Nieuws
09 april 2013

Tweedaags Bezoek aan New Holland en Massey-Ferguson

Voor onze tweedaagse busreis dit jaar was de keuze gevallen op New Holland Zedelgem en de Massey-Ferguson te Beauvais  met een tussenstop in Historisch museum in Frans Vlaanderen Bij Jef en Vera Vervaeke met “Steenmeulen” museum te Terdeghem-Steenvoorde .

Het bezoek aan New Holland werd ons aangeboden door Dhr. De Kegel Elie, verkoopsdirecteur België en het bezoek aan Massey-Ferguson door ons lid en lokale MF dealer, Van Bastelaere uit Lokeren en Dhr Van Hoecke Hugo verkoopsinspecteur MF voor Vlaanderen.. Daartussen hadden we een tip gekregen van onze Freelance reporter Guy Van Rysseghem van het Steenmeulen Museum  in Terdeghem Frankrijk bij de westvlamingen Joseph en Véra Markey met een typisch Frans Klein maar Fijn oldtimer museum.

Overboekt
De voorbereidingen van deze reis waren reeds vanaf december aan de gang met de beide tractorfabrieken om de datums op elkaar af te stellen voor dit tweedaags bezoek. In januari tijdens Agri-Flanders te Gent werden de laatste afspraken gemaakt met beide vertegenwoordigers van voornoemde fabrikanten.Bij NH was er een limiet van max. 50 bezoekers doch bij MF konden we gaan tot 60 personen. Eenmaal de brieven en mails de deur uitwaren was de bus van 50 personen na 8 dagen reeds volzet door fervente NH en MF deelnemers. Meeste onder hen waren OTL leden en enkele niet leden maar toch sympathisanten van onze club en onze reizen .
Doch op 1 April om 8u15 kwam er als een bliksem en donderslag een telefoontje binnen van Matermaco met de mededeling “De Fabriek in Beauvais is overboekt en het bezoek van woensdag 10 april kan helaas niet doorgaan” Dit was echt geen aprilgrap, maar bittere ernst. Alle deelnemers waren reeds ingeschreven waarbij sommigen extra verlof hadden genomen met daarbij dat die week nog paasverlof was voor de studenten onder de groep.
Er werd ons voorgesteld om het bezoek aan Beauvais een week te verplaatsen, doch dat lukte niet bij New Holland daar de bezoeken soms 3-4 maanden volzet zijn, en wij ook rekening wilden houden met de reeds betaalde reizigers.
Plan B werd als alternatief klaargemaakt om iedereen te verwittigen van de wijziging van de reis door enkel New Holland en het Steenmeulen museum te bezoeken. Dit zou natuurlijk een hele rompslomp omvatten om alles wijzigen zoals de Busmaatschappij, het hotel en restaurant in Frankrijk, welke allemaal reeds betaald waren door ons met daarbovenop iedereen terug betalen van deze 2-daagse en terug laten betalen voor een 1 dagsreis.
Tot plots om 11u Hugo Van Hoecke ons telefoneerde of er reeds een oplossing was voor dit euvel.Hugo begreep onmiddellijk de situatie en beloofde me om er alles aan te doen om de reis toch te laten doorgaan.   Onmiddellijk werd er door OTL een mail verstuurd naar Hugo, naar Van Bastelaere en Matermaco met ons ongenoegen over deze uitstelling.
Mede door deze mail en de druk van Dhr. Hugo Van Hoecke en Matermaco naar de Ferguson fabriek toe, leidde er toch toe dat we om 13u het bevrijdende telefoontje kregen van Hugo met groen Licht voor het bezoek aan Beauvais. Dit viel als een juk van onze schouders en hadden we enkel een paniekerige voormiddag gehad maar kwam alles toch op zijn pootjes terecht dankzij de gepaste personen.

