Nieuws
20 november 2019

Danmarks traktormuseum, specialiteit “Bukh “

Foto,s en verslag,     Ko de Feijter

Na  de boottocht van het Duitse Puttgarden naar het Deense Rodby is het nog ongeveer 50 kilometer rijden naar de plaats Eskilstrup waar het Danmarks traktormuseum gevestigd is. (foto 1) Het mooie gebouw waarin het museum zich bevind is op zich al het zien waard, is gebouwd in 1918 als schonings- en bewaarruimte voor zaaigraan.

Onder het gebouw bevindt zich een grote betonnen kelder waarvan bekend is dat er als eersten een bewapening in de constructie verwerkt is. In deze kelder stond destijds een  zware stationaire Bukh motor om stroom te draaien maar ook om de schoningsinstallatie en transportbanden aan te drijven. Het opslaan van het zaaigraan gebeurde op de 2e etage, welke opgebouwd is  uit een zwaar houten constructie. Echt een mooi passend bouwwerk wat in 1980 in handen van de oprichters  van het museum kwam.

Op de ongeveer 2000 vierkante meter uitstalruimte bevinden zich nu de ruim 100 tractoren met in de kelder ook een groot aantal stationaire motoren waarvan een deel aangesloten zit op een uitlaatgasafvoersysteem. 9 stuks van deze motoren zijn van Deense makelij van het merk Bukh uit de periode 1925 tot 1937. Deze motorenfabrikant bouwde in 1954 zijn eerste trekker op verzoek van een oorspronkelijk Deense relatie die naar Tanzania geëmigreerd was en aldaar een grote plantage bezat. Het eerste prototype (foto 2) werd voorzien van de 2EV100 Bukh motor, 17 stuks van dit model werden uitgeleverd aan de Plantage in Tanzania! Na deze serie van totaal slechts 20 stuks kwam men met de DZ 30 (foto 3) en later ook met de DZ 45 (foto 4) met 3 cylinder 3EV100 Bukh motor, nu met ZF achterbrug met differentieel blokkering en diepte-control op de hefinrichting.

Vanaf deze periode werden de Bukh tractoren ook naar Nederland  verkocht, invoerder was de Firma Huisman uit Pingjum, enige dealer was mechanisatiebedrijf Leenhouts uit Oostburg welke meerdere Bukh traktoren hier in de regio verkocht heeft. In Belgiè werden de Bukh traktoren voor zo ver we na hebben kunnen gaan door de Firma Timmermans van Tielt bij Winge ingevoerd onder de naam “ Ackermeister “ Men verdeelde destijds ook de Wesseler  traktoren onder de naam “Ackermeister”, vandaar dat men ook de Bukh trekkers  als “Ackermeister “aanbood. Laatste serie Bukh tractoren (foto 5) kwam in 1967 op de markt, de 3 cylinder  Juno, de 4 cylinder Jupiter en de 6 Cylinder Hercules met 95 pk. Ook weer met eigen motor! Voor alle modellen geldt dat er slechts klein aantallen van geproduceerd zijn, begin jaren 70 is de productie stopgezet.

Naast deze exclusieve collectie Bukh traktoren  is er uiteraard nog veel meer te zien, bijvoorbeeld van Ford staat er een opengewerkte transmissie van de  “select-o-speed “ maar ook een Fordson N met complete Imbert houtgasinstallatie of de Ferguson Brown op ijzeren wielen, er naast staat dan ook nog de originele set velgen met rubber  banden. Ook  Amerikaanse traktoren uit de periode van de Marshall hulp, maar ook bekendere Engelse en Duitse merken zijn aanwezig. Van eigen bodem staat er ook de Danhorse T19 (foto 6) uit 1954 met Ford benzine motor, minder als 200 stuks zijn er  van gebouwd. Uit Finland (foto 8) heeft men de Valmet 20, komt men hier niet tegen! En alles bevindt zich in heel goede staat. (foto 9) Tijdens ons bezoek werden we uitgenodigd door 1 van de vrijwiligers om mee te komen naar hun werkplaats waar men druk doende was om een Munktells gloeikop motor voor te warmen, kleine draai aan het vliegwiel en de motor liep, niet te geloven hoe mooi zo iets loopt! Zeker ook voor de liefhebbers van de stationaire motoren is een bezoek aan dit museum een aanrader! Bij de inkom is een kleine shop aanwezig en kan men iets eten of drinken. We vervolgen onze reis….

                                                                                                                        

Gerelateerd