Namen als Vicon, Ford en Steyr klinken als een bel.
Naar tweejaarlijkse gewoonte werd er dit jaar geopteerd voor een ééndags trip te maken
bij onze Noorderburen. Door de goede relaties in de landbouwwereld was de keuze snel gemaakt
om de Vicon fabriek in Nieuw-Vennep te bezoeken en de Seyr verzamelaar Henk van Loon in Dongen.
Door toedoen van een ex-medewerker van Vicon, Jouke Vlieland kwamen we bij het Ford Museum als tussenstop
terecht om de dag geheel mooi in te vullen.
Overboeking.
De afspraken met de te bezoeken bedrijven liep van een leien dakje, een telefoontje naar Jan Provoost en mail naar
Katrien van de Kvernelend Group voor het bezoek aan Nieuw-Vennep, mailtje naar Henk van Loon voor het Steyr museum,
welke ik reeds bezocht had ter wille van het coördineren van een Case demonstratie in de buurt van Henk en er met Henk
ook over gepraat had op het Historisch Festival in Panningen, juni 2013 en deze zaak was ook rond. Het Ford museum ging eveneens vrij vlot,
zodoende was op korte tijd alle afspraken gemaakt voor de bezoeken en de verschillende caterings.
Net als andere jaren lopen de inschrijvingen heel vlot binnen en is in een mum van tijd de bus volgeboekt. Daar de limiet door de bedrijven
op max. 50 deelnemers was gesteld, hadden we vrij vlug overboekingen en diende Hilde bepaalde reizigers hun bedrag terug te storten,
daar we een 5 tal te veel reizigers hadden. Daarom de boodschap : Vlug overschrijven is ingeschreven.
Tijdig aangezet met de bus.
Reeds voor 7u waren de eerste reizigers terplaatse om de bus van 7u30 zeker niet te missen. De meesten arriveerden tussen 7u en 7u15
waarbij de bus mooi op tijd aankwam, kwartuur voor vertrek en we mooi tijdig konden aanzetten richting Nederland. Daar het een 1 dag trip was,
diende er geen bagage ingeladen te worden en verliep alles supersnel. Er werd gereden via de Liefkeshoektunnel om de files om en rond Antwerpen te vermijden.
Dit verliep geslaagd, met enkel iets voor Nieuw-Vennep een 10 km file waardoor we toch een 20 min. vertraging hadden om onze Rit.
Tijdens de rit konden de reizigers genieten van een DVD, aangebracht door medereiziger Georges Bracke over de hele History van het Duitse merk Hanomag.
Wonderbaarlijk wat er allemaal bij deze fabrikant van de band is gelopen, doch toch niet heeft kunnen blijven bestaan.
Vicon ontvangst door Belgisch Verkoopsinspecteur.
Mooi op tijd arriveerden we de inkompoort van het Vicon terrein. Daar werden we zoals afgesproken ontvangen door Jan Provoost, de verkoopsinspecteur voor Oost- en West Vlaanderen en Zeeland. In de bezoekersruimte werden we ontvangen door de Nederlandse delegatie op koffie en gebak. Op het presentatiebord konden we ondertussen de tekst lezen “Kverneland Nieuw Vennep verwelkomt O.T.L.” Iedereen had rustig de tijd om daarvan te genieten terwijl ondertussen 2 iconen van het vroegere Vicon ons vergezelden, namelijk Dhr. Jouke Vlieland de vroegere Exportmanager en Dhr; Jan Tamboer de vroegere PR man van het Vicon gebeuren. Beide heren hebben respectievelijk 30 en 50 jaar gewerkt in de fabriek en hebben nog steeds het rode Vicon bloed in hun aderen. Daar ik vroeger met Jouke en Jan jaren heb samen gewerkt, vond ik het een must om ze te ontmoeten tijdens ons bezoek. Dit was werkelijk een prettig weerzien onder elkaar.
Van Loonbedrijf tot internationale Machinefabrikant.