Autopech
Maximum 50 bezoekers was de limiet voor het bezoek bij New Holland Zedelgem, waaraan we zeker geen tekort hadden, daar er een aantal deelnemers werden terugbetaald door vol geboekte bus voor deze tweedaagse. Dinsdagmorgen reeds vanaf 7u in de morgen kwamen de eerste reisdeelnemers aan op het OTL terrein vol enthousiasme voor de bezoeken aan de verschillende locaties bij vooral NH en MF .Het was een uitgelezen, Ford, Fiat,Newholland en Massey-Ferguson publiek welke van de partij waren.
Alles verliep vlot, iedereen bijna op tijd aanwezig, tot de bus aankwam om7u30 en we terug een onheilspellend telefoontje kregen. Een medereiziger uit Herne was in Merelbeke op de E40 door een vrachtwagen aan de kant geduwd, waardoor zijkant en wiel de vangrail raakten en de man met lekke band, beschadigde vooras en een goede deuk aan de kant van de snelweg stond. Dus terug dikke pech bij het vertrek van onze reis, iemand komende van richting Wetteren heeft de man dan nog geholpen tot aan de volgende afrit en daar stond Robert met zijn verhakkeld voertuig. Het was ondertussen 7u45 en om 9u stipt werden we verwacht in Zedelegem bij de NH fabriek. Dan maar vlug een beslissing genomen met onze mensen om Robert niet in de kou te laten staan en met de bus een kleine omweg te maken via Melle om daar de man op te pikken en onze reis aan te zetten.  Onderweg met de bus naar NH werd Steven met een warm applaus bedankt door iedereen voor de snelle interventie op de snelweg om de man met autopech met raad en daad bij te staan.

New Holland Zedelgem
Mits de verschillende tegenslagen arriveerden we toch stipt om 9u in Zedelgem aan de bezoekershal van New Holland Agriculture. Daar Elie De Kegel zich had verontschuldigd omwille van een buitenlandse meeting werden we ontvangen door 2 gidsen van NH. We werden verwelkomt in de showroom met Koffie en gebak tussen een aantal maaidorsers, hakselaars, persen en tractoren van de New Holland Group, met natuurlijk een model van de eerste dorsmachine ooit geproduceerd door Leon Claeys in Zedelgem.
Ook was er in lichtkrant in een middenconsole van de hal waar O.T.L werd verwelkomt met de tekst : “Wij verwelkomen de Oldtimerclub van Lochristi”.

CNH Historie
Na de koffie werden we naar de cinema- ontvangst zaal gebracht waar we vooreerst het hele verhaal te horen kregen van de Group CNH, beginnende bij de grondleggers, Leon Claeys, Henry Ford, Abram Zimmerman en Giovanni Agnelli, respectievelijk uit Zedelgem België, Michigan USA, New Holland Pennsylvania, USA, en Turijn Italië.
De grondlegger van het hele imperium in Zedelgem is grotendeels te wijten aan de familie Claeys . Het begon in de 18de-eeuwse smidse van Alexander Claeys en zijn zoon Louis. Leon Claeys (1879-1966) was de tweede van de zes zoons van Louis.

Fietsenbouwer
Hij begon in 1896 als producent van fietsen, na in de leer te zijn gegaan bij fietsenmaker Fons Decloedt in Oostkamp. Na een bezoek aan landbouwmachinefabriek Jacobi in Duitsland, schakelde hij over op de verdeling en de productie van landbouwmachines, meer bepaald dorsmachines, die aangedreven werden door de ook door hem geproduceerde liggende rosmolen. Hij opende in 1906 de "Werkhuizen Léon Claeys".In 1932 ontwierp zijn zoon Louis Claeys (1908-1980) een maaidorser, waardoor het dorsen verplaatst werd van de hoeve naar het veld. Deze mobiele maaidorser werd ontworpen om te worden getrokken door een externe krachtbron. De fabricatie van maaidorsers groeide uit tot een onderneming die in 1933 600 mensen tewerkstelde. In 1952 kwam de eerste Europese zelfrijdende maaidorser, de "Claeys MZ" op de Europese markt.

