-gewicht verhouding, een smalle voorzijde met enkel voorwiel en precisiesturing voor het bewerken van het land. Dit werd het uniforme systeem voor trekkers met bijbehorende werktuigen voor ploeg-, cultivatie- en oogstwerkzaamheden.
1936: De kleur ÒHarvester red #50Ó wordt op 1 november 1936 aangenomen voor alle International Harvester trekkers, rupsaangedreven werktuigen en generatoren.
1939: International Harvester introduceert de tweede generatie Farmall - de Letterserie - op 9 augustus 1939. Deze serie omvat de A en B (kleine), H (middelzware) en M (zware) trekkers.
1943: International Harvester bouwt de eerste succesvolle katoenplukker met spindel. De ÒOld RedÓ werd gemonteerd op een Farmall trekker type H. Beide zijn geschonken aan het Smithsonian instituut waar ze tentoongesteld zijn
1954: De nieuwe Nummerserie van Farmall trekkers gaat in productie, als vervanging van de Letterserie.

1955-1963
1958: John Steiger en zijn zonen Douglas en Maurice bouwen, gedurende de winter van 1957-Õ58, met succes de eerste Steiger trekker in hun schuur in Red Lake Falls, Minnesota. De familie had behoefte aan een trekker met een hoger vermogen dan op dat moment commercieel beschikbaar was. De trekker, met een gewicht van ruim 6,8 ton, werd 10 jaar lang gebruikt op het agrarische bedrijf van de Steigers.
1958: Loren Tyler richt Tyler Manufacturing op en produceert getrokken verspreiders voor droge stoffen en werktuigen voor het toedienen van watervrije stoffen.
1962: International Harvester introduceert de Farmall en International modellen 706 en 806 met een nieuw ontwerp met hoger vermogen en langdurige betrouwbaarheid.
1963: Case heeft 125 distributeurs met dochtermaatschappijen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Zuid-Afrika, Brazili‘ en Australi‘, met 15 licentiehouders in andere landen. Twintig procent van de productie in Amerika wordt ge‘xporteerd

1964-1977
1965: International Harvester introduceert de Farmall en International 1206. Het is de eerste landbouwtrekker in de industrie met meer dan 100 pk.
1969: Het ÒOld AbeÓ logo van Case wordt vervangen door een nieuw, moderner logo.
1971: International Harvester introduceert de International Farmall 66 serie, deze is voorzien van een nieuwe V-8 motor.
1974: De Case-divisie Agricultural Equipment verandert de kleuren ÒFlambeau RedÓ en ÒDesert SandÓ, welke sinds 1954 in gebruik waren, in Power Red en Power White.
1977: International Harvester introduceert met haar combinemodellen 1440 en 1460, het Axial-Flow oogstconcept met rotoren. Door de Axial-Flow technologie wordt de dorsopbrengst en de graankwaliteit verhoogd en de toepassing van minder componenten vergemakkelijkt het onderhoud.
Het bedrijf investeerde $ 56 miljoen en een miljoen manuren om dit concept te ontwikkelen, bouwen en testen. Uiteindelijk ontwierp elke grotere producent van landbouwwerktuigen zijn eigen variant van het dorsconcept met rotoren waarvan International Harvester de pionier was.

1978-1985
1980: International Harvester produceert de innovatieve 2+2 landbouwtrekker met knikbesturing, waarbij de chauffeur op het achterste gedeelte van de trekker zit.
1982: De Steiger Panther 2000 trekker wordt ge•ntroduceerd. Het is het eerste model met een volledige powershift transmissie met 12 gangen, elektronische bediening, comfortabele delux cabine en een PFC hydraulisch systeem.
1983: Case verandert de kleuren van de trekkermodellen uit de 94-serie in zwart en wit. De regelgeving van de overheid verbieden loodverf en alle toegepaste rode en gele verven bevatten lood.
1984: Case introduceert een nieuwe lijn van 4WD trekkers uit de 94-serie, waaronder het sterkste model welke het bedrijf ooit geproduceerd heeft, de 4994. Het model 4994 is voorzien van een V-8 met turbocompressor welke, volgens fabrieksopgave, een brutovermogen van 400 pk levert.
1985: Het U.S. Justice Department keurt de acquisitie van International Harvester door Case goed. De nieuwe organisatie -- Case IH -- wordt in grootte de tweede fabrikant van landbouwwerktuigen ter wereld. De combinatie levert een verhoogd marktaandeel op, een bredere productlijn en een sterk uitgebreide dealerorganisatie.

1986-1989
1986: Steiger Tractor Incorporated vraagt, vanwege de wereldwijd verslechterde economische situatie in de agrarische sector, bescherming aan tegen schuldeisers volgens Chapter 11. Terwijl de Steiger fabriek op 25 procent van haar capaciteit draait, koopt Tenneco Inc. -- op dat moment het moederbedrijf van Case IH -- Steiger.
1988: Case IH introduceert de Magnum trekker Ð de eerste geheel nieuwe machine die uit de gecombineerde ontwerpafdeling van International Harvester en Case komt.
1988: De eerste roodgekleurde Case IH Steiger trekkers uit de 9100-serie worden geproduceerd. Case gaat tot 1989 door met het produceren van groene Steiger trekkers
1988 Het Amerikaanse tijdschrift Fortune rekent Case IH combines, zaaimachines en graaflaadcombinaties tot de beste in de VS gebouwde producten.

1990-1999
1995: Case IH biedt het Advanced Farming System (AFS) aan. Dit ultramoderne systeem van precisiegeleiding maakt het de landbouwers mogelijk om de gewasopbrengst per satelliet te volgen en zo een maximale productiviteit te bereiken.
1996: Case IH neemt een meerderheidsaandeel in Steyr Landmaschinentechnik GmbH in St. Valentin, Oostenrijk, een fabrikant van trekkers die speciaal zijn ontworpen voor bergachtige agrarische gebieden.
1996: De Steiger Quadtrac trekker wordt ge•ntroduceerd. Dit voertuig met 360 Pk is voorzien van vier afzonderlijke rupsen welke onafhankelijk van elkaar werken om zo een hogere mate van grondcontact te bieden. Het nieuwe ontwerp zorgt voor een verminderde verdichting van de grond en biedt meer tractie en reduceert het doorslippen.
1997: De 40.000e Steiger trekker wordt geproduceerd.
1998: Case IH breidt met de aankoop van Tyler Manufacturing haar aanwezigheid uit op de markt van applicatiewerktuigen.
1998: In het tiende jaar van haar bestaan roept het tijdschrift Business Week de Magnum trekker uit de Case IH MX serie uit tot nieuw product van het jaar.
1999: Case IH wordt onderdeel van CNH

2000-2005
2000: De MX270 breekt alle records voor landbouwtrekkers op het testlab van de universiteit van Nebraska.
2003: Het bedrijf kondigt met de introductie van de nieuwe D- en DX-serie trekkers de terugkeer aan van de merknaam Farmall.
2003: De 100.000e Magnum trekker rolt van de lijn in Racine, Wisconsin.
2003: De vicepremier en minister van landbouw van de Russische Federatie Alexei Gordeyev, bezoekt samen met een delegatie van overige Russische hoogwaardigheidsbekleders het Case IH hoofdkwartier in Racine, Wisconsin, om te overleggen over verdere handelsmogelijkheden.
2005: Een STX500 Steiger Quadtrac trekker verpulvert het wereldrecord ploegen, door in slechts 24 uur 321 hectare landbouwgrond te keren.
2006-2009
2006: De wagens van het Ferrari-team zijn prominent voorzien van Case IH stickers tijdens de Grand Prix van Canada in Montreal, op 25 juni 2006 en tijdens de Grand Prix van de VS in Indianapolis, op 2 juli 2006.
2006: Case IH kondigt een nieuwe on-board technologie aan voor het samenstellen van modules voor de katoenoogst. De Case IH module Express 625 is de eerste commerci‘le katoenplukker die de mogelijkheid heeft om modules samen te stellen tijdens het oogsten van katoen, zo bespaart hij tijd, mankracht en kapitaal.
2007: In elk land ter wereld, zijn Case IH machines toegelaten voor het gebruik van 5 procent (B5) van een toegelaten biodieselbrandstof met gelijke prestaties als conventionele brandstof. Bij navolging van de juiste onderhouds- en brandstofvoorschriften, is de toepassing van 20 procent biodieselmengsels (B20) toegelaten in meer dan 90 procent van de in Europa en Noord-Amerika verkochte modellen. En bijna de helft van alle wereldwijd verkochte modellen, met inbegrip van het vlaggenschip de Axial-Flow 8010 combine, is bij navolging van de juiste protocollen, toegelaten voor gebruik van 100 procent biodiesel (B100).
2008: Ter viering van de 50e verjaardag van Steiger en de 20e verjaardag van de Magnum trekkers introduceert Case IH de Gold Signature Edition modellen. Deze beperkte oplage van modellen draagt speciale stickers welke persoonlijk gesigneerd zijn door Randy Baker, president van Case IH.
2008: Farmall trekkers viert haar 85e verjaardag met de introductie van meer dan 30 modellen.
2009: Case IH brengt de meest uitgebreide lijn van combines uit de industrie op de markt met de introductie van zes modellen Axial-Flow combines, inclusief het model 9120 uit de IX-klasse


