Nieuws
09 juli 2012

7° Rondrit Eenbeekeinde II Destelbergen i.s.m. O.T.L.”De Lozen Boer”

Een bruisende buurtkermis van de Koninklijke Gebuurtekring Eenbeekeinde II te Destelbergen, met dit jaar een jubileum van 65 jaar kermis. Dit gebeuren is in handen van ons bestuurslid en drukker van ons Clubblad Eric Rottiers, samen met een meute vrijwilligers op en rond het hele kermisgebeuren.

De festiviteiten vingen aan op vrijdag en eindigden pas op dinsdag met, na 5 dagen feesten, oververmoeide organisatoren en buurbezoekers. Een lang weekend vol ambiance met o.a.  vele optredens, wielerwedstrijden, poppentheater, een rondrijdende koffietafel, eet- en steakfestijn en als afsluiter boogschieten.  Op maandag was er in samenwerking met onze club een Oldtimer Tracotrtreffen met de daarbij horende rondrit, dit voor de 7de maal.

Zondagnamiddag , bij zonnig weer,  besloten we met 2 de kermis op te zoeken om de sfeer op te snuiven voor de rondrit en de organisatie van maandag. Doch daar aangekomen werden we onmiddellijk aangesproken door de kermis voorzitter  Eric, die een probleem had met zijn Unimog en vreesde de rondrit van maandag als ritleider niet te kunnen meemaken. Een paar mensen hadden pogingen gedaan om de Unimog op gang te krijgen, helaas lukte dit niet. De Oldtimerspecialist die mij vergezelde stelde onmiddellijk het probleem vast en kwam tot de conclusie : “De Contravapeur was ingeslagen op de dubbele Alimage van de klep de Fumée met een weerslag in de Suritée” . Deze man had daar reeds ervaring mee waardoor hij snel het gebrek ontdekte en na een 10-tal minuten de motor terug op dreef kreeg tot grote verwondering en tevredenheid van de eigenaar. Zo was deze kermiszondag omgeslagen naar een depannagezondag met goede afloop en werden er daarna in de Bar een paar glazen champagne gedronken.

Op maandagmorgen vanaf 8u30 kwamen de eerste tractoren aan ter hoogte van de kermistent op Eenbeekeinde II voor de koffie en de ontbijtkoeken. Omstreeks 9u waren bijna alle 40 tractoren aanwezig aan de tent, waarvan 1 met het vaandel van OTL ,de 2° piloot was de vlag vergeten, doch met een snelle interventie was deze opgehaald en konden er vooraan en achteraan de stoet de vlaggen wapperen aan de 2 tractoren. Enkele verre deelnemers waren nipt op tijd, doch iedereen kon tijdig ontbijten. Omstreeks  9u30 werd de colonne gevormd met de Unimog vooraan,  om de stoet aan te zetten richting Melle. Doch bij het vertrek kwam de eerste Pechvogel zich aanmelden,. Hij was met de vrachtauto naar het vertrekpunt gekomen, maar helaas batterijsleutel en contactsleutel in de werkplaats in Nederland laten liggen. Dan maar met vereende krachten van reisgezel en wereldburger Luc Bisschop de Hanomagtractor op gang krijgen.

Ternauwernood diende de Lanz Bulldog nog opgestart te worden van de helpende reisgezel, en daar dit toch een 15-tal minuten in beslag nam en de colonne reeds vertrokken was, waren deze 3 deelnemers het spoor van de uitgestippelde route reeds bijster. Een behulpzame buurtbewoner van Eenbeekeinde II kon de route uitprinten en zo via een kortere weg iedereen inhalen zodat de 3 zich aan de colonne konden toevoegen. Na dit euvel te hebben opgelost, dacht iedereen dat alles vlot zou verlopen, maar toen kwam de Unimog terug in de problemen. De Cotravapeur deed terug rare dingen en de motor begon op 3 cylinders van de 4 te draaien met als gevolg zwarte rookpluimen uit de uitlaat.