New Holland is een Amerikaanse tractor- en graafmachinebouwer.
Het bedrijf is opgericht in 1940 door Abe Zimmerman in New Holland (Pennsylvania) in de Verenigde Staten. In 1947 is het opgekocht door Sperry Corporation en ging het Sperry-New Holland heten. In 1964 kocht het bedrijf een meerderheidsbelang in Claeys (België), een bouwer van maaidorsers; later werd deze geheel overgenomen. In 1974 is het begonnen met het maken van zitgrasmaaiers; deze afdeling is later verkocht aan Ariens. Ford kocht New Holland in 1981 en verkocht later een deel van de aandelen aan Fiatagri. Vooraleer deze aandelen naar Fiat gingen, werd nog het bedrijf Versatile tractor company overgenomen. In 1993 verkocht Ford alle aandelen aan Fiat, daardoor had Fiat alle aandelen van New Holland in handen. Vanaf dat moment werden beide tractorafdellingen gefusioneerd. De tractoren die de nieuwe afdeling ontwierp waren verkrijgbaar in Fiat terracotta-rood en Ford blauw, om de klanten langzaam te laten wennen aan het nieuwe merk. In 2000 werd besloten om alle tractoren in nog maar één kleur te produceren, blauw, en te verkopen onder het merk New Holland. In 1998 kocht New Holland Orenstein & Koppel, een groot constructiebedrijf (O&K in Noord-Amerika is verkocht aan Terex).

Hedendaags CNH
Tegenwoordig maakt New Holland deel uit van CNH, een onderdeel van de Fiat-groep. Deze is ontstaan uit een overname van Case IH door New Holland in 1999. Beide bedrijven brengen nog steeds tractoren en graafmachines onder hun eigen naam uit maar onderling verschillen ze niet veel. Zo wordt een nieuwe serie New Holland tractoren gemaakt in de fabriek van Steyr (een merk van CNH). De New Holland, Case en Steyr tractoren zijn wat betreft het mechanisch gedeelte vrijwel identiek, slechts de cabine en andere uiterlijke elementen worden nog door de merken apart ontwikkeld. New Holland maakt ook maaidorsers en andere oogstmachines. Ze worden geleverd in een gele kleur. De meeste modellen worden geproduceerd in het Belgische Zedelgem, andere in het Poolse Płock. De Hakselaars en persen van New Holland worden tevens geproduceerd in Zedelgem waaronder ook bepaalde Case Persen in het Case rode kleur.

Japanse Veiligheid
De gastspreker had de ziel nog in zich van het hele Claeys gebeuren daar deze man reeds meer dan 40 jaar actief was binnen het bedrijf en het reilen en zeilen van deze onderneming goed onder de knie had. Na deze historische uiteenzetting werden we onderverdeeld in 2 groepen om de productiefabriek verder te bezoeken. Waar we eerst op terecht gewezen werden, was de strenge veiligheid- en productiepolitiek binnen dit bedrijf. Onder leiding en impuls van een Japans veiligheidcoördinator met het 5S-System word de hele fabriek in goede banen geleid vertelde onze gids in de fabriek.
Het eerste gedeelte van de rondleiding omvatte de productie en vooral de veiligheid bij het aanmaken van de verschillende onderdelen voor diverse machines zoals de maaidorsers, hakselaars en persen van NH. Van de kleine onderdelen zoals bout en moer tot het leaser snijden van de verschillende platen voor machines wat grotendeels gebeurd door robotmachines welke in een minimum van tijd een plaat snijden, persen en voorzien van de nodige uitsnijdingen en perforaties. Ook het monteren van de verschillende transmissiekosten, hakselkooien, cabines, graantanks en noem maar op, dit alles werd ons ruimschoots uiteengezet door de gids. 

