De laatste jaren komen er steeds meer miniaturen van youngtimers op de markt, van Fendt, International, Ford en Deutz Fahr. Een clubmodel van de LCN, de Deutz D130 06 is daar een voorbeeld van. Wim vindt de 5-serie eigenlijk nog mooier en kende daar (in 2012) eigenlijk alleen het Sikumodel van, de D 9005 en de kit van Autodrome waarmee de D80 en de D8005/9005 gebouwd kunnen worden.
De Deutz-Fahr 05 serie was de eerste Deutz-serie die vanaf 1965 modulair gebouwd werd, waarbij dezelfde onderdelen bij meerdere typen werden gebruikt. Dat bracht Wim op het idee om uitgaande van het Sikumodel van de 6-cylinder 9005 een 4-cylinder D 6005 te bouwen. Gaandeweg de verbouwing kwam hij er achter dat dat meer tijd vergde dan het model alleen maar een aantal mm inkorten. De 6005 is namelijk ook lager dan de 9005, zodat er een nieuwe body moest worden gebouwd.
De motorkap werd doorgezaagd, het front werd lager en de zijbeplating aan de voorzijde werd smaller gemaakt en aan weerszijden van de stuurkolom werden de uitsparingen uitgefreesd, waar de gas en rempedalen scharnieren. Het stuur en een deel van de stuurstang kregen een andere stand. Met stukjes aluminium werd de zijbeplating bij de stuurkolom verbreed. Het meeste werk zat in de body, die werd opgebouwd uit een aantal lagen 3 mm Evergreen kunststofplaat die op elkaar gelijmd werden en aan de achterzijde aansluiten op de achterbrug (inclusief achterhef). Deze was afkomstig van een Ford 5000 van Universal die er nog lag van een andere verbouwing.
Het motorblok is gemaakt van perspex, met aan de rechterzijde de kenmerkende tunnel van de luchtkoeling, gemaakt van een stukje kunststofbuis. Filters, startmotor, carburateur van kunststof staaf en leidingen gemaakt van messingdraad maken de motor af. De vooras is gesoldeerd met messing profiel en buis; voor de voorwielen werden kleine Britainsvelgen, met een band, waarbij Wim tijdens het verven de onderste ribbel van de band dezelfde rode kleur gaf als de velg, zodat deze groter lijkt. De achterwielen komen van een Autodromekit, maar passen qua schaal prima bij de 6005. De achterspatborden zijn delen van de dop van een spuitbus, gelijmd tegen een messingframe dat op de achteras is geperst.
Deutz gebruikte destijds RAL 6001 Smaragdgroen voor de trekker en RAL 3003 Robijnrood voor de velgen. Revell levert dit groen in zijdemat (SM364) zodat het model na de bestickering afgewerkt is met een blanke glanslaklaag. En de typesticker? De D 6005 maakte Wim van de Autodrome decall D9005, waarvan hij de 9 omkeerde. Een onderuitlaat met aluminium spruitstuk, ramen, zitje, handles en pedalen maken het model af. Samen met de Autodrome D80 en de ook fors verbouwde Siku 8005 heeft Wim er zo weer een paar mooie modellen bij.
Tekst en foto’s: Wim Huisman Bewerking: Jan van der Zijden