Na de koffie verwelkomde Jan Provoost ons, stelde Jouke en Jan Tamboer even voor en ook de goede samenwerking tussen deze heren, de fabriek en onszelf. Daarna gaf Dhr. Iljan Schouten ons een strategische uiteenzetting van het ontstaan van de fabriek door de Hermanus Vissers van Loonbedrijf in 1910 tot machinefabriek , het Vicon gebeuren en het hedendaagse Kverneland, een kleine history wat Vicon allemaal op de markt heeft gebracht, van de Vicon-Lely harkkeerder, bietenoogst, grondbewerking, aardappelplanter tot de HP 1600, werelds eerste groot pakkenpers voor voordroog, de Vicon schijvenmaaiers, VA 500 voerautomaten met nog veel meer en natuurlijk de legendarische Vicon pendelstrooier, een nieuwe manier van bemesten ter vergelijking van het vroegere schotelstrooien. Wat ik mezelf nog herinner van deze pendelstrooier is nog een mooi verhaal in de begin periode. Jan Tamboer deed de promotie in het buitenland maar had daarbij geen al te goede ervaringen waarbij hij terug in de fabriek kwam en zei tot de familie Visser :ik denk van toch maar te stoppen met deze handel, want dit slaat niet aan in België en andere buurlanden. Doch zei Jan naderhand , met een sterke marketing en een bewijs van onze goede pendelstrooier hebben we er ondertussen toch meer dan 1 miljoen van verkocht.
Jan Tamboer en de naam Vicon
Ondertussen gaf Jan provoost het woord aan Jan Tamboer welke van zijn 15 tot zijn 65 jaar in en voor de fabriek had gewerkt. De kranige 89-jarige man schetste in een kort maar krachtig verhaal zijn ervaringen vooral van de beginjaren met de familie Vissers. Zo was Jan begonnen als jonge knaap aan het smidsvuur als tweede werknemer binnen de zaak. Omdat de zaken beter gingen en er over een merknaam gedacht werd kwam Herbert op een dag in 1943 de werkplaats binnen om iedereen te vragen een merknaam te bedenken. Voor Jan was dat antwoord niet moeilijk want hij had er al eerder over nagedacht. Hij stond op dat moment aan het smidsvuur en op een beroeste afzuigkap schreef hij met zijn vinger VICON, waarvan de eerste letter met een sierlijke krul.’ Herbert Vissers vroeg hem wat dat betekende. Nou zei Jan, dit is de afkorting van Vissers Constructie Nieuw-Vennep . Dit is het zei Herbert, we hoeven de anderen niet meer te raadplegen. De naam Vicon was geboren waarvoor Jan indertijd een zilveren rijksdaalder in ontvangst mocht nemen. Jan Tamboer heeft voor Vicon veel landen bezocht om de verkoop te promoten waarvan Jan vertelde met zijn woorden : ‘Ik had als groot voordeel dat ik wist waarover ik sprak omdat ik zelf achter het smidsvuur heb gestaan.’
Hedendaags Kverneland Group.
De tijd ontbrak om Jan zijn hele levenservaring bij Vicon te laten vertellen, ook al was dit zeer leerrijk omtrent de geschiedenis van dit bedrijf. Toen nam Iljan terug het woord en schetste de hedendaags werking binnen de fabriek in Nieuw-Vennep. Momenteel worden de kunstmeststrooiers, zowel de pendel als de Rota-Flow breedstrooiers geproduceerd samen met de spuitmachines en als voorname tak binnen het bedrijf Vicon Electronics. Dit laatste is begonnen in een beperkte ruimte met 6 werknemers waarbij indertijd de VA500 voerautomaat ontstaan is en deze software is meegegaan naar de huidige Lely melkrobot, daar Vicon nog had meegewerkt aan deze melkrobot in de jaren ’80 . Ook in het prille begin is de Vicontrol ontstaan voor de pendelstrooier , de grondlegger van de hedendaagse 2-schijvenstrooiers. Ook de structuur werd ons verteld waarbij deze fabriek onder de Kverneland Group valt en reeds een onderdeel is van de Japanse Kubota Group waarbij Vicon de gewasbewerking onder handen neemt en Kverneland de grondbewerking. Beide laatst genoemde merknamen blijven bestaan omdat deze namen heel sterk staan in de landbouwwereld voor hun kwalitatieve producten. Na deze uiteenzetting nam Jan Provoost nog even het woord waarbij hij beide sprekers bedankte voor hun ruime bijdrage en leidde ons in voor de rondleiding in de fabriek.
