Tekst en Beeld : Guy Van Rysseghem
Luc Bisschop samen met “Same” en Drongen één begrip al jaren in de tractoren wereld. Maar wie is die Bisschop nu, en Drongen dat is toch Gent? Samen met OTL-voorzitter Raf Janssens trokken we op onderzoek uit. Ons pad leidde ons langs een spoorweg, we kruisten het fameuze Schipdonkkanaal, en reden het diepe Meetjesland in. We kwamen niet in Drongen terecht, wel in Landegem, deelgemeente Nevele, en sinds kort Deinze. Wie geraakt daar nog wijs uit?
Begonnen op het ouderlijk erf in ‘t kiekenskot
Luc Bisschop (°48) groeide op als zoon van een landbouwer uit Landegem. Vader was ook paardenkoopman, belangstelling voor paardenkracht zat er van jongs af in. Maar dan vooral voor mechanische paardenkracht in tractoren. Hij begon te “prutsen” -zoals Luc zelf zei- in een stal op de ouderlijke hoeve. Vader reed toen toch al met een Zetor en M.A.N. tractor.
Een voormalig kiekenskot van amper 15 m2. Een draaibank, een laspost, alles stond erin. Hij ging nog naar school toen hij in 1967 zijn eerste SAME tractor verkocht. Later verkocht hij ook nog een paar Ford tractoren welke hij aankocht bij Vermeulen in Oostburg (Nederland). Het bleef in die beginperiode niet bij tractoren alleen, hij stak in dat kiekenskot ook een mestkar ineen, en fabriceerde een beerton.
De zelf ontworpen aalton was wel een zeer speciale uitgave. De ton had geen pomp zoals de hedendaagse, maar Luc had er een V-8 motor van een Amerikaanse auto op gemonteerd die moest dienen als pomp.
De aanzuig verliep via de ingang van de carburator en de uitlaat deed dienst om de druk op te voeren in de ton. Niettegenstaande deze uitzonderlijke constructie heeft deze ton 20 jaar dienst gedaan met dezelfde V-Huit motor.
Dan kwam de liefde voor SAME (Società Accomandita Motori Endotermici)
Luc kreeg bezoek van Talpe G. vertengenwoordiger van Melotte uit Gembloux, de importeur en kreeg zo zijn eerste Same folder onder ogen. Luc kon niet wachten, die tractor moest hij zien. Zonder eten, vroeg uit de veren, vertrok hij het diepe Walenland in. Het SAME verhaal kon beginnen. Nooit zei Luc, en hij onderstreepte het nog eens duidelijk, nooit heb ik ooit een contract van dealer met om het even wie ondertekend. Alles verliep in onderling vertrouwen! De eerste SAME tractor verkocht Luc aan Tuytschaever in 1967. Jaren later tijdens een open deur dag in Kanegem kocht hij zijn eerste verkochte tractor terug. Opmerkelijk na al die jaren, het naamplaatje van Luc Bisschop (zijn eigen naamplaatje) stond er nog op. Na in die beginperiode diverse Same verkocht te hebben, gingen ook een aantal occasie tractoren van de hand van verschillende merken die Luc overnam bij verkoop van nieuwe Same tractoren.
Luc werd gedecoreerd
Het volgende hoofdstuk van Luc’s verkoop carrière ging over de verkoop van SAME tractoren. Een mooi gamma gaande van 25 pk tot 90 pk al dan niet met voorwiel aandrijving. De klanten van Luc Bisschop zaten ook in Lochristi, Beervelde, Kalken, Laarne, Overmere en omstreken. In eigen streek zoals Zomergem was de concurrentie groot.
Niet eenvoudig -de andere kant van Gent- om reparaties uit te voeren. Luc spande zijn echtgenote Hilda meermaals in. Soms vetrokken ze om 5 u. ’s morgens dwars door Gent, de te repareren tractor werd met een trekstang vast gemaakt aan de eerste tractor, en vrouwlief mocht sturen. Zo ging het dan richting Boskeetstraat te Drongen. Want ja daar naartoe was Luc ondertussen verhuisd. Zeven jaar lang was het zijn vaste stek, tot het daar ook te klein werd. De verkoop van SAME tractoren liep bijzonder goed, Luc kreeg zelfs een decoratie verkoop van het grootste aantal SAME tractoren!
