Leden in de Kijker

Op bezoek bij een OTL lid Dick Vogelaar.

Dinsdagmorgen rondom half tien,op weg naar Nederland bij een OTL lid Dick Vogelaar. Langsheen velden en dijken komen we aan  de woonst van Dick. Een stevige windbries waaide rondom ons heen bij het openen van het portier van de auto. Vanuit zijn voordeur verwelkomt Dick ons en bied ons een warme koffie aan. Dick zelf is nog vrachtwagenchauffeur en vervoert bieten voornamelijk s ’nachts. De man in kwestie was nog maar juist wakker. Zijn verhaal begint ongeveer 50 jaar geleden toen hij zelf nog kleine jongen was. Zijn vader had wat land en bewerkt e dit met paarden,meestal een 3 span, 2 voor te werken en eentje voor bij te leren. Na een dag hard werken op het land mochten deze paarden dan terug op stal om uit te rusten en te eten. In deze stal werden de eerste pk’s gevoederd. Ja het waren dan wel dieren maar paarden waren voor de meeste landbouwers de drijvende kracht  om machines aan te drijven en land te bewerken. Naarmate de tijd verstreek begon men over te gaan op mechanische machines. De eerste tractor die aangekocht werd door Dick zijn vader was een Fordson Majoor. Maar dat was het dan zowat,buiten een karretje was er niks om mee te werken. Een collega landbouwer iets verder in de buurt had dan een plantmachientje .En zo begon eigenlijk een beetje het loonwerk. De ene had een machine ,de andere een tractor. Op 20 jarige leeftijd kwam Dick op het toneel,een tweede trekkertje een fordson dextra werd aangekocht en een pikdorsertje. Zo konden vader en zoon al iets gaan doen. Algauw had men de smaak te pakken en wist men dat een trekker met pikdorser beperkt was in capaciteit. Zo werd de eerste combine aangekocht, een Claeys 103.Snel kwam er een andere combine een M 140 New-Holland Armada. Omdat er werk was voor een tweede machine besliste men om er eentje bij te kopen. Een Laverda M120 was de nieuwe aanwinst,zo kon men met twee personen tegelijk afrijden. Naderhand werd dan de Laverda vervangen door de New –Holland 8070.Dit was de eerste machine met cabine erop,wat op zich een hele verbetering was voor de persoon die er mee moest rijden. De M140 op zijn beurt ging dan weer weg voor een Droningborg combine. Alweer een verbetering  want deze was hydrostatisch, de techniek ontwikkelde zich op dat moment ook sneller en beter. Dit was echter nog niet het einde van de reeks combines, want de 8070 New-Holland maakte plaats voor opnieuw een Laverda 3790,eveneens hydrostatisch. Terwijl de vraag naar loonwerk meer en meer steeg moest men ook sneller en efficiënter gaan werken. Daarom nog maar eens een ommekeer in het machine park. De 3790 Laverda ging weg voor een M305 en de Droningborg werd aan de kant gezet voor een New Holland CX 820.Deze beide machines zijn nog in het bezit en er word nog regelmatig mee gewerkt. Dit was het zowat voor de combines ,maar naast dit heeft Dick nog twee spuitmachines gehad,namelijk een MB track met een spuitmachine, twee stuks zelfs. Deze tak van loonwerk heeft zichzelf een beetje op non actief gezet zodat men het spuiten afgebouwd heeft en herleid tot nul. Om verder te schrijven over de tractors, de Fordson Majoor die niet echt goed bevonden  werd en al snel vervangen door een Ford 5000,een hele goede trekker die uren gewerkt heeft. Na Ford 5000, was eigenlijk het Ford gebeuren een beetje voorbij en begon men aan het Fiat avontuur. De eerste fiat750 DT werd aangekocht en men was daar zo tevreden over dat algauw de Ford Dextra plaats moest maken voor  een fiat 640. Hierna werd echter geen enkele trekker  meer weg gedaan maar alleen maar bijgekocht Een fiat 980Dt vervoegde het team nog en als laatste een 110-90.Deze laatste werd voornamelijk gebruikt voor het rooien van bieten. Nu de activiteiten een beetje stil gelegd zijn worden deze trekkers nog sporadisch gebruikt en bijgehouden als herinnering aan vroeger. Om dit alles te stallen beschikt Dick over een ruime schuur die gebouwd is in 1929 wat op zich ook nostalgie uitademt. Verder wist Dick ook nog te vertellen dat hij met zijn fiat collectie zeer weinig problemen gekend heeft in de afgelopen jaren. Enkel met de laatste trekker de 110-90 is op ongeveer 4000 uren de aandrijving van dieseldistributie stuk gegaan, waardoor de motor toch wel gedeeltelijk in de puin is gedraaid. Maar na volledige revisie is de trekker terug als nieuw herboren. Zo…onze koffie is leeg  en het verhaal is geschreven,tijd voor Dick om te vertrekken met een lading vracht vol met bieten naar de fabriek.

Wij wensen Dick nog veel plezier met zijn machines  en bedanken hem voor de warme ontvangst.

Uw reporter ter plaatse

Danny Steels

Gerelateerd

Tags

Dick Vogelaar

Delen

  • Recent
  • Popular
  • Tag