David Brown Engineering Limited
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

David Brown Engineering Limited is een Britse tractorfabriek die veel bekende landbouwvoertuigen heeft geproduceerd. De fabriek fabriceert sinds de overname van de tractordivisie vooral versnellingsbakken en tandwielen. De productie viel tussen 1939 en 1988 en is overgenomen door Case IH. Opvallend is dat bijna alle voertuigen dieselmotoren hebben. En in plaats van hydrauliek olie die gebruikt wordt voor de hefinrichting gebruikt DB versnellingsbakolie uit de versnellingsbak. David Brown was in zekere zin eigenwijs en maakte en veranderde dingen aan hun trekkers die andere merken niet deden.
Oorlogsperiode
David Brown was voor WOII ook al bezig met het bouwen van tractoren, tijdens de 2e wereldoorlog zijn ze met het Engelse leger taskmasters (vliegtuigslepers) gaan maken. Ook werd de gewone tractor tijdelijk buiten productie gezet, DB was wapens, munitie en voertuigen gaan maken voor het Engelse leger. Mede dankzij DB is de wereld bevrijd zou je kunnen zeggen, na de 2e WO zijn ze verder gegaan met de tractoren, toen kwam de VAK 1A uit. Een sterke 4 cilinder 40 pk benzine motor.
Starten
DB heeft een andere manier van starten, een makkelijkere. De meeste oudjes moeten voorgloeien, dat hoeft/kan niet, een speciale vlam geeft warmte als de startmotor gaat draaien. DB staat ook bekend om het goede starten, en met de coldstart erbij loopt hij zeker. Met de coldstart krijgt de motor iets meer brandstof (200 toeren erbij bij vol gas).
Hefinrichting
DB was de uitvinder van de hefinrichting, op alle types zit standaart de 3-punts inrichting. Dat was ook te zien aan de naam achter het typenummer. De Implematic was tussen 1955 en 1965 en had te maken met de hefinrichting. De Selectamatic was tussen 1965 en 1986 en had met de verschillende standen te maken qua hydrauliek.
Aftakas
DB had op alle landbouwmodellen een hefinrichting en een aftakas (spreekt uit: af-tak-as). Die ook wel PTO (power take off) genoemd werd. Vanuit de versnellingsbak liep ŽŽn of meerdere assen voor de pto. Deze had 90% van het motorvermogen tot zÕn macht. Deze as was in en uit te schakelen met de koppeling. De ÒLivedriveÓ was doordraaiende aftakas en met een hendeltje was er zowel 540-1000 toeren mee in te stellen.
Vierwielaandrijving (4WD)
David Brown kwam in 1967 al met de 1e vierwielaangedreven tractor, de 1200 Selectamatic 72 pk. De voorwielen waren even groot als de achterwielen. Volgens bronnen zijn er maar 100 van gemaakt en vond DB dat kleinere voorbanden makkelijker waren. Op de volgende modellen was 4WD te krijgen.
David Brown 990 Selectamatic, David Brown 995 Selectamatic, David Brown 996 Selectamatic, David Brown 1200 Selectamatic, David Brown 1210 Selectamatic, David Brown 1212 Selectamatic, David Brown 1410 Selectamatic, David Brown 1412 Selectamatic, David Brown CASE 90/94 series (alleen de 1190-1194 niet)

