Wanneer de 2de wereldoorlog in september 1939 losbarst, eist de Britse luchtmacht absolute prioriteit voor hun gronduitrusting.
Bijgevolg contacteert de minister van luchtvaart de directie van DB en spoort hen aan tot een enorme inspanning om materiaal te maken voor hun luchtmachtbases. Ze moeten nadien kunnen omgevormd en gerecycleerd worden voor ander gebruik : bijvoorbeeld als sleeptrekkers, om vliegtuigen te takelen of zelfs in het burgerleven als bosbouw- of transporttrekker.
Versnelde studies hieromtrent resulteren in de VTK, initialen die staan voor Vehicle Tracked Kerosine, ttz rupsvoertuig draaiend op kerosine, eigenlijk een VAK 1 met een versterkt chassis gemonteerd op rupsen.
De eerste VTK’s uitgerust met een windas vooraan worden getest op de nieuwe luchtmachtbases om vliegtuigen met technische problemen te slepen of te takelen. Deze testen zijn niet echt positief want de rupsen beschadigen het wegdek te veel tijdens het draaien. Het 2de probleem is een te trage snelheid van slechts 6 km/u. Dit kan een groot probleem vormen wanneer een vliegtuig dat bijna zonder brandstof landt op het einde van de landingsbaan snel moet weggesleept worden omdat de rest van het eskader ook moet landen. De VTK die er dan een half uur over doet om zicht ter plaatse te begeven is dan een serieus probleem. Dus opnieuw aan de tekentafels !
EEN SNELLERE TREKKER
Nieuwe studies tonen snel aan dat er maar één oplossing bestaat: een tractor op luchtbanden. Dit wordt de VIG 1/100 wat betekent VEHICLE INDUSTRIAL GASOLINE.
De VIG 1/100 is eigenlijk een verbouwde VTK. Enorme brede banden van 12.75 x 24 gemonteerd op gietijzeren wielen zowel vóór- als achteraan vervangen de rupsen. Het versterkte chassis blijft bewaard om een goede stevigheid te garanderen, onmisbaar om tegengewichten te kunnen monteren op een windas achteraan.
Ontwikkeld en geproduceerd door DB bezit de windas een kabel van 5/8 duim (± 15,8cm) met een lengte van 100 voet (± 33m). De trekkracht bedraagt 10000 pond (± 5 ton). De versnellingsbak heeft 4 versnellingen vooruit en één achteruit. De trekker weegt in werkende staat 3,5 ton maar kan verzwaard tot 7 ton.
Wanneer de eerste VIG 1/100 in dienst treden worden de VTK’s gerecycleerd in het bedrijf Manns te Sexam want de fabriek van DB in Meltham Mills draait op volle toeren. Tijdens de oorlog produceert deze alle VAK 1’s en tegelijkertijd ook de VIG’s 1/100.
Deze fabriek is goed verstopt in de diepte van een beboste vallei waardoor ze bijna onzichtbaar is voor de Duitse bommenwerpers die in de richting van Manchester vliegen. Ze zal nooit getroffen worden door Duitse luchtaanvallen. Op papier blijkt de VIG 1/100 de ideale trekker voor de luchtmachtbases te zijn, maar er zijn toch nog enkele problemen: verzwaard tot 7 ton om vliegtuigen te slepen van 20 ton krijgt men een totaal gewicht van 27 ton waardoor de koppeling het niet lang uithoudt. De ingenieurs buigen zich opnieuw over hun tekenplank en lossen het probleem op door de koppeling te vervangen door een hydraulische