Tractoren Geschiedenis

70 JAAR STEYR

Tijdens het 70-jarig jubileum blikken we terug op een succesverhaal, dat gekenmerkt wordt door economische uitdagingen, technische ontwikkelingen en grote successen. Want wat kort na de oorlog tussen de puinhopen als een gedurfde uitdaging begon, ontwikkelde zich gedurende de jaren en decennia tot een nationaal instituut, dat zich ook niet hoeft te schamen voor de internationale collega’s. Dit hebben wij in eerste instantie te danken aan onze vele trouwe klanten, die ons op deze niet altijd eenvoudige weg hebben begeleid en ons steeds trouw zijn gebleven. Om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet verandert, doen wij er alles aan om innovatieve toptractoren te bouwen. Want hoe graag wij ook vol trots terugblikken, richten we onze blik toch liever op de toekomst. Voortdurend op zoek naar de volgende innovatieve voorsprong om de arbeidsdag van onze klanten nog efficiënter en economischer te laten verlopen. Want zowel tegenwoordig als in de komende 70 jaar moet STEYR vooral één ding zijn: Een tractor waarop u kunt vertrouwen.

TOT 1947

Alles begon met Josef Werndl, de industriepionier uit de stad Steyr. Daar richtte hij in 1864 de latere STEYR-fabrieken op, waarin eerst hoofdzakelijk wapens werden gemaakt. Voordat STEYR fuseerde met Austro-Daimler en Puch in 1934, construeerden deze drie pioniers van mobiliteit ploegen, tractoren en andere visionaire machines, die beetje voor beetje het dier als werktuig aflosten en tot dan toe onmogelijke werkzaamheden konden uitvoeren. Totdat STEYR zich exclusief op de productie van innovatieve en krachtige tractoren concentreerde, rolden van de richtinggevende fabrieken van Steyr-Daimler-Puch vanaf 1934 hoofdzakelijk fietsen en motoren, personenauto’s, vrachtwagens, tractoren alsook wapens en militaire voertuigen van de band. Met het einde van de Tweede Wereldoorlog en de introductie van de STEYR-serie 13 begon in 1947, 70 jaar geleden, een nieuwe era voor de Oostenrijkse landbouwmachines.  

SINDS 1947

Door de bittere noodzaak van de wederopbouw begon de economie van Oostenrijk kort na het einde van de wereldoorlog zich langzaam maar geleidelijk te herstellen. Dit heeft tot hogere omzetcijfers bij STEYR geleid, waardoor het bedrijf zich kon ontwikkelen tot een topbedrijf en talrijke innovaties op de markt kon brengen. Mijlpalen zoals de vierwielaandrijving en de hydraulische hefinrichtingen wekte ook internationale interesse, wat ertoe leidde dat STEYR zijn tractoren wereldwijd begon te exporteren. Zo werden er in 1960 in een klap 500 exemplaren van het type 288 naar Thailand geëxporteerd en werd er medio 1970 een STEYR-fabriek in Nigeria gestart. Door verder openingen van fabrieken in Griekenland en Turkije en leveringsovereenkomsten met andere landen bleef ook de technologische ontwikkeling niet stilstaan. In 1999 presenteerde STEYR niet alleen de traploze revolutie in de gedaante van de STEYR CVT, maar hoorde dankzij de integratie met CNH Global N.V. nu ook tot een van de grootste landbouwproducenten in de wereld. In 2005 rolde uiteindelijk de 500.000ste tractor, de STEYR 9100 M, van de band. Het hoogtepunt van dit succesverhaal benadrukt de STEYR Terrus CVT: de sterkste en modernste tractor die ooit door STEYR is gebouwd.

1947

29 september 1947. Een era begint.

STEYR legt met het type 180 de basis van een uniek succesverhaal. Op deze maandag neemt Leopold Haider, landbouwer uit Steinbach/steyr, zijn STEYR 180 met chassisnummer 1001 in ontvangst.

1948

STEYR begint met de productie van landbouwwerktuigen zoals maaibalken; de eerste voorladers worden door externe bedrijven aangeboden.

