Bouwjaar: 1949
Eigenaar: Vercauteren Marc
Gemeente: Koewacht Nederland
Info:
Tractor geschiedenis :
De tractor wer d in 1994 gekocht op een klein varkensbedrijf in Anzegem. Toevallig bleek achteraf dat de tractor slechts enkele kilometers van zijn huidige standplaats, Koewacht, werd verkocht. De tractor bleek in redelijk goede staat, enkel de bedrading was versleten, de dichting van de waterpomp was lek en er bleek water bij de motorolie te komen. De waterpomp werd aangepast zodat er een dichting van een oud type Mc Cormick in pastte. Bij nadere inspectie bleken de pijpjes in de cylinderkop waar de stoterstangen doorheen lopen, doorgeroest te zijn, 4 nieuwe pijpjes werden op maat gemaakt en gemonteerd. Leuk detail, in de tractor bevindt zich een vliegwiel van zo’n 147kg. Duur van de restauratie: 6 maand.
Merkgeschiedenis :
De Zetor tractoren werden na de oorlog vanaf 1945 geproduceerd in Brno in Tsjechisch Slowakije. De Zetor 25 werd gemaakt in drie typen nl. de 25 N, 25 A en 25 K. Ook werden zij opgespoten in drie kleuren nl. groen,blauw en rood. Deze Zetor was van orgine groen, en het is een 25 N. Ze zijn nogal zeldzaam deze Zetors, je ziet ze niet zoveel meer. Ook werd toen de Zetor 15 geproduceerd een 1 cilinder, maar deze is nog zeldzamer.Meer informatie over deze tractor kan u vinden in ons clubblad nr 2 maart 2007, waarbij deze trekker inde kijker stond met een hele beschrijving. Dit is een exemplaar uit de mooie verzameling van een 14 tractoren welke Marc in zijn bezit heeft, over een vervent verzamelaar gesproken. En op de meeste treffens bij ons is Marc te zien met deze Zetor, dikwijls bijgestaan door enkel vrienden van hem met hun tractoren of met 1 van zijn tractoren. Een proficiat aan Marc voor zijn heel assortimùent tractoren,welke hij met de meeste zorg en liefde behandeld.
De Zetor T25 was de eerste tractor die ontwikkeld werd door de firma Zbrojovka. Sinds 1864 was Zbrojovka een metaalgieterij, gevestigd in Brno, Tsjechie. In de tweede wereldoorlog werden in de fabriek vliegtuigonderdelen geproduceerd voor de Duitsers, direct na de tweede wereldoorlog werd de ontwikkeling van de tractor gestart.
Het eerste prototype was klaar in november 1945, ontworpen onderleiding van professor Frantisek Musil, en kreeg de naam Zetor, Ze van Zbrojovka en Tor van Trator. In 1946 rolden de eerste Zetor T25’s van de band. De eerste modellen zijn te herkennen aan de lage panzitrring, de lage vooras, geen accu en het oudere type luchtfilter. Tussen 1945 en 1948 werd de Zetor T25 steeds verder ontwikkeld. In 1947 kwam er nog een 15pk uitvoering bij, de Zetor T15. De T15 werd slechts tot 1948 gebouwd, en was overigens een stuk ouderwetser dan de T25, welke een zeer moderne traktor was voor die tijd, zo hadden de meeste traktoren van die tijd nog geen differentieelblokkering, wat erg handig is voor bijvoorbeeld het ploegen. De snelheid bedroeg voor die tijd een slordige 32.5km/h, wat de tractor zeer geschikt maakte voor transportwerkzaamheden. De Zetor T25 was verkrijgbaar in nagenoeg alle kleuren, zijnde, donkerblauw met rode velgen, lichtblauw met gele velgen, oranje met beige velgen, rood met rode velgen, khakey met rode velgen, khakey met beige velgen en lichtgroen met gele velgen. De Zetor 25 werd tot 1961 gebouwd, in totaal 16 jaar lang, met een totaal van 158.750 tractoren.
Technische data :
Merk : Zetor
Type : T25
Bouwjaar : 1952
Chassisnummer : 125 30182
Motortype : Zetor 2 cylinder viertakt diesel met directe inspuiting watergekoeld
Cylinderinhoud: 2078cc
Toegelaten totaal gewicht : 1700kg
Pk : 25
Banden voor : 6-16
Banden achter : 11.2-24/10-24