Nieuws
22 februari 2008

Bezoek aan Ernest Doe & Sons Limited te Maldon, Essex, UK

Vierde generatie Ernest Doe
Op woensdag 20 februari 2008 waren we te gast bij een CNH verdeler in het Engelse Maldon.
Van 18 febr. tot 22 febr. was er de grote Doe Show met opendeurdagen. De zaak Ernest Doe is een gevestigde waarde in Engeland, met meerdere filialen verspreid over gans het Verenigd Koninkrijk, waarvan de hoofdzetel zich bevindt in Maldon Essex, 60km ten noorden van Londen. Op uitnodiging van CNH Europa brachten we een bezoek aan de kijkdagen van Ernest Doe ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van deze firma. Ernest Doe is een firma met een lange traditie en een wijd verspreid netwerk in het Zuiden en het Oosten van Engeland. De huidige directeur is reeds de vierde generatie die aan het hoofd van dit bedrijf staat. De firma levert een ongelooflijke diversiteit aan machines, gaande van tuinmaaimachines, kettingzagen tot tractoren en maaidorsers van New Holland-Case en bouwgraafmachines.Kortom, één van de grootste handelsbedrijven in de UK op het gebied van land-, tuinbouw en bouwmachines van de merken NH, Hyundai, O&K en Textron.Het feit dat de meeste merken een eigen stand hadden, het grote klantenbestand en het aangename weer, zorgde ervoor dat deze opendeurdagen op een bezoekersaantal van meer dan 12.000 konden rekenen..

50-jarig bestaan van de Triple D Tractor
Zo was er naast de statische show van honderden machines, waaronder een 100 tal nieuwe CNH tractoren,  nog een aanbod van diverse 2°hands materialen/tractoren en een demonstratie terrein. Naast demo’s met nieuwe machines werden er ook demonstraties gegeven met “Tractoren van jaren 20 tot de jaren 80”, dit ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Triple D Tractor.Bij de echte Ford- en Fordson-fanaten zal de naam Doe wel een belletje doen rinkelen van de dubbele Fordson en Ford 5000 tractoren. Deze zijn inderdaad ontwikkeld in de werkhuizen van Ernest Doe in Maldon Essex. In de jaren ’50 was er in Engeland een tekort aan Pk’s voor de grondbewerking. De zwaarste tractoren werden gebouwd door Fordson met de Forson Major van 50 pk. Georges Pryor uit Navestock had het lumineus idee om 2 Forson tractoren van 50 pk aan elkaar te koppelen zonder vooras, met in het midden een scharnierpunt, waarbij de bediening van op de achterste tractor zou moeten gebeuren. De basis van dit ontwerp was fenomenaal, doch de bediening van de versnelling en en de motortoerentallen liep niet van een leien dakje. Daar Georges heel goed bevriend was met Ernest Doe, staken deze 2 de koppen samen voor de verdere ontwikkeling van deze unieke tractor. Ernst Doe had toentertijd al een werkhuis met een verkoopspunt van Fordson tractoren en speelde met het idee om dit concept verder te ontwikkelen en af te werken. Zo maakt Doe een zware middenplaat onder de achterste tractor als scharnierpunt en voorziet een sturing met 2 dubbelwerkende hydraulische cilinders. De voorassen werden verwijderd en op de eerst tractor werd ook het stuurhuis gedemonteerd. Voor de versnelling had Doe een ingenieus Electro-Hydraulisch systeem ontwikkeld waardoor vanaf de bestuurdersplaats de 2 tractoren in dezelfde versnelling konden worden geschakeld. De voorziene versnellingen Low en High konden worden gebruikt, docht het was technisch niet mogelijk om versnelling 4 te gebruiken, waardoor men beperkt werd tot de gangen 1 tot en met 3 en de achteruit versnelling. Door dit euvel haalde de trekker combinatie maar een maximum snelheid van 20km/u, maar leverde wel een vermogen van 100pk als gevolg van de gekoppelde motoren. De bediening van het toerental van beide tractoren gebeurde met een fijn kabelsysteem, waardoor de beide motoren op hetzelfde toerental konden draaien. Zowel het starten als het afzetten van de motoren gebeurde vanaf de bestuurdersplaats van de laatste tractor. De eerste Triple D Ernest Doe tractor werd verkocht aan Lords Fields Farms te Clars Suffold op 22 oktober 1958. Nadien werd deze op 1 september 1961 verkocht werd aan Wallasen Farms te Pudsey Hall Conewdon. Na zijn werkperiode werd deze combinatie in mei 2001 terug aangekocht door Ernst Doe Limited en stond nu te pronken voor de toonzaal tijdens de opendeurdagen. In totaal bouwde Ernest Doe een 200-tal eenheden van deze Triple D tractoren met Fordson Major combinatie. Naderhand werd de Forson Major vervangen door de Ford 5000 serie met een vermogen van 65pk, en werd de Doe 130 ontwikkeld met 2 Ford 5000 units en een gelijkaardige bediening als de Fordson Triple D. Van deze Doe 130 werden er 100 tractoren verkocht  met een vermogen van 130 pk. Een Ford 5000  koste in die periode een 900 Pond, de Doe 130 werd verkocht voor 2975 pond. Toen de 2° serie Ford 5000 uitkwam met een 75pk motor bouwde de Firma Doe nog een 100-tal Doe 150 tractoren met het vermogen van 150 pk. De hele geschiedenis en ontwikkeling van de Triple D en Doe tractoren gaf aanleiding tot de huidige kniktractoren welke vandaag de dag op de markt verkrijgbaar zijn. Op deze opendeurdagen kon men naast het ploegen met een Doe 130, ook nog verschillende andere nostaligische tractoren aan het werk zien, waaronder een Fordson Model F van 20pk en een Case Model “C” uit 1931 van 27pk. Het was een leerrijke ervaring om zowel nieuw als historisch materiaal aan het werkt te zien op de opendeurdag van deze Engelse CNH dealer.

Gerelateerd