Stille lopende band.
Na de verschillende aanmaakprocessen van de toebehoren van maaidorsers, hakselaars en persen kwamen we in de productiehal van de New Holland maaidorsers, doch door een verkeerde tijdsinschatting van de gids lag deze band stil wegens de middagpauze om 11u30 tot 12u. Iets jammer voor de groep bezoekers, daar iedereen toch had gehoopt het opbouwen van een maaidorsers live te kunnen meemaken. De gids leidde ons dan wel in een razend tempo langsheen de op te bouwen machines, doch is niet geeft niet hetzelfde resultaat dan wanneer de band aan het lopen is en men stelselmatig de machine ziet groeien en de eerste start van de motoren kan ondervinden. Daar de gehele fabriek volgens de gids in middagpauze was vond hij het niet de moeite om de hallen van de hakselaars en persen te bezoeken, daar er volgens hem niet veel te zien was. De tweede onderverdeelde groep had iets meer geluk en werd door hun gids in de productiehallen van de maaidorsers rondgeleid welke nog in werking was, met daarna een bezoek aan de band met hakselaars en persen, doch ook deze hallen waren in lunchpauze.
Naar het verhaal van een gids werd ons verteld dat alle machines in Zedelgem en ook alle New Holland tractoren voorzien worden van FPT  motoren (Fiat Powertrain Technology),
Na de rondleiding in de fabriek konden we voor het CNH hoofdgebouw een aantal mastodonten aanschouwen van NH zoals de reuze maaidorser, hakselaar, aantal tractoren en persen. Begrijpelijk mochten er in de fabriek geen foto’s genomen worden doch op deze buitenplaats wel.

Aperitief en Middaglunch.
Na het herenigen van de 2 groepen bezoekers werden we terug naar de ontvangstzaal geleid voor een NH aperitief  en bezoek aan de NH Shopwinkel. Helaas was deze ook niet bemand en waren de employés in middagpauze. Van daaruit werden we in de eetzaal verwacht waar we een dagmenu of een Biefstuk-Friet konden nuttigen. Deze lunch werd medegesponsord door NH Zedelgem en de NH Dealer Verschueren Lochristi. Dit slotgedeelte viel bij iedereen letterlijk en figuurlik goed in de smaak, waarna nog  een koffie gedronken werd, de gidsen bedankt werden voor hun gedane werk en iedereen toch min of meer tevreden was over dit bezoek aan New Holland Zedelgem. Hierna stapte iedereen de bus op omstreeks 14u30 op naar ons volgend bezoek in het Frans Vlaanderen, Waarbij nog verschillende straten Vlaamse namen dragen.

Moulin de Terteghem Steenvoorde
Door onze Free-Lance reporter Guy Van Rysseghem waren we getipt over een klein maar gezellig oldtimer- en molen museum “Steenmeulen museumbij Joseph et Véra Markey in het Frans-Vlaanderen gelegen Terdeghem of steenvoorde. Een 30 km over de Belgische grens. Terdeghem is een gemeente in de Franse Westhoek, in het Franse Noorderdepartement. De gemeente heeft ongeveer 550 inwoners, wat met zich meebrengt dat iedereen ook iedereen kent in deze gemeente.
Omstreeks 15u arriveerden we bij Jef en Véra waar we eerst door de gastvrouw ontvangen werden en deze dan maar op zoek ging naar de gastheer Jef binnen het kleine domein.
Doch eenmaal we Jef zagen was de verwelkoming nog zo hartelijk door beide mensen en hadden we al direct door dat Jef en Véra van echte West Vlaamse afkomst waren. Als Jef naar België kijkt voelt die zich Vlaming, als hij naar Frankrijk lijkt voelt hij zich Fransman, dus een sympathieke rat van een West-Vlaming. Met een iets gebroken West Vlaams accent overspoelde Jef ons onmiddellijk met uitgebreide en talrijke varhalen over zijn wedervaren.

