Wie Panningen zegt, weet onderhand wel wat er op dit Historisch Festival te zien en te beleven valt. Iedere echte Oldtimer liefhebber moet dit evenement bezocht hebben. De echte verzamelaars en restaurateurs bezoeken jaarlijks dit event, vooral op zoek naar de geschikte onderdelen, technische boeken en noem maar op, voor hun opknapwerk.
Wie het in Panningen niet kan vinden, vind het nergens gaat de leuze.
Het is de grootste verzamelaarbijeenkomst /festival op het vaste land van Europa sinds 1980 en trekt, gezien de intussen wereldwijde bekendheid, bezoekers uit geheel Europa, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Meer dan 1200 internationale verzamelaars tonen en demonstreren hier hun (landbouw)machines, uit de periode van het einde van de 19e eeuw tot ca. 35 jaar geleden. Het betreft meer dan 2500 tractoren, stationaire motoren en verder verbrandingsmotor- en stoom gedreven prairietractoren, dorsmachines, motorfietsen, bromfietsen, zeer oude personen- en vrachtwagens, woonwagens, werktuigen, oude bewerkingsmachines en nog vele andere huishoudelijke, land- en tuinbouwmachines. Ook miniaturenshow en oude ambachtsdemonstraties zijn aanwezig .
Handig met de Bus
Leden en niet leden konden zich inschrijven om met de ingelegde bus van OTL de trip naar Panningen te maken. Heel handig met de bus, gewoon instappen en zich laten voeren. Een drankje tijdens de rit is er steeds bij en het colegaliteit gevoel onder de passagiers. Lederen fauteuils en tafels voor de passagiers met nog een vergadertafel voor 10 persoenen was super handig. En Last but not Least heeft de Bus een Super grote koffer ruimte waar zelfs Banden en Velgen kunnen in opgeborgen worden voor de terugreis. Mooi meegenomen was natuurlijk de VIP-bus welke we voor deze gelegenheid terug zagen aankomen voor de rit met achteraan de lichtkrant “ De Lozen Boer” . Omstreeks 7u waren de eerste reizigers reeds op ons terrein waarbij we om 7u30 de reis konden aanzetten over een afstand van een goede 200 km.
Mooi op tijd arriveerden we aan de afslag Panningen waarbij het evenement slechts 3 km verder van ons lag. Doch er kwamen nog een vrij groot aantal tractoren aan over dezelfde weg als onze bus waarbij we in een slakken gangetje deze afstand aflegden. Doch geen getreuzel, we waren nog tijdig voor het openingsuur aanwezig. Een bijkomend voordeel met de bus is de parkeergelegenheid, we hoeven niet op zoek te gaan naar parkeerweide, soms op een grote afstand van de inkom. De bussen parkeren 100m van de ingang van het Festival. Is ook handig voor degenen welke onderdelen op kop hebben kunnen tikken en deze in de loop van de dag naar de kofferruimte wilden brengen waar de Busbestuurder de hele dag bij zijn voertuig aanwezig bleef.
Onderdelen op de Ligweide
Eenmaal door de inkom komt men op de woonwagenweide terecht waar allerlei historische wooneenheden staan , netjes gerestaureerd en opgeknapt als perfecte verblijfwagen. Deze Oldtimer fanaten trekken er deels Nederland, België en Duitsland mee door om zich te plaatsen op de verschillende bijeenkomsten. Daar doorheen komt men op de “Ligweide” terecht waar men een massa aan onderdelen en andere koopwaar kan aantreffen. Foto 8 Van originele oude onderdelen tot replica’s van tractoren en machines. Een Lanz Bulldog kan met onder andere volledig aanschaffen in replica onderdelen. Ook nieuwe onderdelen, handboeken, logo’s, kledij , materialen, noem maar op, je kan er echt alles vinden. Sommige standhouders zoals de gekende Teun hebben vrachtwagen en aanhangers mee volgeladen met oude materialen waarbij meerdere gegadigden kunnen rommelen in het massa aanbod van deze standhouders. Voor de meeste van ons duurt het bezoek toch een paar uren eer het volledige aanbod gezien is geweest en eventueel aangekochte items naar de koffer van de bus zijn gedragen.
Thema Fendt op Show terrein.