Stille en nette fabriek en Duracoat poederlak.
Onze groep werd in 2 gesplist en voorzien van elk een gids om de hele fabriek te bezichtigen. Jan Provoost en Jouke Vlieland vergezelden onze groep, waarbij het bij Jouke 15 jaar geleden was dat hij in de fabriek had rondgelopen, maar natuurlijk nog veel herkende, ook al was er ondertussen heel veel veranderd wat ik ook opmerkte. Als eerst werden we rondgeleid in de constructie en montagehal van de breedstrooiers en spuitmachines. Van de 800 L strooier tot de 3900 L met strooibreedtes tot 45m worden door elkaar geproduceerd en enkel op bestelling net als bij de gedragen en getrokken spuitmachines van 1000 L tot de getrokken spuiten van 5000 L met een max. spuitbreedte van 45m. Zoals vroeger worden alle metalen onderdelen van kuip tot chassis behandeld met het gekende Vicon Duracoat poederlak systeem, wat een lange roestvrije levensduur kent. Om veiligheidsredenen is er geen bezoek toegelaten in de poederspuit afdeling , maar zagen we de materialen via de het band-haken systeem uit de spuit- en droogcabines komen klaar voor montage. Een hele reeks strooiers en spuiten waren in de montagelijn vorm aan het krijgen om daarna naar de opslagruimte te gaan en zo verder naar de klant gebracht te worden. Wat opviel in heel de fabriek was de stilte en de netheid op de vloer. Geen stofje of vuiltje was er te bemerken op de werkvloer in heel de fabriek. Enken in de lasafdeling was er het gezoem van de lasapparaten maar verder was er niks te horen. Er werd echt in stilte naastig door gewerkt.
Van productie naar testbank.
Na de montagelijn van spuiten en strooiers werden we verder geloodst naar de testafdeling van de breedstrooiers. Vicon is altijd haantje de voorste geweest met het testen van hun pendelstrooiers en hedendaags met hun breedtestrooiers. Bij de research van nieuwe strooiers worden deze uitvoerig getest op een perfect strooibeeld over de gehele werkbreedte.
Nadat deze in productie gaan spitst deze afdeling zich toe op het testen van de strooiers met de meest verschillende meststoffen. Niet de strooier alleen wordt getest, maar het resultaat met de verschillende soorten meststoffen van klein naar zwaar kaliber en van lichte naar zware korrels. Dit om een perfect beeld te geven op de strooitabellen welke meegegeven wordt bij de levering van de machine of is terug te vinden via het internet of via de Smartphone. Zoals gebruikelijk wordt er bij dit bedrijf werkelijk op alles gelet.
Anders gaat er er aan toe in de testhal van de spuitmachines. Daar worden alle geproduceerde spuiten getest op het spuiten zelf, uit- en samenplooien van de spuitboom, de bediening van alle functies, darmen en leidingen en het balanceren van de spuitboom. Zodanig een compleet afgewerkt product naar de klant gaat en volledig spuitklaar staat. Een unicum in de fabricatie van spuit- en strooimachines waar alles zo nauw getest wordt.
Van Vicontrol naar GEOcontrol software
In de vroege jaren 80, heeft Vicon al onderzoek gedaan naar het integreren van micro-elektronica in kunstmeststrooiers (strooicomputer) met de Vicontrol en in grote vierkante balenpersen. Zelfs terug in 1985 is Vicon pionier op het gebied van de ISOBUS-standaard, een universeel controle systeem dat wordt gebruikt door de meeste Europese fabrikanten.
|
In 1983 ontwikkelt Vicon een doorbraak met micro-elektronica voor landbouwmachines. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de HP 1600 hoge dichtheid grote balenpers, dat is de eerste elektronisch-hydraulisch bediende pers die in staat is tot het produceren van hoge kwaliteit voordroog kuilvoer balen gebonden met ijzerdraad.
|
In deze afdeling kregen we een rondleiding van Dhr. Ruud Zwirs, product manager van deze afdeling. Ruud was indertijd reeds betrokken bij het VA500 voersysteem, toen indertijd met nog 6 werknemers. Ondertussen is deze afdeling uitgegroeid tot 65 werknemers welke de productie verzorgen van de electronica voor alle Vicon en Kverneland machines wereldwijd.