Eerst molen dan moeder
Zowel Jef als Véra hun ouders zijn van oorsprong van West-VLaase Lo-Reninge waarna beide ouders vlak voor WO II geïmmigreerd waren naar het Franse-Vlaanderen.
Jef werd geboren in het ouderlijke huis rond het einde van WOII en toen deze geboren werd en de ogen opende zag hij eerst de molen, toen de vroedvrouw de baby op de borst van de moeder legde,  zag Jef zijn moeder pas. Dus hij zag eerst de molen en dan pas zijn moeder, en volgens Jef is daar de voor liefde voor deze molen ontstaan bij hem.
De “Steenmeulen” dateert van 1634 toen deze gebouwd werd in een houten constructie waarbij de molen in zijn geheel werd gedraaid volgens de windrichting.

Moulin de Hollandaise
In 1864 werd de molen helemaal verwoest door storm en regen en werd in 1864 herbouwd op unieke Hollandse wijze met bakstenen en waarbij enkel het dak draait voor windaanpassing. in tegenstelling met de meeste andere stenen molens in natuursteen in Frankrijk.  Vandaar de naam Hollandse Molen. In 1997 kreeg de molen nog een restauratiebeurt onder het begeleidende oog van Jef. De molen deed dienst als professionele  graanmolen tot het einde van de loopbaan van de ouders van Jef naast een boerderij. De huidige eigenaar heeft na zijn loopbaan in een Franse fabriek de molen overgenomen van zijn ouders en baat deze nu uit als een heel mooi opgeknapt museum, waar hij terecht tros op mag zijn. Naast deze molen was er tal van andere Hystorische items te bewonderen van Stoomtractoren, Gloeikoptractoren tot heel zeldzame exemplaren zoals Latil, Vierzon, Fordson, Massey-Harris enz. Kortom een mooie verzameling van een aantal tractoren, Naast deze tratoren konden we bijna de gehele nostalgie opmerken wat er zich allemaal om en rond de landbouw heeft afgespeeld. Van spa en pik tot dorskasten, Lanz Pikdorser, ploegen, eggen, benzinepompen , noem maar op, doch het  kleine museum had heel wat in petto om de bezoekers anderhalf uur hun ogen de koste te geven vol bewondering.

Een groot verteller
Nadat we waren rondgeleid door Jef of Vera stond de koffie klaar in de cafetaria tussen de verzameling oldtimertractoren en andere historische verzamelingen. De eerste groep was reeds aan de koffie en de pannenkoek terwijl Jef nog met een aantal bezoekers het hele levensverhaal van hem en de molen uitgebreid uit de doeken aan het doen was Heksentoeren kwamen er aan te pas om de gids en de laatste bezoekers uit de molen te halen, zodanig iedereen toch nog van een koffie kon genieten met een gebak vooraleer de bus vertrok. Een verkeersongeval op de weg naar Beauvais zorgde voor een  immense file waardoor de buschauffeur werd aangeraden om een andere weg te nemen met 80km omweg. Het ging ons met deze reis echt niet mee. Tot slot namen we afscheid van Jef en Vera , bedankten hen voor de warme ontvangst, maar net voor de bus vertrok wouw Jef nog een woordje van dank plaatsen aan de bezoekers en ons verder een goede reis toewensen waarbij hij een applaus mocht ontvangen van de busreizigers. . Precies was Jef nog niet uitverteld, want toen de bus begon te rijden riep hij ons nog een aantal woorden van lof toe.

Beauvais
Vanuit Frans-Vlaanderen ging de rit naar het Hotel in de buurt van de MF fabriek waar we om 20u arriveerden ,iets later dan verwacht , doch alles verliep vrij vlot waarbij iedereen onmiddellijk zijn kamer werd toegewezen en we om 21u aan tafel konden gaan om te genieten van een heerlijk avondmenu. Daarna werd er bij een biertje nog wat nagepraat over het verloop van de eerste dag en werd er volop uitgekeken naar het bezoek aan Massey-Ferguson de volgende dag.
 