Een bereidwillige deelnemer nam de pechvogel op sleeptouw aan de tractor, doch als overmaat van ramp kwam er nog een lekke band bij waardoor de rit voor  Eric volledig stopte ter hoogte van  Brouwerij Huyghe in Melle. Terwijl er een dapannage vrachtauto werd gebeld voor de Unimog konden de 7 motorbegeleiders de tractoren mooi verder loodsen over het uitgestippelde parcours tot aan café   “De Admiraal” te Destelbergen voor de middaglunch. Na een rit van +/- 30 km met kleine tussenstop was iedereen tevreden de voeten onder tafel te kunnen steken. Na heerlijke tomatensoep met balletjes en broodjes met allerlei beleg, werd een 2° rit ingezet doorheen Destelbergen en Heusden met een ingelaste tussenstop in de cafetaria van het rusthuis van Laarne.  Op zich een unieke  locatie waar de deelnemers verwelkomd werden door een 100-tal bejaarden. Niet elke dag komen er een 40 tractoren deze parking opgereden en dus was het voor de bewoners een mooi evenement op hun terrein. Niet iedereen raakte vlot ter plaatse, een deelnemer moest enkele kilometers voor de stopplaats uitwijken voor een dame met de auto, door een niet aangeduide zachte berm zakte de zware Lanz Bulldog onmiddellijk schuin in de een beek van 50 cm breed en 1 m diep. Verwoede pogingen om terug boven water te komen mislukte waarna de 2 hulpzame Samaritanen Etienne en Walter met hun groene trekker deze pechvogel terug de baan ophielpen. Aan de chauffeur en kleinzoon als passagier waren er geen verwondingen, enkel aan de trekker was de linker richtingaanwijzer stuk en zat de trekker volledig onder het slijk. Vooraleer Willy zijn tocht verder zette wou hij toch met een nette Oldtimer aankomen aan de tussenstop en reinigde eerste de Lanz van alle vuill.  Een andere Willy had ook al pech toen zijn trekker zonder brandstof viel. Gelukkig was er niet veraf van een benzinepomp, werd de tractor door de eigenaar, een garagist ontlucht  en kon dit euvel snel verholpen worden. Na enkele drankjes in de Rusthuis Cafetaria werden de tractoren terug gestart richting eindbestemming: de tent van Eenbeekeinde II. Zonder verdere problemen was iedereen ter plaatse omstreeks 17u15 en werden de tractoren netjes op een rij geparkeerd met menige aanblikken van buurtbewoners en bezoekers van deze kermis. Met een 40 oldtimerchauffeurs en nog een aantal OTL-leden die uit sympathie om 18u kwamen aanschuiven voor het steakfestijn, telde  de groep uiteindelijk een kleine 60 personen die onderling de belevenissen van de dag uitwisselden. De meningen van de deelnemers waren heel positief, zowel over de verschillende ontvangsten in de loop van de dag, als over de prachtige uitzichten: villa’s en nadere gebouwen langs de landelijke wegen, waarbij sommigen het ook wel een kloosterroute noemde door de verschillende kloostergebouwen die ze zagen langs de wegen. In meerdere buurten of dorpen werden de Oldtimertractoren vrij goed ontvangen door positieve kijkers. Ook werd er met veel lof gesproken over de zeer goede begeleiding van de motards tijdens de gehele rondrit. Bepaalde deelnemers stelden voor om volgend jaar al op vanalles voorbereid te zijn  voor de pechvogels onder ons:  een depannagewagen, een aanhanger met brandstof en een aantal volle banden om de lekgelopen wielen onmiddellijk te kunnen vervangen.

Omstreeks 19-20u begon iedereen zijn verhaal af te ronden op het terras bij een lekkere pint, en keerde iedereen vol lof en tevredenheid huiswaarts.

Bij het afsluiten van de kermis op dinsdagavond is de “Cotravapeur” specialist teruggekomen naar Destelbergen, heeft het defect  terug hersteld,  de echte oorzaak ontdekt, dit met de nodige uitleg en demo aan Eric, zodoende dat deze zich in de toekomst een zelfreddende chauffeur kan noemen en bij een volgende Eenbeekeinde II kermis als een waardig Oldtimer liefhebber de rit volledig zal kunnen uitrijden. Zo is er terug een doel om deze rit tegemoet te kunnen zien.

Gerelateerd