Het begon allemaal op ons eetfestijn in december 2011.Daar werd de vraag gesteld wie er eventueel interesse zou hebben om deel te nemen aan een nieuw avontuur,namelijk een 3 daagse uitstap. De personen die geïnteresseerd waren konden zichzelf aanmelden bij ons bestuurslid Danny Steels,namelijk ikzelf. Op mum van tijd had ik al 11 geintersseerden. Met name Lamotte Antoine,Andre Noppe,Bert De Weird,Walter De Lathouwer,Paul Durinck,Willy Bauwens,George Campe,Luc Bisschop en compaan,Philip Van Havermate en ikzelf. Na enige tijd is er nog een kameraad van mezelf en ook lid van OTL bijgekomen met name Peter De Greyt. De laatste in kwestie was een vraagteken tot op het einde of hij kon deelnemen of niet,zijn trekker was pas op de laatste dag klaar om mee te rijden. Snel nog naar de keuring en ja hij kon mee. Volk genoeg om onze eerste uitstap te organiseren. Enkele vergaderingen gingen vooraf om te bespreken waar de rit heen zou gaan. Dankzij Luc Bisschop hadden we de kans om vele verzamelaars te bezoeken,Luc kent deze mensen allemaal persoonlijk en kon zo afspraken regelen. Ikzelf stond in voor uiteenzetting van de route, de overnachtingen en avondmenu. De beslissing was gevallen,het ging richting Pajottenland de eerste dag ,goed voor zo’n 85 km. Dag 2 enkele bezoeken in de streek van Herne en dag 3 richting Isieres,nabij Ath om zo huiswaarts terug te keren.
De eerste dag vertrek om 7.00u,om op onze route nog enkele deelnemers op te pikken en richting Wieze te rijden naar Albien De Rauw. Daar werden we hartelijk ontvangen en kregen we spontaan een rondleiding op het bedrijf. Hier werd de werking van het bedrijf uitgelegd en kregen we ook te zien waar Albien nog aan restaureren was. Een Volvo industrietrekker werd klaargestoomd om deze zomer nog mee te rijden op evenementen.Na de rondleiding werden er koekjes ,koffie en frisdranken geserveerd. Een goed begin van de dag. Omdat er toch nog een redelijke tijdspanne was tussen ons eerste en volgend bezoek,werd er spontaan een derde bezoek ingelast,op weg naar Paul De Boeck en zoon,een siersmid in hart en nieren met een passie voor tractoren en Citroën wagens. De man op zich had als het ware een klein privé museum,met onder andere Lanz Buldog,Vierzon ,Hanomag en noem maar op. Stuk voor stuk mooie gerestaureerde exemplaren,en in de afdeling van de zoon stonden twee zeer mooi gerestaureerde deux cheveaux’s en twee oude citroën bestelwagens. Weerom een goede ontvangst en blije gezichten voor het langskomen met onze tractoren.
Ondertussen was het middag en tijd om te eten. Dit gebeurde in de goed uitgeruste woonwagen van George,alles was aan boord,een kachel ,een kookvuur,een ijskast, enz.. . De eerste dag had iedereen zijn eigen proviand mee en tijdens het opeten van onze boterhammetjes werd er al druk overlegd over onze bezoeken. Na de middagpauze was het tijd om stilaan te vertrekken naar Affligem bij Carosserie Luc De Vos. Het was omstreeks 16.00u dat we daar arriveerden .Hetgeen daar te zien was,is formidabel een collectie John Deere tractoren in nieuwstaat zou men zeggen,maar deze waren meer dan in nieuwstaat. Prachtig gerestaureerde en glimmende voertuigen waren dit. Beter dan nieuwstaat,en werden dan ook met de grootste zorg behandeld. Naast John Deere had men ook nog Lanz tractoren en een zeer uniek Rochet Schneider tractor met houtvergasser erop. Fantastisch om dit allemaal te zien. Hier werden gebakjes ,chips en drinken voorzien om de dorstigen en hongerigen te laven. Na de break werd er nog verteld over het bedrijf zelf met een rondleiding als gevolg en kregen we nog te zien hoe vader en zoon een Lanz aan het restaureren waren. Intussen werd het alsmaar later en moesten we terug de trekker op om naar onze eindbestemming te rijden met name Herne waar onze B&B gevestigd was. Ik denk dat het toch nog zo’n kleine twee uur rijden was vooraleer de bestemming te bereiken. Omstreeks half acht s’avonds arriveerden we ter plekke. Daar werden we in de watten gelegd door Jo en Nicole van b&b Hedera. Er was niets te kort ,mooie kamers,goede verzorging en lekker eten. De avondmenu’s bestonden uit 3 gerechten voorgerecht ,hoofdgerecht en dessert. Allemaal zeer lekker en nadien konden we nog napraten over de dag die vliegensvlug voorbij gegaan was. Tijd om in bed te kruipen om fris te zijn voor de volgende dag.
Aangezien we de volgende dag niet zo’n druk programma hadden konden we rustig om 8.30u ontbijten. Een stevig ontbijt stond klaar om opgegeten te worden,en na een uurtje ontbijten starten we de nieuwe dag. Het ging richting Robert Van De Nest,woonachtig te Herne en een afstand van 4 km verwijderd van onze b&b. Aangezien het niet zo ver was profiteerden we ervan om van het uitzicht te genieten in pajottenland. Na een dik half uurtje rijden kwamen we aan bij Robert. Zijn verzameling tractoren stond al buiten. Een hele collectie ford tractoren kleurden het plaatje blauw,en naast dit vele blauw ,was er ook nog Hanomag,Fergusson,Lanz Buldog,MAN en van iemand die zijn machines daar stalde een Mur Hill,en een ford 8600.Zelf heeft Robert ook nog een ford 8600.Een deskundige uitleg van de man in kwestie leerde ons dat Robert gans zijn leven loonwerker geweest is en zodoende een hele collectie Fordtractors heeft kunnen verzamelen. Aan elke trekker hangt een verhaal vast. Naast de collectie tractoren heeft Robert ook nog miniaturen van pikdorsers en tractors. Voor elk oud model van pikdorser had hij een nieuw model. Maar daar komen we misschien nog op terug in ander boekje van OTL. Ondertussen was het tijd om onze middaglunch te nuttigen. Eigenlijk hadden we niet veel bij in onze woonwagen,maar Luc had nog een salami,er waren nog sandwiches en George bakte pannekoeken. Genoeg om verder te kunnen tot s’avonds. Eens de lunchpauze voorbij,tijd voor deel twee van de dag,op bezoek bij Van Sinay.