Overname CASE
David Brown was zelfstandig maar de concurrentie was moordend. In 1970 is DB samen gaan werken met Case en ze maakte ieder zelf en samen tractoren, maar de ze moesten met de tijd mee en zijn ze definitief samengegaan in 1980. Toen kwamen de 90/94 series en was min of meer de 770-1412 serie aan zÕn eind gekomen. Met de 90 serie waren ze tot 1983 en met de 94 serie tot 1988. International, ook een trekkermerk ging ook met DB meewerken. Ze kwamen met tractoren met op de motor DAVID BROWN, op de neus CASE en op de sticker INTERNATIONAL CASE. Mensen raakten verward en wisten er niets meer van. In 1988 gingen DAVID BROWN, INTERNATIONAL EN CASE samen in CASE IH. CASE IH bestaat nog steeds en maken sterke en grote traktoren en machines.
Hydra Shift
David Brown was een snelgroeiende tractorfabrikant, in 1972 kwamen ze met de Hydra-Shift. Een half automaat. (onder belasting schakelen). Zowel terugschakelen als doorschakelen was makkelijker dan de manuel gearbox tractoren. Op de volgende modellen was Hydra-Shift
David Brown 990,995,996 (optioneel), David Brown 1212 (een 1210 met hydra-shift), David Brown 1412 (een 1410 met hydra-shift), David Brown and CASE 90/94 serie (optioneel)
Onderdelen David Brown
David Brown tractoren zijn reeds verouderd en moeten ook onderdelen hebben. Via internet kan je vele soorten onderdelen bestellen. Ook bij verschillende bedrijven is dat mogelijk o.a. Handelsonderneming Piet de With VOF te Leerdam David Brown tractorshop
Heden
David Brown is een veelzijdig bedrijf uit Engeland, de tractorafdeling was een onderdeel en werd overgenomen, DB bestaat nog steeds en maken enorme tandwielen en versnellingsbakken. http://www.davidbrown.com
Bron : www.caseih.com

Gerelateerd

Tags

Case IH, Case, Case History, Case geschiedenis

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag
  • Hoe een Deutz een Porsche werd

    Hoe een Deutz een Porsche werd

    0 Comments

    Op bezoek bij Wouter de GraafTekst en foto’s: Jan van Zuilen  De Klep nummer 258  De grootste verrassing van het thema Porsche op het IHF 2023 waren zonder twijfel de trekker...
  • Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    0 Comments

       Ko de FeijterAfgelopen jaar bezochten we het exclusieve Eicher museum in de Duitse plaats Forstern, de plaats waar van 1937 tot en met 1974 de tractoren van Eicher gebouwd werden.Het muse...
  • Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    0 Comments

    Het Duitse Claas vierde dit najaar dat het 50 jaar Jaguar- veldhakselaars bouwt. In 1973 kwam de eerste Jaguar, de SF 60, op de markt.Tijdens de voorbije 50 jaar bouwde Claas meer dan 45.000 zelfrijde...
  • Gloeikoptrekkers made in Italy  Deel 2

    Gloeikoptrekkers made in Italy Deel 2

    0 Comments

    Gloeikoptrekkers made in Italy          Landbouwmachines uit Italië hebben vanaf de jaren zestig massaal West-Europa overspoeld, inclusief Nederland. ...
  • Het korte bestaan van de GéDé tractor

    Het korte bestaan van de GéDé tractor

    0 Comments

    Nederlandse trekkermerken, je kan er waarschijnlijk niet direct een noemen maar ze hebben wel degelijk bestaan. In de eerste plaats denken we dan vooral aan Brons en GéDé die toch behoorlijk wat trekk...
  • Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    0 Comments

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots *Tekst: Jan Ebinger,  Beeld: Jan Ebinger & Maarten Martens & Davy Tandt In 1979 lanceert Ford Motor Company tijdens de Sima de TW-serie. De d...
  • Chamberlain, een tractorfabrikant  uit  Australië

    Chamberlain, een tractorfabrikant uit Australië

    0 Comments

    Een klein vraagje: wat  is het resultaat als men een Chamberlain ‘Champion MK II’ uit 1960 en een Fiat 50 rupstrekker uit 1950  sloopt en vakkundig samengevoegd tot é&eacu...
  • Geschiedenis van PZ Geldrop

    Geschiedenis van PZ Geldrop

    0 Comments

    Het was in 1937 ten tijde van de economische crisis dat Piet Zweegers van baron Van Tuyll van Serooskerken 5000 gulden leende om zich uit te kunnen kopen bij het noodlijdende GELRIA; Genoemd naar Geld...