Nieuws
30 april 2015

7 OTL leden maken 3- Daagse uitstap naar Ieper

DAG 1
In het kader van de 100- jarige herdenking van WO 1 is dit jaar een uitstap gepland van 3 dagen naar de Westhoek.  
Woensdag 29/04/2015 vertrekken we om 9u30 van op de grote markt van  Sint-Lievens-Houtem.  Er  wordt voor de 3 dagen tamelijk slecht weer voorspeld , doch vandaag heeft de weerman ongelijk. Met veel enthousiasme wordt de tocht aangevat.  We rijden via de “fietsknooppunten” naar GAVERE, waar we onze eerste stop houden.  Na een lekkere koffie “vonken” we verder richting DEINZE langs de N35, bij gebrek aan passensde binnenwegen.
Onze lunch gebruiken we op het terras van de cafetaria, gelegen in de “Brielmeersen”.  Jawel op het terras, want de zon is volop van de partij !! Dit mooi provinciaal domein is gelegen aan de boorden van de Leie, de” gouden rivier” genoemd.  Voorheen geroemd om zijn waterkwaliteit,  in ’t bijzonder geschikt voor het roten van het vlas .

Voldaan van spijs en drank zetten we onze tocht verder langs het jaagpad van de Leie , richting WIELSBEKE,  waar het kanaal van ROESELARE in de Leie vloeit.   We volgen dit kanaal eveneens langs het jaagpad en zondigen voor één keer tegen het verkeersreglement.  Het verkeersbord vermeldt ondermeer: “enkel doorgang voor fietsers en wandelaars”.  We verstoren slechts enkele vissers en kruisen weinig of geen fietsers.  Voor we het jaagpad verlaten, houden we nog een halt in een prachtige horecazaak “Otteca” genaamd.  Daarna bereiken we de “schoenenstad”  IZEGEM. Hier nemen we onze ”koffiestop” in het nieuw opgerichte en modern opgevatte woon-en zorgcentrum “De Plataan”.  We drinken er koffie met gebakje( van Paul) onder de goedkeurende blikken van de bewoners  aldaar.

Nu rest er ons nog een rit van ongeveer 30 km. langs landelijke wegen tot we onze eindbestemming  ZONNEBEKE  bereiken.  Het is een enig mooi traject van knooppunt naar knooppunt tussen uitgestrekte bewerkte akkers en prachtige hofsteden, die zo typerend zijn voor de  WESTHOEK.   Vooralleer we onze B & B bereiken, brengen we nog op de valreep  een bezoek aan een plaatselijke Oldtimerverzamelaar in de buurt.  We geloven onze ogen niet bij het zien van deze uniek gerestaureerde exenplaren waaronder:  6  “LANZ-BULDOGS” ,  1 prachtige HANOMAG  afkomstig uit het leger,  1 engelse sportwagen van het merk  “RILEY” van 1930 en een franse  “AMILCAR” van het bouwjaar 1927.Nog onder de indruk van de bezichtiging arriveren we uiteindelijk om 19u10 aan onze verblijfplaats de  “AKKERWINDE”.  De gastheer en gastvrouw verwelkomen ons met een gratis aperitief en serveren daarna een voortreffelijk avondmaal.... We praten nog even na over onze lange, boeiende tocht en zoeken onze toegewezen kamers op.

Dag 2
Deze dag staat volledig in het teken van “ De Grooten Oorlog “ en de ontelbare gesneuvelden.    
Na  een overvloedig ontbijt worden de traktoren gestart en rijden we naar de stad IEPER . Het gaat terug langs voortreffelijk  geasfalteerde  landelijke wegjes , die het wondermooie landschap aan ons openbaren.  Hier en daar passeren we reeds kleine maar ook grotere soldaten-kerkhoven.  Allen zijn keurig onderhouden uit respect voor de gesneuvelden.... Na  ongeveer 1 uur bereiken we de  “Menenpoort “,  één van de beroemde toegangspoorten van de vestingen van Ieper . Al wandelend op deze hogergelegen vestingen bereiken we dit bekende en imposante Britse oorlogsmonument  uit  WO1 .  Op de binnen- en buitenkant van de muren staan de namen gebeiteld  van  64.896 vermiste soldaten!!   Iedere avond wordt er om exact 20:00u de “ Last Post “ geblazen,  als eerbetoon aan de oorlogslachtoffers .  Daarna gaan we richting  “ Grote Markt “  alwaar we de prachtige herbouwde ” Lakenhallen”  bewonderen ,  het imposante belfort  met de 49 klokken  van de beiaard . We nemen  aperitief in één van de vele brasseries die de markt rijk is. Op de terugweg bezoeken  we nog de  “Kazematten “.  Dit zijn 5 grote ondergrondse ruimtes gelegen onder de vestingen , die dienden als schuilplaats , munitiedepot,  drukkerij en rustplaats gedurende WO1. 
We zoeken terug onze traktoren op en rijden richting “ Passendale “ waar we de lunch gebruiken in de als cafetaria ingerichte “ Oude Kaasmakerij” .  Met goed gevulde buikjes trekken we verder  naar de nabijgelegen “ Tyne Cot Cemetery “ , de grootste Britse militaire begraafplaats  in de  Westhoek !  Het  terrein heeft een oppervlakte van ongeveer 35000 m² en is volledig  ommuurd .  Er liggen 11957 doden begraven waarvan 8369 niet meer geindentificeerd konden worden . Jonge mannen van 15 tot 36 jaar.... Altijd iemands zoon , altijd iemands vader...... Daar word je héél stil van..!!  En tot wat heeft dat zinloos  bloedvergieten  geleid ?  Dat 22 jaar later een  nieuwe wereldoorlog  werd ontketend...!!             We krijgen er maar niet genoeg van en rijden naar het laatste geplande bezoek  nml..het  Memorial Museum Passchendaele”.  We worden er ondergedompeld in de rauwe oorlogsfeer  en hoe de soldaten er leefden , vochten , en stierven ...
De ondergrondse hoofdkwartieren , verbandposten en  slaapplaatsen tonen hoe de Britten ondergronds  gingen leven omdat er boven niets  meer  was !  Op het einde van de rondgang doorlopen we gereconstrueerde loopgraven en schuilplaatsen .  Het is een  grote opluchting als we boven terug het zonlicht kunnen aanschouwen...           
De bezoeken voor vandaag zitten erop en we stevenen recht naar onze B&B waar de gastvrouw een  volumineuze spaghetti heeft klaargemaakt. 
Om de sfeer van de oorlog nog even aan te houden vindt Patrik , onze gastheer,  dat we nu de ”Last Post”  toch eens moeten  bijwonen  en brengt ons met zijn busje naar de Menenpoort , wat we zeer waarderen. de ceremonie is kort , doch pakkend en sereen !  Een massa mensen  komt samen om de gevallen soldaten een laatste eer te betuigen....   Als afsluiter drinken we nog een slaapmutske in café “ De Dreve” , de gebuur van ons verblijf.   We gaan niet te laat naar bed want morgen volgt een zware doch boeiende tocht huiswaarts ! 