Alle Vicon weegstrooiers zijn standaard uitgerust met ISOBUS elektronica. Vanuit dit perspectief kunnen alle strooiers worden bediend met een universele ISOBUS-terminal zoals John Deere Greenstar. Als er geen trekkerterminal beschikbaar is, kan Kverneland Groep haar eigen bekroonde IsoMatch Tellus virtuele terminal aanbieden. Vanaf het najaar van 2011 is de IsoMatch Tellus standaard uitgerust metIsoMatch GEOcontrol® software voor sectiecontrole en variabele dosering d.m.v. GPS op de machine aan de trekker is gekoppeld. Zo is de electronica ook uitgebreid naar de spuitmachines en kunnen deze aangekoppeld worden aan dezelfde bediengskast van Vicon, net zoals andere machines van Vicon, Kverneland en andere producenten welke met het Isobus systeem werken.
Legendarische Vicon PS Pendelstrooier
Na de afdeling Electronics werden we naar de cafetaria geloodst, doch niet zonder de hal te bezoeken van Vicon’s meest populaire machine, de Vicon Pendelstrooier. Deze afdeling werkt niet alle dagen of weken, afgezien van vroegere jaren werden er jaarlijks ongeveer een 40.000 stuks geproduceerd. Deze lijn is indertijd volledig geautomatiseerd door Vicon zelf waarbij 1 werknemer de hele bediening doet voor de aanmaak van deze strooiunits van de pendelstooier. Hedendaags worden er nog een 1200 geproduceerd voor landen zoals Japan, Oostenrijk en Zwitserland waar ze op kleine hellende terreinen nog steeds deze strooier gebruiken. Doch ondertussen zijn er toch meer dan 1 miljoen van deze strooiers de deur utgegaan.
Middaglunch en bedankingsplaatjes.
Na deze rijk gevulde voormiddag was de tijd reeds uitgelopen tot 13u, waarbij niemand zich ook maar verveeld had en aandachtig de voordrachten en rondleidingen had gevolgd. Als afsluiter werden we verwacht in de Vicon cafetaria voor een middaglunch, koffie en gebak. Aan tafel zaten we samen met enkelen van OTL, Ruud Swiers , Jan Provoost en onze eregasten Jouke Vlieland en Jan Tamboer. Daar zowel Ruud, Jan Provoost als ik zelf enkele jaren Jouke en Jan Tamboer niet gezien hadden, werden er menige verhalen onderling verwisseld over zowel het verleden als het hedendaagse. Waaruit toch steeds blijkt, echte vrienden verliest men nooit. Samen met Eric hadden we een herdenkingsplaatje ontwikkeld van ons bezoek aan Vicon Kverneland dat met groot genoegen in dank werd aanvaard door deze 4 Vicon ikonen en 1 plaatje extra welke in de fabriek is opgehangen. Dit laatste hoorde ik van Jan Provoost welke mij donderdag een bezoek bracht met de vraag wat de reizigers vonden van het bezoek. Waar ik natuurlijk heel positief kon op antwoorden. Na het overhandigen van de plaatjes was ons bezoek afgerond en konden we ons begeven naar het Ford Museum, doch niet voordat we eerst een groepsfoto namen van alle reizigers en de prominenten van het bedrijf, Jan, Jan en Jouke erbij.Er werd afscheid genomen van deze mensen waarbij wij iedereen bedankten , maar ook Jouke en Jan ons bedankte voor deze samenkomst en het wederzien. Missie was dus volbracht.
Van Bollenschuur tot Den Hartogh Ford Museum
Vol enthousiasme werden we aan de inkom van het Ford Museum ontvangen door één van de gidsen. Ietsje later dan verwacht, maar toch zeker goed ontvangen.
