Tekst en Beeld : Jan van der Zijden
Autodrome is, net als op veel andere miniatuurbeurzen, ook een vaste standhouder op de beurs in Lochristi. Een korte kennismaking. De allereerste stappen op het miniaturenpad maakte van Aalt van Hoorn, eigenaar Autodrome, uit Putten (NL) met het gieten van tinnen soldaatjes. Dat gieten is nog steeds de basis van ieder model, al is het tin vervangen door een legering van witmetaal in een naar gelang het te maken onderdeel wisselende samenstelling witmetaal. Maar in verband met het totaalgewicht van het model en de functie van het onderdeel wordt tegenwoordig nogal eens resin gebruikt. Dit is ook sterk en prima te bewerken, volgens Aalt. Steeds komen er nieuwe ontwikkelingen en zodoende heeft het frezen van onderdelen ook al zijn intrede gedaan.
Al meer dan 35 Autodrome lijkt een hele tijd, maar niets is minder waar. Die tijd is omgevlogen, aldus de sympathieke Aalt. Begin jaren tachtig is hij begonnen, waarna in 1984 onder de inmiddels welbekende naam Autodrome een bedrijf wordt gestart. Autodrome ontwikkelt, maakt en verkoopt kleine series exclusieve auto en tractor modellen op schaal. Het kenmerkende aan het bedrijf is dat het werk als hobby wordt gezien en dat er steeds naar wordt gestreefd om het model zo mooi mogelijk te maken. Een handgebouwd model dat op die manier met veel liefde en geduld is gemaakt biedt een exclusiviteit dat een model als het in massaproductie wordt gemaakt moeilijk geven kan.
Autodrome werkte in zijn begintijd vaak voor merkenclubs. De leden van een dergelijke club zochten een metalen kit waarmee ze hun eigen auto konden opbouwen. Op die manier ontstonden er meer dan 100 verschillende automodellen. Vooral in de Duitstalige landen is Autodrome heel succesvol. Veel contacten met clubs ontstonden op oldtimershows, maar ook kwamen de klanten vaak via mond op mondreclame binnen. Later kwamen er onder de naam “Spectrum” ook kleine series gebouwde modellen uit.
In 1990 komt Aalt van den Hoorn met het idee om een landbouwtractor op schaal te maken. Een artikel in de krant brengt hem in contact met Frits van Manen, een van de oprichters van Landbouwminiaturen Club Nederland (LCN). Bezoek aan een miniaturenbeurs in Wageningen (de eerste LCN-beurs) leidt er uiteindelijk toe dat er in samenwerking met twee prominente zelfbouwers van landbouwminiaturen, John Westerveld en Arie van Hoorn, een model van de Brons dorstractor wordt gemaakt voor de dan inmiddels opgerichte LCN. Het eerste clubmodel!! En ook in het clublogo verwerkt. Gesterkt door dat succes besluit Aalt meer tractormodellen uit te brengen. Hij brengt de Porsche Diesel Super L uit omdat die naam wereldwijd bekend is en mooi aansluit bij de automodellen verkoop. Het blijkt inderdaad een succes en modellen van de MAN Ackerdiesel 4R2, een Lanz Bulldog D 6016 en de Porsche Junior volgen elkaar op. Na de Brons heeft Autodrome ook de clubmodellen van de GeDe in 1996 en de Volvo BM 810-814 in 2004 voor de LCN gemaakt. Het gaat intussen maar gewoon door met het uitbrengen van nieuwe modellen, waaronder veel verschillende types van Volvo tractoren. Zelfs een figuurlijk uitstapje naar Australië met de Chamberlain tractoren gaat hij niet uit de weg. Ter gelegenheid van het jubileum werd er in 2009 een prachtig model van de Massey Ferguson 1130 gepresenteerd.
Tijdens een bezoekje aan het bedrijf laat Aalt ook even zijn allereerste zelfgebouwde model zien, een model van de Fiat 600, die hij op verzoek maakte van enkele liefhebbers. Bij uitzondering een keer een foto daarvan in trekkerblad. Aalt benadrukt dat het een groep liefhebbers is die elk nieuw model ontwikkelen en dan ieder zijn deel levert aan de totstandkoming van een model. De samenbouw vindt plaats bij Aalt in Putten omdat daar de ruimte is. Bij die samenbouw wordt soms het hele gezin ingeschakeld. Dat was bijvoorbeeld het geval toen de Volvo BM clubmodellen moesten worden afgeleverd. Wie meer wil zien kan een kijkje nemen op ww.autodrome.net.