Nieuws
30 april 2013

Op bezoek bij Miniatuur liefhebber in de buurt :

Van kinderspel tot respectvolle kostelijke hobby.
Aimé speelt nog graag met de autootjes!

Guy Van Rysseghem

“We moeten ons haasten, want hij gaat zijnen boel afbreken!” zei voorzitter Raf , en daarna moeten we er niet meer zijn. Met “boel” bedoelde Raf een prachtig modellen auto circuit, en met “hij” werd Aimé Van Hoecke uit Zaffelare bedoeld. Zoals gebruikelijk wij erop af.

Van metselaar naar knutselaar
Aimé Van Hoecke (67) vinden we terug in de in Zaffelare. Ooit metselaar van beroep, op ’t einde van zijn loopbaan in dienst van de gemeente, heeft  hij het metsers truweel afgekuist en opgeborgen. Zijn tijd gaat nu volledig naar de modellenbouw. Niet zomaar lukraak, nee eerst maakt hij een plan op schaal en nadien voert hij het minutieus uit. Wij zijn nog maar pas op zijn erf of hij troont ons mee naar zijn indrukwekkend atelier. Een ruimte waar hij een prachtig circuit heeft uitgebouwd. Profijtig ontvouwd hij de plannen voor onze ogen, en dan komt de uitleg. Straks –we schrijven 4 november tijdens ons bezoek- wordt alles afgebroken, verpakt in dozen en verhuist richting huiskamer, immers het atelier is niet verwarmd, en de vochtige koude winter is in aantocht.

Ruim 10 jaar geleden begon de modellenbouw voor Aimé
Reeds van oudsher geniet de modellenbouw  in Nederland heel wat belangstelling. In 1997 zag hij in Groningen tijdens een modellenbeurs een heus VW circuit alles erop en eraan op schaal 1/5.  Aimé kocht hem zowat 10 jaar geleden een eerste publicatie over modellenbouw. In Nederland bouwde men bestaande automerken op schaal 1/14, Aimé bouwde zijn eerste Mercedes en een heftruk op schaal 1/16. Het schaal bouwen was gestart. hij maakte ook dat ze konden racen. Aimé toont ons een betonnen race circuit op zijn erf  dat 18 m lang is. Modellenbouw waarmee men “koers” hield noemt men radiografische modellenbouw.

Radiografische modelbouw
Radiografische modelbouw is het bouwen van schaalmodellen die functioneren en die voorzien worden van radiografische besturing. Bij Aimé die zich vooral toelegt op auto’s en tractoren wordt vooral gelet op een getrouwe weergave van het origineel in tegenstelling tot veel radiografische modelvliegtuigen die in het geheel niet lijken op een bestaand vliegtuig. Behalve modelvliegtuigen en helikopters zijn schepen, auto's en tanks populair bij deze tak van modelbouw.
In alle modellen van Aimé worden motoren ingebouwd om het model te laten rijden. Dit kan door middel van elektrische motoren (waaronder ook verschillende types te verkrijgen zijn zoals brushless, kobalt enz.), maar ook door kleine verbrandingsmotoren (hierin zijn twee soorten: tweetaktmotoren en viertaktmotoren, die ieder op een speciale brandstof lopen, zogenaamde modelbouwbrandstof.

Een hele omgeving op schaal “scenery” genaamd
Bij het autocircuit in het atelier van Aimé stopt het niet bij de voertuigen, in dit geval racewagens, vrachtwagens en tractoren. We treffen er ook  hele landschappen, waarvoor de term scenery wordt gebruikt. Uiteraard alles op schaal, tot de Europaletten toe waar via een heftruk bouwstenen mee worden geladen op vrachtwagens. Maar ook een heuse garage werd nagebouwd, alwaar via afstandsbediening de trucs keurig in manoeuvreren. En de tuin van de garage is mooi onderhouden dank zij tuinmannen op schaal, zelfs de blaadjes lijken van de bomen te vallen. Ja, we waren begin november en zo zag het er ook buiten uit!

Met geluid zoals in ’t echt, en rijden doen ze ook al zoals in ’t echt!
Er komt heel wat bij kijken, als je ’t allemaal keurig en netjes, volgens het boekje wilt doen. Aimé toont ons de bouwpaketten, Wedico uit Duitsland, Tamiya uit Japan en zelfs nagemaakte Robla onderdelen uit Duitsland. Er kruipt ook heel wat geld in, Aimé kocht een bouwpaket van een hydraulische aangedreven Canterpillar 345 D voor ruim 5.000 euro. 10 jaar geleden was het nog menselijk, nu rijzen de prijzen de pan uit. Vooral de télegeleide apparatuur kan geld kosten. Naast de eigenlijke truc heb je voor de besturing een zender ontvanger nodig, kost al vlug 1.000 euro. Maar ja die trucs moet je horen draaien precies zoals in het echt. Met een grote sisser sssst als de motor stopt met draaien, ook het remmen moet men kunnen horen, en ’t starten kr kr kr kr rrrrrr alle geluid precies of er staat een 10 tonner vlak voor de deur. Zo een geluidsmodule kost ook al vlug 500 euro. Ten slotte nog wat kosten om de snelheid te regelen, en ...wat dacht je ook nog een servo stuur!

Uren werk kruipt in zo’n hobby
Wanneer Aimé aan een nieuw bouwpakket van een vrachtwagen begint werkt hij er zo’n 2 à 3 u per dag aan. In ’t begin duurde dat zo’n 2 tot 3 maand eer de truc klaar was. Nu kent Aimé de “truc” al wat beter, het lukt hem al om een bouwpakket van een vrachtwagen in elkaar te steken op 1 maand. Vooral de mekaniek van de telegeleiding vraagt heel wat geduld, maar vooral veel kennis om het juist te installeren. De draagweidte heeft een bereik van 500 m. Voor vliegtuigen is dat soms wel wat veel. Het is niet het eerste model vliegtuig dat in een boom crasht.

“Groen”  liet de model hobbyisten groen lachen!
Het mooiste aan een hobby als modelbouwer is het alles zelf maken, zeg maar, ineen knutselen. Aimé maakt ook race wagens op schaal 1/10, ze bezitten een geluidsinstallatie waar hedendaagse jongeren jaloers op zouden zijn! Aimé  demonstreerde er enkele op zijn binnen parcours, ze halen als topsnelheid wel 30 km/u. Zijn racewagens lopen op methanol vermengd met olie. Zijn eerder vernoemde betonnen circuit buiten  met 18 m lengte ligt er wat verweesd bij. Hij mag er van de champetter van Zaffelare niet meer op racen. In buurtgemeente Beervelde, een broek van ’t zelfde laken, de partij Groen moeide zich ermee, stak er een stokje voor,en voilà einde van een mooi spektakel buiten. Doe dan maar eens uw best om de racewagens te laten ronken zoals in ’t echt!
En zo verlieten Raf en ik deze unieke verzamelaar, waarbij we terug moeten vaststellen er soms prachtige vindingen kunnen zijn niet ver uit de buurt, waarbij we vol verassing en met verwonderde ogen deze man zijn werk aan miniaturen en een volledige pist konden bewonderen. Onze Dank aan Aimé voor deze hartelijke ontvangst en uiteenzetting.

Verslaggever en foto’s
Guy Van Rysseghem 

 

Gerelateerd