Leden in de Kijker

Kamiel Stuer doet het nu wat kalmer aan.

Van Trekker Trek naar gezapige Oldtimer Tractoren rondrit

Guy Van Rysseghem

Wie heeft er in Vlaanderen en bij uitbreiding in gans Europa de gele vrachtwagens met oplichtende verkeerssignalisatie systemen en erop de naam “Stuer – Egghe” nog niet zien staan? Stuer- Egghe uit Sint-Niklaas is één van de Europese marktleiders op vlak van botskussens (zo noemen die dingen, maar botst er niet op, ’t zal pijn doen!) met signalisatielichten, instelbare verkeersborden en in de hoogte instelbare Led schermen.

Stuer werkt 80 % voor ’t buitenland

Grondlegger van het Stuer-Egghe verhaal is Kamiel Stuer. Hij begon destijds in Nieuwkerken-Waas met de productie van aanhangwagens en wagens voor marktkramers, naast een dagtaak als arbeider. Begin jaren ’80 van vorige eeuw was er in Lochristi bijna geen bloemist te vinden of hij reed met een aanhanger van Stuer-Egghe. 

Vandaag is het bedrijf enorm gegroeid en telt het 4 ateliers op diverse plekken in Sint-Niklaas, met daarnaast nog een afdeling in Trazegnies nabij Luik. Er werken 35 man naast een 20-tal losse chauffeurs. Deze laatsten worden vooral ’s nachts en in het weekend ingezet om één van de 75 gele vrachtwagens met verkeerssignalisatie of één van de 150 gele aanhangwagens met signalisatie te leveren in huur of te verplaatsen. 80% van de productie aan verkeerssignalisatie wordt ook verkocht en gaat de Belgische grens over alle richtingen in Europa. De activiteiten richten zich hoofdzakelijk op productie van verkeerssignalisatie, herstelling en verhuur. Hiervoor heeft men ruimte nodig, daarom is er in Lokeren een optie op 5 ha industriegrond genomen. De volgende generatie onder de vorm van zoon Stefaan en dochter Chantal staan borg voor de toekomst en de continuïteit. Gevolg: de oudere generatie krijgt het wat makkelijker.

Ouderlijk loonwerkbedrijf moderniseerde niet genoeg

Mechanisatie, techniek, het werd er met de paplepel ingelepeld bij Kamiel. Meer dan 50 jaar geleden hadden zijn ouders in Haasdonk een loonwerkbedrijf. Men reed gras af, deed aan ploegen, rooiden bomen, sleepten bomen af, voerde aal en mest, hakselde gras en maïs. Vooral uitzonderlijk in die tijd was hun vervoer van aal, ze gebruiken ervoor Ford County tractoren. Hier ontstond de liefde en de passie voor Ford County, sterke beren van tractoren waar alles mee kon. Met hun loonwerk bleven ze niet in Haasdonk, ze trokken over de Schelde naar Bornem, maar ook in Lochristi leverden ze werk af. De oudste broer nam de zaak over en moderniseerde te weinig naar de zin van Kamiel. Hij sloeg een andere weg in, maar hij hield er zijn voorliefde voor de Ford County tractoren aan over tot op vandaag de dag.

Kamiel werd BKTV voorzitter

Naast zijn activiteit als producent van aanhangers was Kamiel in die tijd ook nauw betrokken bij het Trekker Trek verhaal in het Waasland. Zijn liefde en passie voor het Trekker Trek gebeuren vertaalde Kamiel door 40 jaar geleden voorzitter te worden van de Belgische Kracht Tractoren Vereniging in Melle (BKTV). Vandaag staan daar zoon Peter en schoonzoon Bjorn aan de leiding, ze gaan ervoor zelfs tot in Denemarken. Het actieterrein is enigszins verlegd; sleepwagens kwamen in de plaats. De eigen zaak uitbouwen en het Trekker Trek gebeuren, ’t was werken op week- en zondag. Vandaar dat Kamiel, zoals altijd, niet verlegen om het geweer van schouder te veranderen, resoluut koos voor de tractoren Old Timer actie, op die manier kon het wat rustiger aan.

Kamiel stichtte eigen Oldtimer Tractoren Club

Ongeveer één jaar geleden stichtte Kamiel (70) samen met zijn broer Luc (60) een eigen Oldtimer Tractoren Club onder de naam: “Stuer Old Timer Ford County Club”. Op papier is alles geregeld, gezien onze ouderdom zei Kamiel nog, je weet maar nooit. Voorlopig met slechts twee leden, hijzelf en broer Luc, maar iedereen is van harte welkom! 

Ondertussen heeft Kamiel al 15 oldtimer tractoren die tot zijn collectie behoren.

Zoals we reeds schreven het eigen bedrijf op de vier locaties in Sint-Niklaas kampt met ruimtetekort. Geen nood om de 15 tractoren een dak boven het hoofd te geven kocht Kamiel enkele containers. Van de 15 zijn er al 5 in orde gesteld, de rest volgt wel. Een werk voor ’s avonds en op zaterdag. Kamiel voorziet nog minstens werk voor één jaar.

Regen doet baard groeien

Sedert één goed jaar heeft de oldtimer tractoren microbe Kamiel goed te pakken. Met het Trekker Trek gebeuren was het ganse dagen werken, nu ontspant en geniet hij met volle teugen van de rondritten. Op de rondrit van 18 mei te Lochristi was hij met 7 man (zoon Wim en een jongere onder de 18), zes chauffeurs en evenveel tractoren aanwezig. De meegebrachte tractoren werden op twee diepladers vervoerd, het laden ervan vergt op zijn minst een halve dag, maar dat heeft Kamiel er met plezier voor over. We ontwaarden geen enkele cabine op zijn tractoren, dat ontsiert vindt Kamiel. Ten andere regen doet de baard groeien, kijk naar mijn broer Luc die heeft al veel in de regen gereden, zie zijn baard!

 

Gerelateerd

Tags

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag