Vroeg in de morgen
Donderdagmorgen 2.45h is iedereen ter plaatse om de reis aan te vatten waar velen al lang van droomden. Het bezoek aan de John-Deere fabrieken in Duitsland. Maar voor we al dat moois te zien kregen stond er nog een flinke rit voor de boeg. Zo’n dikke 450 km moesten er worden afgelegd om ons doel te bereiken, daar het zeer vroeg in de ochtend was ,was het nog vrij stil in de bus .Iedereen probeerde nog een uiltje te vangen om toch fris aan het avontuur te beginnen.
Met een perfecte timing arriveerden we om 8u30 op onze eerste bestemming, de Tractorenfabriek in Mannheim. Aan de ingang van de fabriek werden we verwelkomt door Bert Desoete, verkoopsinspecteur bij de Firma Cafabel, de Belgische John Deere importeur. Bij het ontbijt werden we verder verwelkomt door de mensen van John Deere Mannheim en onze gidsen voor de hele dag. Hierop volgde een voorstelling van het John-Deere gebeuren,wie,wat en waar zijn ze allemaal gevestigd. In 1837 ontwikkelde John Deere de eerste stalen zelfreinigende ploeg, bijgenaamd “de Zingende ploeg. In 1956 nam de Deere Company uit Moline de Lanz fabrieken over in Mannheim, Zweibrücken en Getafe Spanje. Op het middenplein van de tractorenfabriek staat het beeld van Heinrich Lanz, de stichter van deze fabriek van o.a. de Lanz tractoren en tijdens WO II ten dienste van het Duitse Leger. Men spreekt hier in Mannheim nog altijd over de Lanzfabriek omdat de oude watertoren nog veel mensen herinnert aan de oorlog 40-45. Deze toren was immers een referentiepunt voor de geallieerde vliegtuigen waardoor deze gespaard bleef van bombardementen.
Het wereld concern John Deere
Met momenteel 63 fabrieken wereldwijd in 18 landen en 51.262 werknemers, vertegenwoordigd John Deere een groot wereldwijd marktaandeel. De totale omzet van deze Landbouwmachine producent bedraagt over de hele groep 23.11 miljard US Dollar waarvan er elk jaar 798 miljoen US Dollar terug in fabrieken wordt geïnvesteerd en dagelijks 2.2 miljoen US dollar in nieuwe ontwikkeling. Het GPS systeem met name de GREENSTAR is onder andere een van de resultaten van nieuwe ontwikkelingen. In Mannheim werkt 3653 man over een oppervlakte van 22ha. Tijdens ons bezoek in de fabriek zelf werden we geconfronteerd met enkele interessante weetjes. Onder andere ,na het vervaardigen van de tandwielen worden deze fotografisch gecontroleerd,het personeel dat er werkt heeft geen ploegbaas, de afdelingen controleren onderling elkaars werk om zo fouten uit te sluiten en in onderlinge overeenkomst de problemen op te lossen. De motoren uit Frankrijk, de cabines uit Bruchsal en de transmissies uit Spanje worden “Just-in-time “ geleverd alsook de andere toeleveranties. Alle tractoren van 70 pk tot en met 230 pk worden in deze fabriek enkel op bestelling gefabriceerd, geen enkele tractor wordt door de fabriek in stock gemaakt. Iedere 3 min loopt er een tractor van de productielijn. Een 80% van de tractoren gaat naar de eindgebruiker en 20% naar de showroom bij de dealer. In deze fabriek wordt alles nauwgezet opgevolgd en uitgetest. Zo neemt men om het vastgesteld aantal, een machine of onderdeel eruit om deze te testen op afwijkingen of fouten.
Oude Lanz watertoren als hetkenning
Na de rondleiding bezochten we de showroom met nieuwe machines, tractoren, park- en tuinmachines tot zelf de John Deere fietsen, in de JD shop kwamen velen van onze reizigers aan hun trekken met aankoop van merchandising artikelen, en in het Lanz-John Deere museum ontdekten we de historie van de Lanz naar John Deere tractoren en konden foto’s genomen worden van het tentoongestelde materiaal in het museum. In de fabriek zelf was het begrijpelijk niet toegelaten om foto’s te nemen. Na de wandeling in en rond de fabriek en museum werd ons een warme maaltijd aangeboden in de John Deere Cafetaria.
Na deze en een koffie was iedereen eventjes uitgerust en konden we op weg naar de cabinefabriek in Bruchsal.
Onderdelencentrum verwerkt honderdduizenden onderdelen per rdag
Deze fabriek werd in de jaren ’80 nieuw opgebouwd door John Deere samen met het Onderdelen verdeel centrum. Weerom een mooie en leerrijke ervaring. Het terrein waar we ons op bevonden was 63 ha groot waarvan 4 ha bebouwd. Terug met onze begeleider en tolk werden opgesplitst in drie groepen zoals in de morgen. In de cabinefabriek te Bruchal zin 1545 personeelsleden te werk gesteld. Hier zie je hoe een aantal metalen buizen opgebouwd worden tot een mooie luxueuze cabine. Weerom grondige tests maken het bijna onmogelijk om een minderwaardig product af te leveren. Een deel van de 198 cabines welke dagelijks worden vervaardigd in Bruchsal, worden binnen anderhalve dag geïnstalleerd op een tractor in Mannheim, waarvan het andere deel bestemd is voor de Hakselaars en Combines in Zweibrücken en Bosbouwmachines in Finland. Het is bijna niet te geloven hoe alles toch mooi op tijd in elkaar past.
