Tractor Restauratie

Restauratie van een” HANOMAG 400 PERFECT”

Restauratie van een” HANOMAG 400 PERFECT”

Zoals u op de foto’s kunt zien stond hij goed verborgen.

Deze trekker heeft ooit gediend als een “project”” van de Boerenbond. De Drietand heeft in de jaren 80 cursussen voor het onderhoud van een trekker gegeven. Zes  zaterdagen achter elkaar. Eén van de cursisten had dit tractortje mee genomen om te herstellen. De motor was kapot. Hier in de buurt was een fruitkweker die een Esslinger vorklift gebruikte. Maar omdat er toen nog al wat ongevallen met co vergiftigingen waren is die overgeschakeld naar een elektrische vorklift. In die Esslinger zat zo’n motortje als in de Hanomag. Motor eruit en met de groep in de Hanomag gebouwd. Het enige verschil was dat deze motor uitgerust was met een vacuum regeling in plaats van een gewichten regeling. Na zes weken was dit project niet af, en het werd aan de kant gezet, en is er altijd blijven staan.

Vorig jaar heb ik hem kunnen kopen en hem naar huis gehaald. Dat was niet gemakkelijk, want de achterbanden waren opgerot van de olie die gelekt was uit de steekassen. Eenmaal thuis heb ik hem helemaal uitgekleed, de vriespastilen waren er uit gevroren, maar verder geen scheuren te zien. Pastilen vervangen, water er in, en afwachten waar het water allemaal uit zou komen. Alles bleef netjes droog. De motor stond niet vast. Verstuivers er uit, olie er in, en zo goed rondgedraaid. Verstuivers er terug in en leidingen en olie nagezien en proberen starten. Het duurde niet te lang of hij liet hem al horen. Goed warm laten draaien om te controleren op lekken. Alleen de waterpomp lekte wat, maar verder bleef hij droog. De brandstofpomp heb ik een orginele opgezet van een slopertje. Daarna was de vooras aan de beurt. Daar zat zoveel speling op, dat de as eerst een aantal centimeters voor of achteruit ging voor de wielen draaiden. Alles uit mekaar gehaald, en vastgesteld dat de fusees door de bussen gesleten waren.

Dit deed zich niet alleen hier voor, maar op alle draaipunten. Op mijn oud freesmachientje, dat ooit nog aangedreven werd met een platte riem, heb ik alle gaten uitgekotterd en overmaatbussen ingezet. De fuseeas was zo ver versleten dat het beter was om een nieuwe te maken. Waar de fuseebussen zaten was er zoveel slijtage dat er een druklager bij kon. Waar de wiellagers op zaten, was er meer dan een millimeter slijtage. Dus afdraaien en een busje er op. Waar de afdichting van het wiel gezeten had, opgelast en gewone afdichting  in gemaakt. Nieuwe bussen in de ophanging van de veren gemaakt. En alles weer in elkaar gezet. Daarna was het deksel van de boite aan de beurt. Daar was de plaat waar de schakelpook door schuift gebroken, zodat er in twee versnellingen gelijk geschakeld kon worden. Alle plaatjes en kogel en kogelgaatjes bij gewerkt zodat dat weer gemonteerd kon worden. De tandwielen waren allemaal in orde. Dan de lift eraf en het kroon en pignonwiel bekeken, en ook goed bevonden. Dan de remmen of wat er nog van over was. Nieuw rembeleg erop, afdichtingen en lagers vervangen en trommels uit gedraaid. Van de remassen zat de linkse vast, en op de rechtse zat 5 mm speling. Bussen vervangen, overal vetnippels opgezet zodat er gesmeerd kan worden. Hierna de bedrading. Deze is geheel vernieuwd.  Een kabelboom gemaakt met stekkers zodat als hij uit elkaar zou moeten de bedrading heel blijft. De achterbanden zijn van de voorwielen van een New-Holland. De motorkap was wat beschadigd en de spatborden waren 20cm te kort. Ook zaten er overal roest putjes in. Met wat las- en plamuurwerk  is dat ook weeral in orde gekomen. Het spuitwerk is niet zoals op een auto, maar technisch is hij in orde en dat vind ik het voornaamste.

Wout van Delft 

OTL- lid

Gerelateerd

Tags

Hanomag , hanomag Perfect

Delen

  • Recent
  • Populair
  • Tag