Belgische delegatie
De tweede dag was iedereen vroeg uit de veren en hadden we ons ontbijt om 7u15. Tijdens het ontbijt vergezelden ons nog 4 extra clubleden welke de MF fabriek wilden bezoeken, daar het maximum bezoekers iets hoger lag dan bij NH.
Met Hugo Van Houcke, Roger en Tim van Bastelaere hadden we om 8u30 afgesproken aan de inkom van de fabriek waarmee we ondertussen reeds gebeld hadden met de vraag of we tijdens de rondleiding toch de lopende band in werking zouden kunnen zien en het eerste starten van de tractoren zouden kunnen meemaken. Dit werd ons ten stelligste beloofd en werd dan ook nagekomen. We werden ontvangen in de showroom van de fabriek waar er een excellente verzameling tractoren stond van het gehele Ferguson naar Massey-Ferguson gebeuren. Door een MF afgevaardigde werd ons het hele MF verhaal uit de doeken gedaan van de bouw van tractoren  en de bouw van de fabriek in Beauvais.

Burgemeester Beauvais
Door de samensmelting van Masey-Harris en Ferguson ontstond de naam Massey-Ferguson, welke in het logo verwerkt staan met midden bovenaan een teken van het driepunt hefsysteem. Op de huidige tractoren staan enkel nog de 3 omgekeerde driehoeken vermeld. Toendertijd in de jaren ’50 waren er in Frankrijk 2 fabrieken van de Massey-Harris-Ferguson group, 1 fabriek in het noordelijke Marquette van Ferguson en de Fabriek van Massey-Harris in het Zuidelijke Lens. Telkens de directie zich verplaatste van de ene fabriek naar de andere werd er een tussenstop gedaan in Beauvais voor een middaglunch en –bespreking. Zo werden er plannen gesmeed om in de buurt van het meer centrale  Beauvais grond te zoeken om eventueel een nieuwe fabriek te bouwen. De Burgemeester van Beauvais, toevallig in hetzelfde restaurant hoorde het gesprek van de heren van MHF en vroeg of hij er even kon bijzitten aan tafel. Toen de directieleden hun verhaal hadden gemaakt, bood de Burgemeester hen een terrein aan van 35 ha waar ze de fabriek konden bouwen van MF en dit heel goed uitkwam voor de inwoners en werkgelegenheid in Beauvais. Zo zien we maar wat er tussen de soep en  aardappelen soms kan beslist worden wat een grote doorslag kan geven in het verhaal van een trekkergigant en werd de fabriek in 1962 vanstart gegaan met de bouw van de MF Tractoren.

Massey-Harris-Ferguson, David Brown en Ford
Massey Ferguson is een van de grootste bouwers van landbouwmachines - en dan in het bijzonder tractoren. Het bedrijf heeft 37 eigen fabrieken in negen landen. Samen met de associées en licentiehouders worden zijn producten vervaardigd in 85 fabrieken in 31 landen. Deze producten worden verkocht in 140 landen. Massey Ferguson heeft tractoren, oogstmachines in allerlei combinaties, machines voor gemeentelijk werk, en voor werk in tuinen en parken. Tegenwoordig is Massey Ferguson een onderdeel van AGCO.
Massey Ferguson is ontstaan uit een fusie tussen twee bedrijven: Ferguson en het Canadese Massey Harris. Ferguson was van Harry Ferguson. De Ierse uitvinder Harry Ferguson bouwde automobielen en motorfietsen en ontwierp en vloog vliegtuigen. In 1914 start hij met de productie van landbouwvoertuigen. De eerste Ferguson trekker, de Ferguson Black, heeft een ingenieus driepunts hefsysteem waardoor een kleinere tractor het werk kan doen van een veel zwaardere. In 1936 Harry laat Ferguson zijn eerste Ferguson trekkers met dit Ferguson system in serie bouwen bij de tandwielfabrikant David Brown. Harry Ferguson doet de verkoop van de Ferguson Model A zelf.

