Leden in de Kijker

Guy Pieters, hortensiakweker en Groot verzamelaar

Je struikelt er over de verzamelobjecten, elk met hun eigen   verhaal...

Guy Pieters uit Melle ziet in alles wat met mekaniek te maken heeft een verzamel item!

Het was een druilerige vrijdagochtend in de herfst toen we richting Melle reden voorzitter Raf Janssens, Eric Rottiers en ikzelf. Guy Pieters (62), befaamd en bekend hortensia kweker had ons uitgenodigd. Deze keer niet om over planten te babbelen, nee, “verzamelen” daar gingen we ons mee bezig houden.

Mini bloemisterij museum

Guy verwelkomde ons met een hartverwarmende tas koffie in zijn hortensia serren. Een prachtig serrencomplex in de zomer omgetoverd tot een sierlijke omgeving waarin Guy meerdere groepen toeristen en plantenliefhebbers ontvangt. Het gesprek ging al vlug over zijn infrastructuur. ’s Zomers worden de serren omgetoverd tot een gezellige en gemoedelijke ontvangstruimte. Her en der opgesmukt met oude bloemisten steek- en trekkarren opgevuld met bloeiende hortensia’s, daarnaast allerlei bloemisten alaam uit vervlogen tijden. En, voilà daar gingen we dan, het gesprek belandde al vlug bij verzamelen. Tot onze verbazing verplaatsten we ons amper een 5-tal meter en hop we werden vanachter een historisch buffet geconfronteerd met een mansgrote TV opname camera. Het werd het begin van een verzamelaars verhaal waarbij we van de ene verbazing en verwondering in de andere werden gedreven.

Als het maar ronkte

Reeds als jonge bloemistenzoon bezat Guy een zeer creatieve geest. Van jongs af aan –we schreven toen de jaren ’50 en       ‘ 60 van vorige eeuw-  was hij gepassioneerd door oude auto’s en moto’s. Als 11 jarige spaarde hij verwoed tot hij 350 fr (8,75 €) bijeen had gegaard en kocht er zijn eerste moto mee. In de hoogstammige boomgaard thuis experimenteerde hij toen en croste er rond met een oude Franse auto.  Als het maar ronkte! Samen met een goede vriend werd de eerste motor ontmanteld, een kar werd ermee gemaakt.  Hun lievelingsterrein waren aarden wegen met wat niveau verschil zoals de zandbergen in Wetteren, of de bossen van Zelzate.

Als het maar botste

Als jonge gasten frekwenteerden ze ook en vooral autokerkhoven, het werd hun favoriete verblijfplaats. Mazout uit oude wagens halen was een geliefkoosd tijdverdrijf. Ondertussen waren ze ook niet weg te slaan op de diverse auto rodeo’s die toen zeer in trek waren, als ’t maar botste! In de lijn van die auto rodeo’s werden toen ook  2PK crossen door Guy en vrienden regelmatig bezocht. Doch de hoofdpassie van Guy bleef bij moto’s liggen.

Zo maar eventjes 200 km/u met omgebouwde motor

Als 18 jarige reed hij met een  Triumph Bonneville T120 dat is een Britse motor die werd ontworpen door Triumph Techniek en gebouwd tussen 1959 en 1975, later werd het afgeschaft ten gunste van de grotere motoren T140 . Ook met een Norton motor omgebouwd in een fietskader behaalde Guy toen snelheden van 200 km/u. Norton is een Britse producent van motorfietsen. Het merk werd opgericht in 1898 en trad in 1953 toe tot Associated Motor Cycles (AMC). Bij het faillissement van AMC in 1966 ging het op in Norton-Villiers, dat in 1972 door de overname van de BSA groep Norton-Villiers-Triumph werd, maar in 1977 ook failliet ging. Omdat er met een dergelijke grote naam goed geld te verdienen valt, zijn er enkele pogingen gedaan het merk opnieuw op de markt te brengen. Intussen is de merknaam na vele omzwervingen weer in Britse handen, en worden er zelfs weer nieuwe Nortons geproduceerd.

Guy keek toen enkel naar motorfietsen!

En toen begon het nog maar pas, Guy kocht motorfietsen aan de lopende band, en verkocht ze na een paar maanden met enkele duizenden franken (1000 fr=25 €) winst. De revue passeerden diverse merken waaronder bv. Honda CB.  Guy deed mee aan alle denkbare samenkomsten van motor freeks. Zo was er de rally met motorfietsen “Ronde van België” die hij een paar keer meereed. Maar ook in de tweedaagse Brussel Cannes was Guy van de partij. Nog een wonder dat hij met geen Franse vrouw ,naar huis kwam! Maar we dwalen af, ’t waren de motorfietsen die de interesse van Guy opwekten (toen toch althans, zegt hij zelf...)