Tot daar het bezoek aan de cabinefabriek, maar onze dag was nog niet voorbij. Er restte ons die dag nog een bezoek aan het Europese onderdelen verdeel centrum. Een gebouw bijna zo groot als de cabinefabriek en dat enkel en alleen voor onderdelen. Een goede magazijn huishouding voor deze miljoenen onderdelenstock is dan ook wel noodzakelijk. Torenhoge rekken van 19 meter hoog, 95m lang en automatisch gestuurd trokken onze aandacht. Fascinerend als je ziet dat alles zijn plaatsje heeft en door robot gestuurde palletdragers alles op de band word geplaatst, en daarna manueel verpakt wordt in dozen voor de eindgebruiker. De grotere onderdelen worden door vakschrijnwerkers verpakt in houten bekistingen. Wereldwijd worden hier de Honderdduizenden onderdelen per dag rechtstreeks verstuurd naar de Europese John Deere dealers of naar overzeese importeurs en dit om een vlotte en snelle service te verzorgen. Van zekering van een grasmaaier tot de lospijp van een maaidorser, vertrekt vanuit deze hallen wereldwijd. Een vaste ruimte is er elke dag afgehuurd in een vrachtvliegtuig om onderdelen overzee te brengen en naar het distributiecentrum te laten bezorgen. Een gigantische onderneming om alles netjes op tijd en locatie te bezorgen. Een mooie afsluiter van een toch wel vermoeiende dag. Inmiddels was het reeds 17u30 en werd het stilaan tijd om nog eens aan een maaltijd te denken. Met z’n allen de bus op richting Zweibrücken, daar lag ons hotel Rosengarten en werden we hartelijk ontvangen.
Tweede dag naar Zweibrücken
Omstreeks 19u30 arriveerden we aan het hotel, inchecken ,koffer op de kamer, opfrissen en aan tafel. Tijdens de heerlijke maaltijd werd er nog lang nagepraat over deze mooie dag. Onze nachtrust duurde echter niet lang want om 7.30h was er ontbijt voorzien.
De start van een nieuwe dag. Het bezoek aan de Maaidorser- en Hakselaarfabriek in Zweibrücken. Deze fabriek werd in 1863 opgebouwd door Christiaan Wery als landbouwmachine fabriek, in 1916 overgenomen door Heinrich Lanz AG en in 1956 overgenomen en aangesloten aan Deere Company. In 1965 liep de eerste John Deere maaidorser van deze lijn en in 1991 de eerste Hakselaar. Een domein van 40ha groot waarvan 10ha overdekt is. Men heeft hier zelfs een afvalverwerkingsfabriek om het overtollige hout te verbranden afkomstig van paletten en kisten. In totaal goed voor zo’n 8000kw teruggewonnen energie,die men kan hergebruiken bij het productieproces. Enkel maaidorsers en hakselaars worden hier op bestelling geproduceerd. Goed voor zo’n 900 man tewerk te stellen waarbij er ieder uur een maaidorser en een hakselaar de fabriek verlaat. John Deere heeft een wereldwijd 45,5 % marktaandeel in de maaidorsers waarbij er sinds 1927 reeds 1,1 miljoen stuks geproduceerd zijn in 4 verschillende landen, Zweibrücken, East Moline (USA), Horizontina (Brasilien) en Jiamusi (China) met een gezamenlijke omzet van 18.000 stuks per jaar. De maaidorsers met schudder uitvoering worden enkel in Zweibrücken gefabriceerd voor de hele wereld. De Hybrid en Rotor modellen in alle fabrieken. De hakselaars van John Deere worden enkel in deze fabriek geproduceerd voor de wereldmarkt, daar Europa het grootste afzetgebied is voor deze machines. Weerom het zelfde principe als in de tractorenfabriek, de ploegen controleren elkaar. Bij het binnenkomen in de fabriek zie je een aantal metalen platen liggen die op hun beurt bewerkt en geplooid worden tot de juiste vorm. Fenomenaal hoe een aantal platen en bouten zo een reusachtige machine kunnen worden .Ook kon men nog zien dat er verschillende soorten vormen van hakselaar messen bestaan naargelang de aard van het te maaien product (bijv. rijst of maïs).Alles gebeurt daar ,zelfs de afwerking en de eindtesten. Nog even in de showroom en JD shop winkelen en iedereen tevreden .Weerom een zeer interessante voormiddag. Een goede maaltijd in de Deere cafetaria kon hier weerom van pas komen.
Demoterrein met terstparcour
Achter de maaltijd was er nog een demonstratie van een maaidorser en hakselaar beiden met het Greenstar systeem op het I-Teck terrein. Waarbij we het eindresultaat zagen van de hele productielijn van deze machines met de uitzonderlijke sterke John Deere punten. Heel interessant, je zag hoe een machine een bepaald traject instudeerde en daarna zelf autonoom begon rond te rijden. Ook zag je hoe je met de automatische transmissie op een helling kunt stoppen zonder te remmen en achteruit te bollen,om daarna weer feilloos te vooruit te rijden. Men heeft daar ook een test parcours om nieuwe machines uit te testen. Zo dat was zowat einde van onze tweedaagse. De rit richting Lochristi kon beginnen om rond 19.30h aan te komen.
Iedereen doodmoe maar tevreden van deze geweldige uitstap en wie weet waar gaat de volgende busreis naartoe?
Last but not Least bedanken wij Cofabel en John Deere Duitsland voor de prachtige ontvangst in de fabrieken en de organisatie van deze bezoeken.
Uw reporters ter plaatse