Dag 3
Bij het ontwaken schijnt de zon reeds door de overgordijnen van mijn slaapkamer. Nu weet ik het, deze 3- daagse kan niet meer stuk ! We ontbijten iets vroeger en nemen dan afscheid van Patrick en Fanny en bedanken hen voor de goede zorgen . Na controle van olie en mazout starten we de traktoren en om 9:00 uur verlaten we ons verblijf de “Akkerwinde”  richting onze heimat . Er is weinig of geen verkeer op de dag van 1 mei . Met het mooie heuvelend landschap als decor rijden we op een gezapig tempo  van 20km/u tot onze eerste stop , aan de kerk van BISSEGEM. Onderweg is er even paniek  wanneer blijkt dat Willy met zijn grote ( traktor wel te verstaan) niet onder de viaduct van de snelweg kan !? Het is zeer nipt , doch met het zwaailicht  gedemonteerd  lukt het dan toch .Dat leert dat men ondanks de grondige voorbereiding , toch voor verassingen komt te staan . Was dit niet gelukt , dan weet ik niet of we nog voor donker zouden zijn thuisgeraakt .  In Bissegem genieten we van een lekker biertje en zetten onze tocht verder door de stad KORTRIJK, waar we volgens plan het fietsnet moeten verlaten wegens , ontoegankelijkheid voor traktoren . We nemen dan een  alternatieve route langs het station om dan later , na veel bochten en kruispunten , terug  te kunnen aansluiten op het fietsnet .Een tweede maal diende het zwaailicht van de “John Dheere” verwijderd om onder de spoorweg door te kunnen ... Willy , volgende keer neem  je  een  kleinere traktor, je hebt keuze genoeg !  Eenmaal door Kortrijk bereiken we VICHTE, waar ook even wordt afgeweken van de knooppunten . Bij het verlaten van het centrum nemen we een pause op een mooi pleintje met verscheidene rustbanken.  Paul maakt van de gelegenheid gebruik om een uiltje te vangen terwijl wij ons meegekregen lunchpakket verorberen onder een stralende zon . We zijn nu bijna halfweg en trekken rustig verder langs prima geasfalteerde baantjes .   In de buurt van ANZEGEM houden we even halt bij de gerestaureerde en nog werkende “Walskerkemolen”.   Deze watermolen op de Maalbeek  is een middenslagmolen , gezien het geringe verval . Hij is beschermd als monument alsook de aanpalende hoeve .Na bezichtiging en korte uitleg van Willy , specialist  terzake , trekken we verder  via WORTEGEM-PETEGEM tot  NOKERE, waar we in brasserie “Handelshuis “ nog een koffie of drankje nuttigen . We vonken verder door de gekalseide dorpskern naar WANNEGEM – LEDE.    Dan volgen  HUISE en ZINGEM,  waar we de brug over de Schelde nemen  om via MEILEGEM te eindigen aan de kerk van BEERLEGEM .De brasserie, in de schaduw van de kerk , is gesloten zodat we wat verder langs de Hundelgemsesteenweg onze laatste stop houden.....
Bij een algemene nabeschouwing van onze 3- daagse komen  de 7-vonken tot het  unaniem besluit dat dit minireisje terug een schot in de roos was  en zeker voor herhaling vatbaar !! Blijgezind  en voldaan scheiden hier onze wegen en vonkt iedereen naar huis ...! 

Nawoord
Onderweg zijn is....ontspannend – leerrijk – verbonden  zijn - vrij  voelen –  Zijn !!
Gery De Vos

Gerelateerd