9 USA Miljoen Dollar
Vanwege het verwachte succes, de benodigde productiecapaciteit en de toegang tot de Amerikaanse markt, sluiten Harry Ferguson en autofabrikant Henry Ford in oktober 1938 een overeenkomst (het beroemde "Handshake Agreement") waarbij Ford de Ferguson tractoren gaat bouwen en Harry Ferguson deze verkoopt. De Ford Ferguson 9N/2N is het resultaat. In 1947 wordt de overeenkomst door Henry Ford II verbroken. Ford bleef echter trekkers bouwen met het gepatenteerde Ferguson System. Wat volgde was de grootste rechtszaak in misbruik van design en inbreuk op het patentrecht. De zaak werd buitengerechtelijk geregeld in april 1952. Ford betaalde Harry Ferguson 9 millioen USA Dollar . Een gigantisch bedrag voor de tijd. In 1948 liet Ferguson zijn pas ontworpen Ferguson TE20 (Little Grey Fergie) in het Verenigd Koninkrijk bouwen door de Standard Motor Company. De TE20 had een Continental Z120 benzine motor met 15 kW. Versies met andere motoren en andere wielbasis volgden. Uiteindelijk bouwde Ferguson zijn eerste eigen fabriek aan de Banner Lane in het Britse Coventry. In 1953 fuseerde Ferguson met landbouwwerktuigenfabrikant Massey Harris. Het fusiebedrijf noemde zich Massey-Harris-Ferguson. Pas in 1958 werd het bedrijf Massey Ferguson genoemd.

Perkins motoren
Massey Ferguson gebruikte Perkins dieselmotoren. Perkins werd in 1959 een deel van Massey Ferguson Holding. Massey Ferguson maakte door de mechanisatie van de landbouw na de tweede wereldoorlog en het succes van hun modellen, een enorme expansie door. Landini, Ebro, Eicher en Hanomag zijn namen die werden opgenomen in de Massey Ferguson Holding. Over de hele wereld werden de tractoren in licentie gebouwd. Massey Ferguson werd zo de grootste fabrikant van trekkers. Door de sterk verminderde vraag naar machines voor de landbouw aan het begin van de jaren tachtig, kwam ook Massey Ferguson economisch in de problemen. Om hun machines te kunnen blijven ontwikkelen, werden delen verkocht en de holding kreeg een nieuwe naam: Varity. In 1993 werd AGCO de importeur van Massey Ferguson in de Verenigde Staten. In 1995 nam AGCO Massey Ferguson over van Varity.Net zoals AGCO de Fendt tractoren overnam. Massey Ferguson en Fendt bijven produceren onder eigen naam. Het Europese hoofdkantoor van AGCO is gevestigd in Engeland in de administratietoren van de oude Banner Lane fabriek in Coventry.

Rondleiding
Na de historie en uiteenzetting van de MF fabrieken werden we ingedeeld in 3 groepen, met elk een Belgische gids per groep bestaande uit Hugo, Roger en Tim.
Een stevige uiteenzetting werd ons aangeboden de verschillende productiehallen van deze MF site, waarbij onder andere tractoren gebouwd waaronder de 5 zwaarste modellen van Valtra en een aantal kleinere modellen van Iseki. Ook achterbruggen voor bepaalde Claas tractoren worden in een speciale hal gebouwd waarvan Claas participant van deze hal is. Zo werden we verder toegelicht in de opbouw van de MF tractoren waarbij in tegenstelling tot vroeger de Perkings motoren, worden vervangen door Sisu in de huidige tractoren daar deze motorenfabriek ook onder het AGCO concern behoort. Onze gidsen lieten tijdens de opbouw van de tractoren aan de lopende band ons het gehele verhaal zien vanaf de opbouw van de motor, achterbrug, cabine , koetswerkpanelen en wielen tot het automatisch inslaan van het chassisnummer. Dit laatste een handig werktuig welke sommigen onder ons weleens zouden willen gebruiken om hun nummer in de oldtimers te herslaan. Zo konden we de volledige opbouw zien van de verschillende Dyna4, Dyna6 en DynaVT tractoren. Respectievelijk 4 en 6 cilinders en de VT uitvoering zijn de tractoren met platliggende hefcilinders en een Fendt Vario transmissiekast.