SAME wijzigde van Importeur
Op zekere dag kregen Luc en Hilda een brief in de bus met de mededeling dat Same niet verder werd ingevoerd door Melotte maar wel door Same Frankrijk.
Regelmatig kwam een vertegenwoordiger op de stoep bij Luc Bisschop. Zo een regelmaat was Luc niet gewoon van het vroegere Melotte. In zijn laatste actief beroepsjaar 1997 was Luc toch nog goed voor de verkoop van 43 SAME tractoren. Ondertussen toonde Joskin – de producent van landbouwwerktuigen zoals kipwagens, mestkarren enz…- belangstelling voor de werkplaats in Drongen, ze wilden er een service centrum voor Vlaanderen maken. Na lang aandringen – er was geen opvolger- gebeurde de transactie. Na 15 jaar Joskin is er vandaag The Panderosa gevestigd met Case en Steyr tractoren.
Hobby uit liefde voor tractoren
Als 52 jarige kon dit voor Luc onmogelijk een leven worden van stilzitten. Nu als hobby zouden de tractoren zijn leven beheersen. Zijn eerste oldtimer was een Bulldog tractor die hij uit Polen meer bepaald uit de streek van Brenslau haalde. Hij vond hem in een gracht op een houtzagerij . Met kabelkraan werd de tractor op de aanhangwagen geplaatst . Eens na een kleine vier jaar, gerestaureerd trok Luc er mee terug naar de vindplaats in Polen. De oude moeder van de eigenaar werd hysterisch toen ze van op afstand het geluid hoorde van de Bulldog tractor en riep: “’t Is mij gegund om onze tractor nog eens te horen, de hemel mag mij komen halen!”. De veertig werknemers van de houtzagerij stonden perplex toen ze de oude Bulldog het erf zagen oprijden.
Luc trok met de Bulldog op pad naar het Franse Pamiers in het diepe Franse zuiden (1.200 km). Met de volledig gerestaureerde Lanz Bulldog reed Luc er meer dan 30.000 km mee.
En toen als gerestaureerde oldtimer kwam de SAMCAR tevoorschijn, een typische tractor die in de wijnbouw in Italië wordt gebruikt. Deze haalde Luc uit de streek van Milaan. Hij wordt nu regelmatig gebruikt in de rondritten .
Eregast bij SAME!
Meer nog, Luc trok er mee naar de SAME fabriek in Italië, en daar viel hem een groots eerbetoon te beurt. Francesco Cassani was in 1927 de stichter van de fabriek in Treviglio (Noord Italië, Lombardije) waar oorspronkelijk de Cassani trekker werd gebouwd. Het was de eerste tractor met voorwielaandrijving en ook de eerste met een dieselmotor. Hedendaags wordt de fabriek bestuurd door de familie Casani - Carozza. Luc stopte op ongeveer 10 km van de fabriek en plaatste zijn Samcar voor het hotel waar hij sliep. ’s Anderendaags om 10 u stipt werd hij in de fabriek verwacht met zijn Samcar. Veel werknemers vormden aan de ingang een erehaag. Baas Carozza noemde de prachtig gerestaureerde Samcar een hele eer voor zijn grootouders! Na een ereronde door de fabriek trakteerde de directie Luc op een feestmaal samen met hen. Een onvergetelijke dag, zowel voor Luc Bisschop als voor directeur Carozza, een dag die in de annalen zal geboekstaafd staan als om nooit te vergeten!
Verder is de verzameling van Luc sterk uitgebreid met o.a. Ursus, Hanaomag , Vierzon, Pampa en een hele reeks Same tractoren waarbij een uniek prototype.
Wij danken Luc en Hilda voor de gezellige ontvangst en wensen hun nog veel plezier met de Oldtimer hobby van Luc.