1949

Het legendarische type 80 komt op de markt: een tractor met 1 cilinder voor kleinere bedrijven met een vermogen van 13 pk bij 1500 tpm en later 15 pk bij 1575 tpm. Tot 1964 werden 45.068 exemplaren gebouwd.

1952

Als robuuste trekmachine voor grote bedrijven produceert STEYR vanaf 1952 type 280. Deze machine heeft een motor met vier cilinders van de 13-serie, heeft een vermogen van 60pk bij 1650 tpm en is uitgerust met een 5/1 versnellingsbak met ZF-transmissie.

1957

De fabriek in St. Valentin wordt opgenomen in de Steyr-Daimler-Puch AG. De totale productie aan tractoren in Oostenrijk stijgt in 1957 tot bijna 79.000 stuks.

1960

Bij de voorstelling van de jubileumserie worden diverse ideeën van de STEYR-pioniers gerealiseerd: snellopende dieselmotoren, keerkoppelingen met aftakas voor de aandrijving van werktuigen, een motoraftakas met 540 en 1000 tpm, planetaire achteras en regelhydrauliek.

1963

De legendarische STEYR hamster lader viert zijn marktintroductie en wordt als product uit St. Valentin in productie genomen.

In totaal worden er 64.000 laders geproduceerd. 1963 start bovendien de productie van de STEYR-voorladers.

1967

Het gebruik van een direct inspuitsysteem met een beter brandstofgebruik en een betere vermogenskarakteristiek wordt vertegenwoordigd in de rood-witte STEYR Plus-serie, die in 1967 op de beurs in Wenen werd geïntroduceerd.

1973

In 1973 begint het concept van grote tractoren te leven, die hogere trekvermogens voor grotere bedrijven mogelijk maken. Met een 6,6 liter motor met turbocompressor weet men een vermogensbereik te realiseren van 120 tot 160 pk.

1978

In de 80-serie komt STEYR tegemoet aan de toenemende behoefte aan rijen cabinecomfort met verwarming en airco, in eerste instantie bij de begintypen STEYR 8060, 8070 en 8080 en later bij de 8090, 8100/8110 en 8120/8130, van 48 tot 130 pk.

1982

In dit jaar wordt de 8055-serie geïntroduceerd. Met de komst van de zogenaamde zadeltractoren komen er lichte, wendbare tractoren voor het weideland en het Alpengebied op de markt. Verder wordt de revolutionaire vierwielaangedreven STEYR Optistop gepresenteerd.

1992

STEYR vervangt begin de jaren 90 de zadeltractoren door nieuwe compacte tractoren van de 900-serie. Deze zijn met MWM 3 cilinder motoren uitgerust en onderscheiden zich door hun hoog aftakasvermogen, comfort en goede prestatie op hellingen.

1993

STEYR begint met de verkoop van de 9000- en 9100-serie en de nieuwe grote tractoren 9155 en 9190 in het vermogensbereik van 200 tot 276 pk gaan in productie.

1996

De STEYR Landmaschinentechnik AG wordt door de Case Corporation, een wereldwijde toonaangevende tractorproducent, overgenomen en veranderd in CASE-STEYR Landmaschinentechnik.

1999

STEYR presenteert de eerste tractoren met traploze transmissie (CVT). Bij deze tractoren worden de motor en de transmissie lastafhankelijk door de S-Tronic geregeld en eenvoudig met de multicontroller of het gaspedaal aangestuurd.

2003

STEYR brengt de Profi-serie op de markt. Uitgerust met moderne motoren, een common-rail-inspuitsysteem en een tussenkoeling nemen de vier en zes cilinder tractoren hun plaats in het vermogensbereik van 100 tot 136 pk in.

2004

Als universele tractor van de laagste vermogensklasse van 60 tot 90 pk wordt de compactserie 2004 in het productieprogramma opgenomen, inclusief de nieuw ontwikkelde drie en vier cilinder motoren, transmissies met powershift en het verhoogde cabinecomfort.