Guy was mede-stichter van motorclub

Het bleef niet bij toeristische uitstapjes of rally’s per motorfiets, langzaam kwam het echte werk aan bod. Deelnemen aan motorcross wedstrijden. Eerst oefenen met een duo motor, later deelnemen aan wedstrijden. Begin jaren ’70 was Guy mede-stichter van de motorclub “Ghendt Enduro Team”. De club telde meer dan 80 leden, verspreid over heel Vlaanderen; Om de week werd er geoefend in de streek van Lede en hield men cross op een aarden terrein. Het was het verlengde van de zo geroemde “Golden sixtie’s”. De jaren van de “eeuwige jeugd” een tijd zonder “grenzen” waarin “gecontroleerde beestigheden” werden uitgehaald. Guy geniet er nog van als hij die lyrische uitspraken hanteerd!

‘t Moest er van komen, Guy blonk uit op de talrijke bijeenkomsten, zoals in Axel (Nl) waar gedurende één dag allerlei wedstrijden werden georganiseerd. Zelfs behendigheidswedstrijden zoals bv. rijden tussen hindernissen zonder voetsteun of traag rijden in ronden gedurende 3 uur door een ploeg bestaande uit 2 personen, bedoeling: zo weinig mogelijk ronden rijden enz... Guy liep in het vizier, Guy werd voorzitter van de club!

Handel drijven, ’t zat er toen al in.

Guy putte enorme genoegdoening uit het motorgebeuren. In die tijd bezat hij op een bepaald moment wel meer dan 70 motorfietsen. Af en toe verkocht hij er wel één. Eerst gekocht voor 500 fr (12,5 €) of 2000 fr (50 €) later na revisie weer verkocht voor 6 à 10.000 fr (150 à 250 €). De extra winst werd weer geïnvesteerd en zo groeide de collectie stilaan. Guy neemt zoiets een “levende passie”!

Guy de globe trotter

Uiteraard verzamelen is op pad gaan, kijken waar “iets” te vinden is, “nen slag slaan” zoals Guy het kleurrijk zegt.

Al 35 jaar lang trekt Guy in september naar Engeland. Meer bepaald naar Zuid-Oost- Engeland, naar het Graafschap Hampshire. Nabij de stad Southampton lig het uitgestrekte “New Forest National Park”, en in dat park bevindt zich het “Britisch National Automobile museum”. Het tweede weekend van september is er in het dorpje Bealieu het kasteel van Lord Montague open voor het publiek, doch Guy gaat niet voor het kasteel, noch voor het museum dat hij reeds zag, nee, hij gaat speciaal voor de grote beurs van Old timers. Om alles te bezichtigen en te keuren heb je wel twee dagen nodig. Tussendoor zijn er ook openbare veilingen. Dit is werkelijk het “Mekka” voor de old timer verzamelaar!

Spijtige evolutie

Guy ziet de toekomst een beetje somber tegemoet. Vooreerst is er de opkomst van internet. Mensen kopen alles op internet, dat ziet hij ook aan het stagnerende en of zelfs dalende bezoekersaantal op de beurs in Engeland. De verkoop stijgt wel, maar het menselijk contact verdwijnt. Nochtans niets is zo plezierig voor een verzamelaar dan iets vasthouden, betasten, snuisteren...De jeugd blijft afwezig, de goede sfeer gaat weg.De charme van het verzamelen gaat voor een stuk verloren!

Ook nieuwe wetten, ten allen kante maken het de verzamelaar moeilijk. Autoplaten, verzekering, keuring enz... Het wordt er niet gemakkelijker op. Minder en minder mogen oude voertuigen op de openbare weg. Waar is ons plezier naartoe?

Guy zit zelfs in Frankrijk

En wat die reglementeringen betreft,Guy kan het weten, hij ondervindt ze aan de lijve. In Frankrijk, ruim 450 km van hier in het departement van de Haute-Marne (vroeger Franse provincie Champagne) bezit hij een bescheiden optrekje. En wat dacht je, als hij op vakantie is blijft het verzamelen hem inspireren. Hij restaureerde er een old timer uit 1956 een Massey Ferguson type Pony, daarnaast bezit hij er ook nog een Fergusson uit 1951.

Het voelt heerlijk aan om met deze Old timers in het heuvelend landschap, tussen de uitgestrekte bossen te laveren. Soms neemt hij ook deel aan een Old timer treffen in Frankrijk. Dat gebeurt tijdens de plaatselijke kermis in de dorpjes, er is dan een “brocante” markt, een ambachtelijke markt, en een 4 à 5 tal old timer tractoren.

 Nu hij aan pensionering denkt, hoopt Guy nog meer tijd vrij te kunnen maken voor de passie die hem al levenslang bezig houdt. Gesteund door Bea zijn ega, moet dit zeker lukken. We wensen hem nog vele jaren verzamelplezier.

Een ideale tussenstop om te bezoeken tijdens de rondrit
Eenbeekeinde Kermis in Juli 2013.

Guy Van Rysseghem

Gerelateerd

Tags

pieters , guy pieters

Delen

  • Recent
  • Populair
  • Tag