6km proefrijden
Nadat de wielen gemonteerd zijn worden alle tractoren gestart en proef gedraaid. Met simulaties worden alle bedieningen en versnellingen op de proef gezet. Nadat de trekker volledig OK van de band loopt wordt er iedere tractor proef gereden rond de fabriek over een afstand van ongeveer 6 km. Na de proefrit gaan de tractoren terug de fabriek in en worden individueel nagecheckt op alle delen van de motor, transmissie en elektronica. Pas na deze OK gaan de tractoren naar de parking waar de het Nederlandse transportbedrijf De Rooy elke uur van de dag tractoren naar een verder gelegen opslagplaats brengt om ze van daaruit verder te verdelen over heel de wereld. Na deze duidelijke en fantastische rondleiding werden we verwacht in het bezoekers restaurant waar er ons een uitgebreid middagmaal werd aangeboden door onze lokale dealer Van Bastelaere uit Lokeren, waarvoor onze dank .

Legendarische Tractoren
Na de lunch vertoefden we terug naar het technocenter waar er ons een film werd aangeboden over de ontwikkeling van de MF tractoren en hoe deze tractorengroep de toekomst verder inziet. Daarna konden de echte MF fans in de shop hun aankopen doen van allerlei MF items van Miniatuur tot kledij enz. en werden we nog iets verder ingelicht over de tractoren in de toonzaal. Van de Ferguson-Brown ,de Goudbuik de MF 65, MF 168 uit de legendarische 100 serie, de MF 3080 tot de nieuwe 7818 tractoren stonden ten toon in deze ruimte met als blikvanger de Sue Ferguson waarmee in 1958 en de jaren 60 op expeditie werd gegaan op de Zuidpool door Sir Edmund Hillary met 3 benzine en 2 diesel TEF-20  . Deze tractoren hadden speciale uitvoeringen om de temperaturen en sneeuw te kunnen trotseren, waren uitgerust met rupsstellen en stuur vervangen door 2 besturinghendels voor de rupsbanden. Na de laatste woorden van dank aan onze gidsen en de super ontvangst in deze fabriek werd er nog een groepsfoto genomen.

Terugreis met laatste pechgeval.
Omstreeks 14u30 werd de terugreis ingezet vanuit Beauvais met niks anders dan tevreden reizigers aan boord. halfweg de rit werd er nog een pitstop gemaakt in Liévin waar er nog een koffie, ijscrème of biertje kon genuttigd worden bij het napraten van de afgelopen 2-daags bezoek. Eenmaal aangekomen op de thuishaven aan het OTL terrein, kon iedereen tevreden huiswaarts keren, ook de man die de eerste dag pech had wist een oplossing te vinden voor zijn probleem. Doch niet iedereen kon vlot vertrekken, een paar reizigers waren hun reistassen binnenste buiten aan het keren om de autosleutels te vinden. Helaas waren de autosleutels zoek geraakt bij het inpakken in het hotel of op andere locatie. Dan maar niks anders op of de vrouw van Antoon bellen om vanuit Hansbeke de reservesleutels van de wagen te brengen om de reizigers uit hun hachelijke positie te redden. Ondertussen zaten we met de pechvogels op het Bonanzaterras  nog iets te nuttigen tot de reddende vogel kwam aangereden. NA half uur wachten was iedereen klaar om met de auto’s huiswaarts te keren van een voldane tweedaagse. Al bij al waren er een aantal pechgevallen voor en tijdnes deze reis, doch alles werd opgelost en iedereen was tevreden en voldaan over deze 2-daagse O.T.L. reis. Zo kijken we reeds uit naar volgend jaar waar de keuze dan zal vallen op een 1 dag reis, waarbij de fabriek van Vicon Nieuw-Vennep op de verlanglijst reeds staat en enkele oldtimer verzamelaars.

Verslaggever ter plaatse
Raf Janssens
Foto’s : Pascal Peeters en Raf Janssens

Gerelateerd