2005

In februari 2005 valt er een zeer bijzondere mijlpaal te vieren: Met de STEYR 9100M rolt de 500.000ste STEYR-tractor van de band.

2006

In 2006 wordt St. Valentin het Europese hoofdkantoor van Case IH en STEYR. De volledige leiding wordt naar deze stad verplaatst. Met meer dan 600 medewerkers hooft het bedrijf bovendien tot de belangrijkste regionale werkgevers.

2009

De STEYR Profi Classic komt met drie modellen op de markt. In 2009 worden bovendien de CVT-modellen naar boven uitgebreid. Drie modellen met een vermogensbereik tussen de 197 en 224 pk vullen het aanbod aan met een nieuwe cabine, multicontroller en een DKT met onze dubbele-koppelingstechnologie.

2012

Naar aanleiding van Agraria 2012 in Wels presenteert STEYR voor de eerste keer de STEYR Multi. De in samenwerking met de Oostenrijkse landbouwers ontwikkelde universele tractor werd nauwkeuring afgestemd op de moderne eisen vban bedrijven die werkzaam zijn in de akkerbouw, bosbouw en veeteelt.

2013

STEYR presenteert de nieuwe Profi CVT-serie. Het technische hoogtepunt is de door STEYR ontwikkelde CVT-transmissie met traploze overbrenging. Tot de standaarduitvoering hoort ook het S-Tronic-motortransmissiemanagement.

2016

Met de STEYR Terrus CVT presenteert STEYR de tot nu toe krachtigste tractor uit de geschiedenis van het bedrijf. Met max. 313 pk, een comfortcabine en een traploze CVT-transmissie maakt STEYR zijn entree in een nieuw vermogenssegment.

2017

STEYR viert zijn 70-jarig bestaan en kijkt optimistisch, moedig en vol ondernemingslust naar de toekomst.

DE MEESTER ALLER KLASSEN.

In de laatste 70 jaar heeft STEYR steeds aangetoond dat geen uitdaging te groot is, geen idee te gewaagd en geen werkomgeving te moeilijk is. Zo heeft het bedrijf al in een vroeg stadium bewezen dat het voor alle taken de geschikte tractor heeft. Het begin van deze speciale tractoren heeft destijds de basis voor de revolutionaire STEYR werktuigendrager gelegd, waarvan de basis een STEYR type 280 was. In de loop van de decennia werden er ook tractoren ontwikkeld die speciaal op de behoeften van de bosbouw en de bewerking van het gebied in de hoge Alpen zijn afgestemd. Voor het oogsten van voer werd in 1980 bovendien de werktuigdrager STEYR 8300 geïntroduceerd. Als alternatief op de traditionele landbouwmachines worden inmiddels ook de compacttractoren van STEYR aangeboden, die ook voor de meeste taken op het gebied van de bosbouw, bouw en het landschapsonderhoud gebruikt kunnen worden. Daardoor kunnen niet alleen landbouwers maar ook gemeenten en bosbouwbedrijven op de toptractoren van STEYR bouwen.

MADE IN AUSTRIA

Begin jaren 40, in het midden van de chaos van de oorlog, opgericht, heeft de STEYR-fabriek in St. Valentin zich gedurende de jaren ontwikkeld tot een moderne wereldwijde productieplaats voor landbouwmachines. Op het Europese hoofdkantoor van STEYR en Case IH werken ca. 600 mensen die als taak hebben de tractoren, met behulp van ultramoderne techniek, stuk voor stuk in elkaar te zetten. Dit resulteert in een zeer bijzonder kwaliteitskenmerk: STEYR is door en door made in Austria. Dankzij betrokken medewerkers wordt hier bewust gebouwd op betrouwbaarheid, innovatie, kwaliteit en excellentie. Onder dergelijke voorwaarden en alleen onder dergelijke voorwaarden worden tractoren gemaakt waarop met kan bouwen en vertrouwen.

