Bouwjaar: 1956
Eigenaar: De Schaepmeester Dirk en Pieter
Gemeente: Eksaarde
Info: De traktor werd, hoewel het bouwjaar 1956 betreft, in 1959 door Dhr. Van Herreweghe, een landbouwer uit Doornzele-Evergem, aangekocht bij AC dealer Bekaert Omer uit Oostakker. De invoerder van Allis-Chalmers destijds was Hilaire Van der Haeghe N.v. uit Wilrijk, de huidige invoerder van Fendt tractoren en Claas materialen. De traktor werd voornamelijk gebruikt bij het sproeien van de weiden tegen onkruid en insecten. In 1968 werd de tractor tweedehands aangekocht door Dhr. Octaaf Van Hoecke, Koedreef, Zaffelare, schoonvader van de huidige eiganaar. De tractor werd er verder gebruikt als sproeimachine tot 1980. Daarna heeft hij gedurende een periode van 15 jaar in één of andere schuur aan de kant gestaan tot hij in 1995 door de hudige eigenaar van onder het stof werd gehaald. De trekker draaide niet meer, had geen ontsteking en lekte langs alle kanten olie, aangezien het een magneto ontsteking betrof en deze moeilijk te vinden bleek werd geopteerd om de ontsteking van een auto te monteren. Dit bleek wonderwel te lukken, doch de trekker bleef uitermate onbetrouwbaar, viel dikwijls stil waarna hij niet meet kon gestart worden. Ook was er het probleem van de niet meer verkrijgbare originele bougies, na een tijdje stationair draaien gaven de vervangbougies steevast de geest. Na een paar jaar zoeken werd uiteindelijk een tweedehands magneto gevonden, welke in combinatie met originele bougies een zeer voortreffelijk resultaat gaven. Doch eind 2006, na problemen met een lekkende waterpomp en het feit dat er maar 2 versnellingen meer werkten, werd geopteerd om de trekker helemaal open te gooien en een grondige restauratie door te voeren. Het stuurhuis werd volledig vernieuwd, een thermostaat werd ingebouwd, alle lekkende dichtingen waaronder die van de versnellingsbak, werden vervangen, een nieuwe waterpomp werd gemonteerd, de kopeling werd verneiuwd, alle carroseriedelen werden gezandstraald, gemetaliseerd en uiteindelijk in de machinelak gestoken. Het probleem van het uit versnelling schieten werd na veel zoek- en paswerk opgelost, bleek dat de tandwielen van een tweetal versnellingen maar op een deel van de tandwielen raakten als de pook was ingeschakeld, waardoor bij zware belasting de tandwielen uit mekaar schoten. Het eindresultaat mag gezien worden op verschillende van onze oldtimer activiteiten met deze Allis-Chalmers van Dirk en Pieter. Proficiat aan beiden.