De gids lichte ons in over Het Ford Museum welke ongeveer 200 antieke Ford en 16 Lincoln auto’s bezit uit de periode 1903 tot 1949, allemaal met een eigen levensverhaal. Allemaal weer rijdend en in perfecte conditie, Zelfs het Historical Ford Museum in het Amerikaanse Detroit is niet zo rijk gevuld als dit particuliere museum in Hillegom. Daar het Museum Den Hartogh Ford Museum noemt werd ons vlug duidelijk. Het internationale transportbedrijf Den Hartogh, met vestigingen in België reed na de Tweede wereldoorlog enkel met vrachtwagens van het merk Ford. Dit leidde tot dhr. K.P.Den Hartogh zijn eerste antieke T-Fordje in de jaren vijftig. De verzameling begon te groeien met meerdere Ford auto’s, vrachtwagens en Lincoln’s. Deze stonden allemaal ondergebracht in een bollenschuur, tot de echtgenote van dhr. Den Hartogh op het idee kwam om de collectie van de schuur onder te brengen in een heus museum.
Ford Quadricycle
De 216 oldtimers worden netjes gepresenteerd in 3 verschillende hallen van elk ongeveer 5000 m². De collectie bestaat uit modellen van de series T-Ford, N-Ford, A-Ford, V-Ford en Lincoln. Iedere auto heeft zijn eigen verhaal waarbij sommigen nog steeds prima rijden op houtgasgenerators en zijn op tal van evenementen te zien. De gids leidde ons doorheen de 3 verschillende hallen waarbij hij begon bij een replica van Ford eerste auto uit 1896, de Ford Quadricycle. Deze is in Spanje volledig nagebouwd met originele Ford onderdelen door Antonio Pérez, een professor in de Technologie volgens de blueprints van het origineel model in Detroit.it model is tevens rijklaar waarbij de motor is aangepast om met loodvrije benzine te rijden.
Al Capone en Prins Bernard.
Verder loodste onze gids verder in het museum doorheen de verschillende Ford Modellen van de A-Ford tot de T-Ford. Een heel unieke verzameling waarbij sommigen modellen echt in het oog springen. Zo merkten we een Amerikaanse Ford Taxi met nog originele teller erin, een Ford V-8 van Prins Bernard, , een met de hand gemaakte Ford-Lincoln, genoemde naar de toenmalige president van Amerika, met maar liefst 12 cilinders, die steevast in oude Al Capone films word gebruikt met name in achtervolgscènes, en zo ook de volledig gepantserde Lincoln van Al Capone.
Dit is maar een kleine greep uit het ruime aanbod wat zich in de verzameling schuil houdt. Ook merkten we een chassis van de T-Ford waarop alle types van dit model werden opgebouwd evenals het houten koetswerk wat toentertijd werd gebruikt. Ook werd er soms door Ford enken een chassis met motor en transmissie verkocht, waarna koetswerkbouwers er een houten model van een vroegere paardenkoets opbouwden. De variatie is gewoon te groot om dit allemaal neer te pennen.
Een niet te overziene verzameling
In de hal met de vrachtwagens zagen we meerdere modellen met verschillende uitvoeringen voor transport, waaronder enkele van de eerste Ford vrachtauto’s van het bedrijf Den Hartogh. waaronder brandweerwagens, een Amerikaanse postauto, geldtransporten, Rode Kruiswagens, takelwagen, noem maar op, alles wat de naam Ford droeg was te vinden in het museum. We konden een enorme particuliere verzameling vaststellen, wereldwijd verzameld door de familie Den Hartogh en door het personeel. Daar dit bedrijf eigen transport had, was het eenvoudig om gevonden exemplaren huiswaarts te brengen. En iedereen die voor deze firma reed en een Ford oldtimer opmerkte onderweg, werd de tip doorgegeven naar de verzamelaar , welke er op afging en indien het de moeite was werd deze aangekocht en bij een volgend transport naar de verzameling gebracht. Het Den HArtogh Ford Museum is een echte aanrader voor wie iets of wat van oldtimers wilt afweten. Meer info is te vinden op www.fordmuseum.nl.
Een volwaardig bezoek
Na de rondleiding werden we ontvangen in de cafetaria ’t hof van Ford waarbij we nog een koffie en gebak konden nuttigen. Iedere deelnemer aan deze reis was verrast over deze prachtige verzameling en keuvelden nog wat na bij de koffie. Ondertussen werd de planning verder gezet om ons te verplaatsen naar het Steyr museum van Henk van Loon in Dongen. Doch eerst werd er aan de verantwoordelijken van het museum ook nog een OTL herdenkingplaatje overhandigd wat steevast in het museum zal opgehangen worden melde ons de verantwoordelijke van het museum. Vooraleerst we de bus opstapten werd er ook nog een foto gemaakt van onze groep aan de ingang van het museum als herinnering aan dit bezoek.
