Nieuws
28 juli 2011

Herman Matton verteld : dromen van een oude tijd

DROMEN VAN EEN OUDE TIJD

Mijn kinderjaren,ja.. ,dat was wat.Als je een auto of een motorfiets hoorde,dan rende je naar de weg om te zien wat voor wonderbaarlijk voertuig zou gaan passeren.Dat kan men zich nu niet meer voorstellen.De tijd staat niet stil en plots waren daar de legervoertuigen te zien in het straatbeeld.Ten tijde van de oorlog werd alles verwoest,zelfs de boomgaard van vader  moest eraan geloven en dat allen ten dienste van het vaderland.lopen tussen en klimmen op de kanonnen was als kleine jongen een beetje als een feest.Plots werd mijn aandacht getrokken door een voertuig met een grote ronde ketel erop.Een man stond erbij en was wat aan het roeren in wat gaatjes van deze toch wel imposante ketel.Ik werd genaamd eraf te blijven want dat ding was verschrikkelijk heet.Dit was op zes jarige leeftijd mij eerste ervaring met een houtvergasser.Deze heeft zoveel indruk op mij gemaakt dat het mijn leven lang is bij gebleven.Door zo’n twaalf jaar geleden stationaire motoren te beginnen verzamelen groeide het idee om op drieënzeventig jarige leeftijd zelf een eigen vergasser te maken.Zoeken en onderdelen verzamelen is de eerste stap tot bouwen van mijn project.Allereerst de vuurkamer waar een voorraad fijn hout en turf zelfregulerend zakt.Daar een buis omheen zodanig dat het dubbelwandig wordt om zo het gas te verzamelen om van daaruit door een cyclofilter te blazen of zuigen ,om het eerste stof af te scheiden.Hierna vervolgt het zich door een koelradiator met ventilator, wat allemaal eigen bouw is.Door het afkoelen verkrijgt men een teervormige brij die wordt afgevoerd via een aftap.Dit proces herhaalt zich nog eens maar dan nu met een fijnfilter,waarna een driewegsplitsing ervoor zorgt dat het gas naar de motor kan aangezogen worden.Van het laatste filter ,de derde,gaat het gas naar een kleine aanzuigventilator om het opstartproces te bevorderen.Een motor hebben we natuurlijk ook nog nodig,daarvoor heb ik een oude ford motor 1600cc uit een wagen gehaald, deze was van het bouwjaar 1973,en een revisie gegeven.Alles werd grondig nagezien en vervangen zodat deze terug in nieuwstaat is.Inmiddels ben ik zevenenzeventig en is het gelukt om heel deze creatie te laten werken.Toch nog een droom die ik al lang koester ,die ik heb kunnen realiseren.Verder heb ik nog een aantal stationaire motoren waar ik mij intussentijd aan bezig houd met onder andere een Lister/dursli diesel van 8 pk,een regurinni van 4 pk op benzine in combinatie met petrol,een Conord die onder lecentie van Bernard moteurs gemaakt is.Daarnaast hebben we ook nog een Fairbanks morge die indertijd gebruikt werd als ankerliertje voor de binnenscheepvaart.Een Bernard D1 is ook in mijn bezit waarvan 1 gerestaureerd en 1 nog te restaureren.De kleine broer 3pk van Bernard watergekoeld heb ik eveneens staan.Verder volgen nog een Yanmar van 1954 diesel,een 2 cyl Mercurry en een 1 cyl Clinton,beiden op benzine .Een Wurlitzer 2 cyl op benzine is ondertussen ook al een verzamelstuk geworden.Verder wachten nog een Sachs,JLO,een bernard met verticale as,en een Petter op volledig eerherstel.Dit is zowat de hobby waar een   gepensioneerd man zich mee bezig houd waarvan de trots een houtvergasser die al heel mijn leven tot de verbeelding sprak.

H I Matton
Heikant
Nederland

Gerelateerd