DE TOEKOMST IS ROOD-WIT

Wanneer er nog een component is wat STEYR naast betrouwbaarheid in zijn bedrijfs-DNA draagt, dan is dat het streven naar innovatie. In het 70-jarig bestaan heeft STEYR talrijke noviteiten op de markt gebracht, die het werk van landbouwers niet alleen gemakkelijker maken maar ook daadwerkelijk revolutioneren. Beginnende bij de hydraulische hefinrichtingen en vierwielaangedreven machines in de beginjaren tot geautomatiseerde transmissies, comfortcabines en de Optistop tot aan de revolutionaire CVT-transmissie en de innovatieve S-Tech-systemen zoals de S-Guide, het automatische spoorgeleidingssysteem en de S-Turn, die het automatisch keren op de kopakker mogelijk maakt. Deze succesvolle koers zal STEYR ook in de toekomst vol overgave vervolgen, zodat het ook in de komende decennia luidt: tractoren van STEYR. Tractoren waarop u kunt vertrouwen.

“Het is verbazingwekkend terug te blikken op de laatste 70 jaar van dit bedrijf en zich te realiseren hoe snel de industrie en de landbouw zich hebben ontwikkeld. Ons ideaal blijft daarbij echter steeds onveranderd: namelijk de dagelijkse werkzaamheden van onze landbouwers en klanten door innovaties voortdurend gemakkelijker te maken. En met het oog op onze tot nu toe geleverde prestaties kan de landbouw ook de komende 70 jaar op STEYR bouwen!”

 

Andreas KLAUSER

CEO STEYR-tractoren

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag
  • Hoe een Deutz een Porsche werd

    Hoe een Deutz een Porsche werd

    0 Comments

    Op bezoek bij Wouter de GraafTekst en foto’s: Jan van Zuilen  De Klep nummer 258  De grootste verrassing van het thema Porsche op het IHF 2023 waren zonder twijfel de trekker...
  • Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    Het Eicher museum in Forstern, Bayern

    0 Comments

       Ko de FeijterAfgelopen jaar bezochten we het exclusieve Eicher museum in de Duitse plaats Forstern, de plaats waar van 1937 tot en met 1974 de tractoren van Eicher gebouwd werden.Het muse...
  • Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    Claas bouwt al 50 jaar Jaguar-hakselaars

    0 Comments

    Het Duitse Claas vierde dit najaar dat het 50 jaar Jaguar- veldhakselaars bouwt. In 1973 kwam de eerste Jaguar, de SF 60, op de markt.Tijdens de voorbije 50 jaar bouwde Claas meer dan 45.000 zelfrijde...
  • Gloeikoptrekkers made in Italy  Deel 2

    Gloeikoptrekkers made in Italy Deel 2

    0 Comments

    Gloeikoptrekkers made in Italy          Landbouwmachines uit Italië hebben vanaf de jaren zestig massaal West-Europa overspoeld, inclusief Nederland. ...
  • Het korte bestaan van de GéDé tractor

    Het korte bestaan van de GéDé tractor

    0 Comments

    Nederlandse trekkermerken, je kan er waarschijnlijk niet direct een noemen maar ze hebben wel degelijk bestaan. In de eerste plaats denken we dan vooral aan Brons en GéDé die toch behoorlijk wat trekk...
  • Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots

    0 Comments

    Ford TW: Europeaan met Amerikaanse roots *Tekst: Jan Ebinger,  Beeld: Jan Ebinger & Maarten Martens & Davy Tandt In 1979 lanceert Ford Motor Company tijdens de Sima de TW-serie. De d...
  • Chamberlain, een tractorfabrikant  uit  Australië

    Chamberlain, een tractorfabrikant uit Australië

    0 Comments

    Een klein vraagje: wat  is het resultaat als men een Chamberlain ‘Champion MK II’ uit 1960 en een Fiat 50 rupstrekker uit 1950  sloopt en vakkundig samengevoegd tot é&eacu...
  • Geschiedenis van PZ Geldrop

    Geschiedenis van PZ Geldrop

    0 Comments

    Het was in 1937 ten tijde van de economische crisis dat Piet Zweegers van baron Van Tuyll van Serooskerken 5000 gulden leende om zich uit te kunnen kopen bij het noodlijdende GELRIA; Genoemd naar Geld...