Door de ligweide heen komt me op het eigenlijke show terrein van het Festival, waarbij onmiddellijk de toon viel op het Thema “Fendt”. Voor de eerste maal hadden de organisatoren het thema ruim opgevat door Fendt Oldtimer tractoren en de recente types eveneens op het terrein te plaatsen. Op het Podium stond een prachtig gerestaureerde Dieselross anno 1954 te pronken als Thema aanduiding. Foto 13) . Met in totaal ongeveer een 90 Fendt tractoren op het podium gedeelte mochten de Types 930 en 939 er zeker niet ontbreken. Tussen al deze tractoren kon met enkele origineel gerestaureerde Fendt Oldtimer Werktuigendragers bemerken , omgebouwd als aardappelplanter en –rooier. Foto 11 en 12. Naast de podium trekker stond afgebakend in een tent een Mini Fendt 626.
Op een schaal van ½ was deze trekken volledig nagebouwd Foto 24. Of de trekker operationeel is, was er niet bij vermeld, doch is er toch kans dat de motor kan draaien en machine kan rijden, wat al op bepaalde events als rijdend werden gedemonstreerd. Op zich toch een prima modelbouw. Naast deze mini kon men de echte 622 en 626 modellen aanschouwen op de podium weide. Unieke types daar er door de fabrikant van elk geen massa gebouwd werden. Van de 622 werden er tussen 1980 en 1982 slechts 11 stuks gefabriceerd en van de 626 tussen 1981 en 1986 een aantal van 62 exemplaren.
Tussen de andere 2500 tractoren op het show terrein kon men nog van alle merken en types exemplaren terug vinden, waarbij sommigen met een hele rij van 1 bepaald merk ten toon stelden.
Blikvanger tussen de Classic-Tractoren was de Deutz 16006 foto 27 welke ingevoerd is vanuit USA en reeds 2 jaar in Panningen deelneemt. Naast een groot aantal gloeikop tractoren van verschillende merken was er ook was er een mini Lanz Bulldog te zien, foto 31 volledig intact op een schaal van ¼ nagebouwd en operationeel. En natuurlijk vinden we uitzonderlijk prachtige stoommachines Foto 23 op het terrein welke als Juweeltjes paraderen tussen de andere tractoren. Verder troffen we nog een mooie verzameling Koffiemolens aan foto 37 tussen de tractoren en machines, wat op zich al indrukwekkend en uniek was. Rond het show terrein kan men dan nog allerlei marktkramen vinden met onderdelen of andere oldtimer gerichte Items. Zo konden we Eric en zijn team foto 15 aantreffen naar jaarlijkse gewoonte, met hun aanbod van vlaggen, borden en noem maar op. Daar maakten onze leden toch zeker een stop, al dan niet voorzien van een drankje op of ronde deze stand. Ook reeds een aantal jaren een icoon op dit internationaal treffen, waarbij ook zij klanten kunnen ontvangen wereldwijd.
Grondwerken en Trekwedstrijden
Naast deze show gelegenheden is er steeds een terrein voorzien, waar men naar hartenlust met kranen en wielladers allerlei manoeuvres en grondwerken kan uitvoeren met historisch materiaal. Ook boomslepen hoort daarbij , waarvan de gloeikoppen graag hun kunsten, krachten en knallende geluiden laten opvallen. Het is daar één en al bedoening met machines in werking. Rond al deze toestanden is er steeds een trekkertrek wedstrijd voorhanden waar iedere Oldtimer tractor kan aan deelnemen. Het hele weekend door worden hier tractoren gemeten aan hun kracht en uithoudings vermogen , waar het om pure power en gewicht gaat. Geen omgebouwde specials, maar oerdegelijke originele oldtimer tractoren waar de competitie om draait. Daar dit terrein ook niet ver van de uitgang gelegen is, doen de meeste bezoekers dit als afsluiter om daar nog een tijdje te vertoeven en dan stilaan zich terug naar de bus begeven. omstreeks 17u was iedereen aan de bus en kon onze chauffeur Yvan ons veiling terug naar Lochristi brengen waar we om 19u mooi tijdig arriveerden en iedereen voldaan was van een mooie oldtimer zomerdag. Dit alles is maar een kleine greep uit het aanbod in Panningen, om er meer van te weten, neem volgend jaar deel met deze busuitstap en U beleeft een prachtig bezoek aan Panningen.