Een John Deere verdeler met een passie voor oude tractoren. Luc Van Sinay zijn vader loodste ons binnen in zaal waar meteen zijn mooiste exemplaren stonden.Een beetje vanalles doorheen met onder andere Lanz Buldogg,Waterloo boy,Imperial,en twee zeer oude deutz tractoren. Dit was nog niet alles,pas wanneer je buiten kwam zag jehoeveel tractoren er stonden. Gigantisch veel pampa’s,niet te doen,de ene na de andere allen wachtend op restauratie. Ik heb nog nooit zoveel pampa’s samen gezien. En in de schuur erachter nog eens pampa’s en lanz buldog’s .Van Sinay vertelde ons dat zijn vader niet geinteresserd was in oude tractoren en dat hijzelf in 2001 beginnen verzamelen is en al een zeer mooie collectie heeft opgebouwd. Naast deze pampa’s stonden er naturlijk ook een paar oude exclusieve John Deere’s. Na dit alles goed bewondert te hebben kreeg Luc Bisschop nog een ritje aangeboden in een Lanz terwijl wij een beetje uitrusten van al dat rondslenteren.Als afsluiter was er nog gelegenheid om eens te drinken en was het tijd om verder te rijden. Het was immers al avond ondertussen en ons buikje had voedsel nodig. Op weg naar onze b&b,waar ons voorgerechtje al stond te wachten. Een heerlijke maaltijd ,een goeie pint en babbel maakten een tweede geslaagde dag en was het stilaan tijd om onder de wol te kruipen. Zaterdag de laatste dag was nog een lastige dag,ontbijt om 7.30u en toch zeker om 8.30u vertrekken. Onze rit ging richting Isiéres naar Jean- Pierre Koop. Een verzamelaar in hart en nieren.
Dit was duidelijk,want bij aankomst zag men al direkt een aantal tractoren staan in de schuur. Deze man verzamelde alles wat oud is. Geen specifiek merk maar een tractor van de jaren ’70 is veel te jong. Omdat deze man zowat 90 trekkers verzameld heeft ,kan hij ze thuis niet allemaal stallen. Daarom worden de rest van de trekkers ondergebracht in nog twee loodsen 2 km verderop. Zowat alles is er te vinden een Hart Parr,John Deere 7020,4620,5020,mc cormick uit de beginjaren,deutz 6 cylinder ,farmall en noem maar op .Allemaal in werkende staat maar niet gerestaureerd. Hij vind het mooier tractoren in originele staat te herbergen. Verder vertelde Jean-Pierre dat hij twee locomotieven staan had,deze worden nog gebruikt voor ceremonies of andere speciale doeleinden. Kortom een man die veel in petto heeft. Jaarlijks rijd hij zelf nog mee met een deutz wanneer mais of gras moet gehakseld worden. Dit is in feit de man zijn hobby,een beetje amuseren met tractoren die hij in de loop der jaren verzameld heeft. Nu dit ons laatste bezoek en laatse dag was mocht het middagmaal iets meer zijn. En wat eet een echte belg het liefst ,friet. Begeleid door een kennis van Jean Pierre reden we naar een frituur in het industriepark van Gellingen,eigenlijk nog iets verder van huis weg. Omstreeks 14.00u had iedereen zijn pak friet op en werd het stilaan tijd omhuiswaarts te rijden. Er wachtte ons nog een lange trip.Na ongeveer twee uur rijden zaten we toch al in Herzele waar we een zeer mooi stukje natuur achter de rug hadden. Tijd voor een plas en drinkpauze. Op een verlaten weg parkeerden we onze voertuigen,en zette George koffie en voor wie dit niet lustte was er frisdrank of bier.
Tijdens deze stop werd er overlegd waar we uit elkaar zouden gaan en elk onze eigen weg gaan. Het boerenparlement in Massemen was de laatste gemeenschappelijke stopplaats. Omstreeks 17.30 arrriveerden we aan cafe het boerenparlement dronken we op ons avontuur dat voor iedereen zeer goed meegevallen was.Nu was het tijd om afscheid te nemen en reed ieder zijn eigen weg. Ik zette mijn gps toestel op,drukte de korste weg in naar huis.Ja,nog zo’n 35 km voor mij en Peter,goed voor nog een uur en een half rijden.Voor de zekerheid nog maar eens stoppen aan het tankstation en op naar huis .Omstreeks 20.30u was ik thuis,moe,dom gereden ,maar vooral voldaan van een zeer mooie trip.Het was zeker de moeite waard om te doen.Wat begon met eenvoudige vraag eindigde in een mooi avontuur met mensen die zorgden voor een goed clubgevoel.Verder wil ik nog Luc Bisschop bedanken voor de afspraken die hij gemaakt heeft bij de verschillende mensen en George Campe voor het gebruik van de woonwagen en de lekkere pannekoeken. Hij zorgde ervoor dat we s’middags geen honger hadden.
Reporter ter plaatse
Danny Steels