.De miniatuurbeurs van de OTL, die alweer voor de 12e keer werd gehouden en nu voor de 3e keer in de hallen van Floréac werd ook nu weer druk bezocht. De parking voor het gebouwencomplex stond anderhalf uur na opening van de beurs al zo vol, dat de bezoekers met hun wagen moesten uitwijken naar de achterkant van het terrein. Voor de laadperrons was geen optie, want Floréac draaide ook nu gewoon door. De parkeerwachters hadden het er maar druk mee en binnen werden door de geluidsinstallatie de kentekens afgeroepen van (voornamelijk Nederlanders!) die verkeerd geparkeerd stonden. Raf Janssens had het er maar druk mee. Of er nog een 4e editie komt op deze locatie is niet zeker omdat op de plek van de afgebroken sporthal/zalencomplex aan de Lozen Boer een nieuwe ‘Lootse evenementen- en cultuurtempel’ gebouwd wordt. Als het die locatie weer gaat worden is te hopen dat er ook betere parkeergelegenheid bij komt!
Terug naar de beurs. Die was zoals vanouds goed georganiseerd, overdekt lossen en spullen werden met karren naar de juiste plek in de hal gebracht. Het is ook lekker ruim van opzet en best overzichtelijk. Er was weer een ruim aanbod, met hier zelfs een stand met alleen Tekno vrachtauto’s. De enige opmerking die ik hoorde ging over de diorama’s, er waren weinig grote te zien, wel hier en daar een of twee op tegelformaat. Toch was er ook op dat gebied wel wat te zien, kijk maar naar de foto’s. Er was natuurlijk ook een heel groot ‘diorama’ en trekpleister, het levensechte parcours van de KMYCA, de Koninklijke Model Yacht Club Antwerpen, die hier lieten zien ook met radiografisch bestuurde landbouwvoertuigen en vrachtwagens uit de voeten te kunnen. Allerlei situaties waren uitgebeeld op het grote parcours, er werd zelfs een snelheidscontrole gehouden door de politie, met een auto en twee motoren, die werd aangekondigd door twee verlichte aankondigingsborden! Maar de landbouwminiaturen voerden toch de boventoon en waren in vele gedaantes te koop, nieuw of gebruikt, serie- of zelfbouw, groot, nog groter of klein.
Direct bij binnenkomst zag je de grote stand van Philippe van Rijsselberghe, die weer heel veel silage- en andere wagens had van verschillende Belgische fabrikanten. Naast veel ‘van hetzelfde’ waren er toch ook bijzondere modellen te bewonderen, maar niet altijd te koop. Op de tafel bij Hans Sikkema was een grote plastic Volvo SP te zien, waarschijnlijk wegenbouw uitvoering want hij was geel en ook op afstand bestuurbaar met een kabel en een kastje waar ook het stuur op zat. T-Toys had een mooie John Deere 3105 2wd in beperkte oplage staan. De Li Trac 300 van John Kraaijvanger is niet te koop maar wel mooi, zoals alle modellen die John bouwt. Op de tafel bij ‘de Loonwerker’, stond een Spinnekop, een trekker van Belgisch fabricaat en nu zelf gebouwd door Karel Vermoesen. Van dit merk zijn eerder al eens een 50-tal modellen uitgebracht door de BLC, de vorige Belgische miniaturen club.
Op een andere tafel, bij Henk Damwichers stond een groot model van een Ferguson Doe op ondergrond, zag er goed uit en de prijs was zeer redelijk. Veel materieel voor in de mest, maar hier zonder de bijbehorende lucht stond er op tafel bij Richard Wisse, zowel getrokken tanks als zelfrijders. Zijn buurman, Koen Peirens had veel transport staan, een carrier met Veenhuis afzetbakken en een platte wagen met kuubskisten. Heel mooi is ook de combinatie van een Fendt 900 serie met zaaibedbereiders van Nicolas Verschuere. Op de weinig grote diorama’s was wel van alles te zien. Ruud Vennix had zelfs een trekkertrek baan nagebouwd, compleet met alles wat er bij hoort. Al heeft hij alleen de strowagen maar zelf verbouwd, de modellen van Maarten Suijkerbuijk zijn door anderen gebouwd, de Mengele Mammut door Ronnie Post, de Doppstadt Trac door Richard van der Veen en de Gillibert kipper door Rob Theunissen ( de kar was eens onderwerp in de rubriek het knutselhok). Verder nog wat foto’s genomen van onderdelen van een diorama. Verder viel op dat er op onderdelengebied nu zelfs al rupsonderstellen te koop zijn. Op deze zeer geslaagde beurs ook nog wat promotie voor de club (LCN) gemaakt en daar waarschijnlijk een nieuw lid aan over gehouden. De man bleek al jaren lid van T&W te zijn en wist niet over de korting. Was blijk verbaasd! De beurs met 54 standhouders die 275 m2 verkooptafel en 300 m2 diorama ( voornamelijk de radiografisch bestuurde voertuigen!) tot hun beschikking hadden, sloot af met 1950 bezoekers. Raf en zijn mooie club kunnen dik tevreden zijn.
Tekst : Jan van der Zijden
Beeld : Geert Heirman/Nieuwsblad Lochristi