Beter laat dan nooit.
Vandaar uit zetten we de reis verder richting Dongen ,waar we onderweg toch wel wat last hadden van de gebruikelijke files op de Nederlandse wegen. Met toch anderhalf uur vertraging arriveerden we bij Henk welke ons hartelijk verwelkomde met de woorden: beter laat dan nooit. Daar waren reeds 2 van onze leden reede 2 u aanwezig welke niet met de bus meekonden, maar toch de verzameling van Henk niet wilden missen. Het warm avondmaal stond reeds klaar in de gezellige cafetaria van het Steyr museum, waarbij iedereen direct aan tafel kon gaan en genieten van het warm buffet. Onze gastheer en –dame hadden er alles aangedaan om het ons zo aangenaam mogelijk te maken. Er ontbrak gewoon niks aan eten en drinken. Tijdens het diner werd er een DVD geprojecteerd op groot scherm over de vroegere fabrieken van Steyr. Niet alleen tractoren maar ook vrachtwagens en auto’s werden indertijd geproduceerd. Zelfs fietsen, bromfietsen en opraapwagens waren een onderdeel van het Steyr gamma. Dit hadden we reeds kunnen merken in Panningen met het Steyr thema in 2013.
Historisch Museum
Na de innerlijke versterking stelde Henk de deuren open van zijn verzameling en kon iedereen vrij rondlopen tussen de verzameling tractoren , machines, werktuigen, een pikdorser en ook een aantal DAF personenwagens. Op de bovenverdieping vonden we enkel inrichtingen van toenmalige huisjes en winkels, historische zaai- en pootmachines en meerdere andere met de hand geduwde machinetjes. Ook een hele reeks handgereedschap was te zien in meerdere rekken. Centraal was natuurlijk het Steyr thema waarvan Henk toch een mooie verzameling kan showen. Naast het museum waren er nog een hele rij Steyr tractoren welke stonden te wachten voor een restauratie. Naast de verzameling tractoren heeft Henk nog een ruim aanbod van Steyr onderdelen in het magazijn van de vroegere Steyr tractoren. Voor mensen die op zoek zijn naar Steyr onderdelen kan men steeds daar terecht.
Steyr Club Nederland-België
In 2002 richtte Henk ook de Steyr club Nederland-België op. Deze club heeft ondertussen een 160 leden met een aantal uit België erbij. Jaarlijks gebeuren er een aantal activiteiten en rondritten en onder andere aantal jaren geleden het bezoek met de tractor aan de Gross Glockner in Oostenrijk. Een merkenclub die blijkbaar niet stilzit en de liefde voor dit merk naar buiten brengt. Meer info kan je vinden door te Googlen naar Steyr Club Nederland België. Daar kan men alles lezen over het reilen en zeilen van deze club.
Mooie afsluiter
Na het bezichtigen van alle bezienswaardigheden werden de bezoekers nog getrakteerd op een ijsje en koffie wat bij iedereen in de smaak viel. Daarna dringde de tijd om huiswaarts te keren om de rijuren van de buschauffeur niet te veel in het gedrang te brengen. We bedankten de familie van Loon met ook een Steyr herdenkingsplaatje van onze club waarbij onze gastfamilie heel enthousiast van ons afscheid nam en ons een goede thuisreis toewenste. Met dit slot zat onze rijgevulde uitstap erop. Iets later dan verwacht arriveerden we op het OTL terrein, maar aan de stemming op de bus en bij het uitstappen was iedereen zeker voldaan van de te bezochten plaatsen en niet op zijn mist van de versterkingen van de innerlijke mens. Dit geeft ons terug een stimulans om het volgend jaar evengoed of beter te doen, waarbij we nu reeds aan de planning bezig zijn voor 2015. Langs deze weg bedanken wij iedereen die aan deze reis heeft meegeholpen, zowel als inrichtende bezoekerplaats als de deelnemers.