Donderdag 1 augustus 2013.
Het weerbericht voorspelt twee dagen hittegolf. Afspraak voor de zes deelnemende oldtimervrienden op het marktplein van Sint-Lievens-Houtem. De wijzers van de torenklok geven 9 uur aan. Na verwelkoming en een korte uitleg van Bert over het te volgen parcours en programma hebben we vrolijk en vol geestdrift de tocht aangevat.
We reden via Balegem voorbij de jeneverstokerij Van Damme en doortrokken het kleine authentieke dorpje Dikkele, inmiddels geklasseerd door de Dienst Monumenten en Landschappen. We trokken verder onder een reeds brandende zon naar Nederzwalm, waar we een onvoorziene stop hielden ten huize van een zekere Michiels W. , een oldtimerverzamelaar en tevens kennis van Walter. Deze bleek echter op reis doch door de bereidwilligheid van de aanwezige tuinman konden we toch even stilstaan bij de mega -verzameling van de betreffende eigenaar. Allerhande tractoren en auto’s vulden de volgestouwde en ruime opslagplaats.
Terug op weg werden op initiatief van de organisatoren Bert en Willy (specialist inzake watermolens) alle dergelijke molens gelegen op de Zwalmbeek bezocht. Een zeer boeiende ervaring, mede door de deskundige uitleg van Willy. Het ging van Biestmolen naar Ijzerkotmolen en verder naar de Zwalmmolen. Daarna reden we via Roborst naar Rozebeke alwaar onze lunch werd voorzien.We werden er verwelkomd op de “Kloosterboerderij”, annex bakkerij en brouwerij Pede. Dit voormalig klooster werd bewoond door “ De zusters van O.L. Vrouw der 7 weeen “?… ( wat dat ook mag betekenen). Momenteel is het ingericht als B&B.
De lunch bestond uit een broodmaaltijd, boterkoeken uit de bakkerij, bier van de brouwerij, kortom alles wat je verlangde. De ligging van deze B&B is ideaal om de prachtige Zwalmstreek te verkennen zowel te voet, met de fiets, met de huifkar, met de tractor…..
Bert en Willy hadden hier ook een afspraak geregeld met Paul Hove, een oldtimerfanaat; loonwerker en landbouwer, die samen met enkele Materse vrienden op het geplande uur arriveerden. Paul had speciaal voor ons een streekrondrit gepland met een paar zeer interessante stops: zoals bij De Bock Erik te Munkzwalm die een mooie verzameling gerestaureerde Guldner tractoren had opgesteld. Verder ging het richting Gavere waar we bij De Poortere Hugo belandden en er heel hartelijk ontvangen werden met de nodige natjes en droogjes. Hier heeft de verzamelwoede ernstig huis gehouden! Soms vraag ik me af of het verzamelen van alle mogelijke zaken niet wat ziekelijk wordt.
Wat hier allemaal te zien was, hielden we niet voor mogelijk: tractoren, auto’s, brommers, moto’s, stationaire motoren, dorsmachines, woonwagens enzovoort en zo verder… Alles in gebruikte- en niet gerestaureerde staat stond hier van de “goede oude tijd” te getuigen. Vervolgens eindigde de plaatselijke rondrit bij Paul zelf op zijn bedrijf te Mater, waar ook nog een verzameling mooie gerestaureerde Steyer -tractoren netjes stonden gerangschikt per bouwjaar op het naastgelegen veld. Met dank namen we afscheid en ging het richting Muziekbos gelegen te Ronse. Een enig mooi landschap met vruchtbare akkers en glooiende weilanden werd ons deel. We waanden ons de koning te rijk in
Vlaanderens Oostenrijk !!
Stilaan begonnen onze hongerige magen zich te manifesteren. Immers, het liep al tegen 8 uur aan en dus besloten we eensgezind het diner te nemen bij aankomst in het Muziekbos. Aldaar stopten we bij het prachtig gelegen restaurant: “Boekzitting” genaamd. Na een voortreffelijke maaltijd reden we nog een kleine afstand tot onze geplande eindbestemming voor die dag, namelijk de B &B “ t’ Ruddershof “. Onze dakkamer werd toegewezen, doch het was er zo warm dat Walter en ikzelf het niet zagen zitten om in het tweepersoonsbed te slapen. De oplossing bestond erin een tweede matras te instaleren wat ons uiteindelijk ook lukte. Na een verfrissend bad genoten we nog lang na op het mooie terras, nippend aan een smakelijk Belgisch biertje…… Het was mooi geweest die dag en allen gingen we moe maar voldaan slapen.
Vrijdag 2 augustus.
Het zonlicht priemde reeds in de vroege ochtend door het dakraam van onze slaapkamer. Walter en Antoon waren reeds opgestaan en gewassen, en zij konden niet aan de verleiding weerstaan om de vredige omgeving van onze B&B eens te verkennen. De rest van het gezelschap en ikzelf meldden zich toch ook present op het vastgestelde uur voor het uitgebreid ontbijt, geserveerd op het mooie terras. De innerlijke mens was voldaan en vol energie werd het verder verloop van de tweede dag gepland. Eerst zouden we nog enkele gewaagde ritjes maken in het prachtige Muziekbos. Onze trekkers werden hierbij duchtig op de proef gesteld, doch iedere oldtimer (tractor) doorstond met glans de testrit. Dit bewijst nogmaals de voortreffelijke conditie waarin onze tractoren zich bevinden.
Daarna reden we richting Kluisbos en rond 12u30 arriveerden we aan de aldaar alom gekende brasserie “ De Vierschaar”, gelegen middenin het bos. Een mooier decor voor het aperitief kon men zich moeilijk indenken. Nu werd het stilaan tijd om de weg naar huis aan te vatten, na eerst nog enkele halsbrekende toertjes te draaien in het wondermooie Kluisbos met zijn prachtige beukenbomen. Op de terugweg passeerden we de elektriciteitcentrale van Ruien, waar de energie nog altijd wordt opgewekt door verbranding van fossiele brandstoffen zoals steenkool, aardgas, houtschilfers en onbehandeld houtafval. De uitbater Elektrabel heeft bekend gemaakt deze centrale definitief te sluiten per 1 september 2013. We naderden nu Oudenaarde om daarna richting Brakel te rijden met ook nog een korte stop te Sint-Maria-Oudenhove om uiteindelijk de stad Zottegem te bereiken. Vanaf daar begonnen we stilaan onze stal te ruiken om via Balegem, langs enkele landelijke wegjes, uiteindelijk terug onze vertrekplaats te bereiken. De kerkklok wees 18.00 u aan. Het nakende einde werd nog voorafgegaan door een kleine snack en begeleidende afscheidsdrank met nog een korte terugblik op deze terug zeer geslaagde 2-daagse. Hier scheidden onze wegen zich en iedereen keerde gelukkig en voldaan huiswaarts.
P.S. : Een bijzondere dank gaat naar Bert en Willy, die geen moeite gespaard hebben om deze tocht zo succesvol te laten verlopen en zodoende iedere deelnemer terug een ervaring rijker te maken!
Verslaggever, Gery De Vos