Busuitstap Zaterdag 6 april 2019
Vergadering in UZ Gent
De voorbereidingen verliepen vrij vlot voor het bezoek aan de 3 Belgische verzamelaars. Bij ons bezoek aan de Opendeurdag bij Michel Geldof konden we de afspraken maken met de Familie De Vos en met Luc Van Sinay voor de datum van 6 april. Ook het bezoek aan Mahymobiles werd eind Oktober vastgelegd. Enkel de bepaling van het restaurant liep op zich wachten .
Mede door verschillende events van onze club zoals het Eetfestijn en de Miniatuurbeurs werd dit ietwat op de lange baan geschoven. Doch in februari waren we goed op weg om ook dit vast te leggen. Helaas het werkongeval kwam ertussen waardoor de 14 dagen ziekenhuis opname heel wat roet in het eten kwam gooien vanaf 1 maart.
Niet stil blijven zitten hebben Wout, Katleen en mezelf dan maar een spoed vergadering georganiseerd op de kamer in het ziekenhuis. Het mag al keer iets anders zijn dan in een herberg of op het OTL terras. Daar werden de laatste loodjes gelegd waardoor pas eind maart de brieven en mails de deur uit konden om iedereen uit te nodigen voor deze uitstap.
Van zodra de mailing was gebeurd kwamen de inschrijvingen binnen en konden we terug met een leuke groep de baan op. Onze bijna huis chauffeur Vantje of Yvan was terug van de partij om ons op een veiling manier naar de verschillende stop plaatsen te brengen.
Het eerste bezoek was bij de Familie De Vos welke ons hadden uitgenodigd vorig jaar in Panningen met het verhaal dat er toch één en ander was veranderd bij hen.
Bezoek aan carrosserie bedrijf De Vos in Affligem
We werden bij aankomst verwelkomt door de 3 generaties , Hubert, Kris en Remi. De Gastvrouw Hilde was in de garage de koffie, Frisdrank en gebak voor onze deelnemers reeds aan het klaar maken .Vlak voor de inkom van de loods troffen we een super gerestaureerde John Deere 730 diesel met Powe Steering. Dit laatste was een primeur van John Deere tractoren eind de jaren 50.
Bij het binnen komen in de loods met de Oldtimer tractoren merkten we onmiddellijk een ruime verandering bij de opslag met de Oldtimer tractoren. De vroegere ruimte was verdubbeld in oppervlakte waarbij de tractoren welke bij ons vorig bezoek, een 10 tal jaren geleden, nu allemaal mooi op rij stonden in de geïsoleerde loods. Het overgrote deel tractoren in deze verzameling zijn de Amerikaanse John Deere tractoren van de begin jaren van John Deere tot de modellen eind de jaren 60. Alle lettertypes geproduceerd door dit Groene-Gele merk is terug te vinden bij de Familie De Vos.
Naast deze reeks zijn er een aantal Lanz Bulldog tractoren geproduceerd in het Duitse Mannheim, later de John Deere fabriek geworden. Van de Lanz tractoren zijn er een verschillend aantal ook van klein naar groot waarvan de meest reeds volledig gerestaureerd.
In de groen rij vonden we ook nog een Deutz watergekoelde tractor evenals een Landini en een Rochet-Schlepper houtvergasser uit 1941.
Tractoren worden volledig gedemonteerd tot laatste schroef
Alle tractoren worden bij aankomst eerst visueel geïnspecteerd aangaande eventuele defecte of ontbrekende onderdelen. Nadien worden de tractoren technisch volledig in orde gezet, worden proefgereden en pas daarna helemaal behandeld aangaande koetswerk en in de originele kleur gespoten.
Daar de familie De Vos een carrosserie bedrijf is, komen de tractoren natuurlijk nog mooier als nieuw uit de spuitcabine. Wat met zich meebrengt dat bij bezoek de Gouden Regel telt : “Kijken mag, aanraken niet. Iet wat begrijpelijk is na zoveel hand- en spuitwerk.
Hilde als kok in de Kleuren keuken
Het bepalen van de juiste kleur is op zich al een hele karwei wat voor rekening valt van de Hilde, de vrouw van Kris, die in haar kleurenkeuken hele recepten en plaatjes heeft voor de juist kleur combinatie van de tractoren. 2 tractoren in hun originele patina staat mogen van Kris en de jonge Remi niet gerestaureerd worden en worden gebruikt als de 2 werkpaarden bij de Familie. Mooi was tussen al de tractoren en een aantal email borden en 2 OTL Awards aan de muur bevestigd waren als herinnering van deelname aan onze Historische Dagen.
Warme ontvangst en mooie afsluiter
Na de uiteenzetting van iedereen van de familie restte er ons nog enkel een aandenken van ons bezoek te overhandigen . Daar het moeilijk was om een foto te vinden van de verzameling van hun tractoren besloten we dan maar om de foto te gebruiken die er was genomen van Kris en Remi op hun Lanz-Bulldog tijdens de Open Deur bij Michel Geldof.
Zelden hebben we zo een stralende gezichten gezien, vooral bij de jonge Remi, toen we het plaatje overhandigden. Iedereen van het gezin was echt verheugd wat ook aan ons voldoening gaf.
Een anekdote die Kris ons vertelde over de jonge Remi van 10 jaar, die vorig jaar klein ongeval had bij het laden van een tractor op ons terrein en bij thuiskomst toch naar het ziekenhuis werd gebracht en na de verzorging van het letsel tegen zijn ouders zei :
Het was toch een toffe dag, veel gezien en een plezierige dag gehad. Waarmee Kris en Hilde ons verzekerden dat de opvolging van Oldtimers wel bij Remi in het bloed zit.
Luc Van Sinay te Herne
Na het bezoek in Affligem reden we door naar Herne naar de lokale John Deere dealer en Oldtimer verzamelaar en handelaar. Bij de oprit stond een unieke John Deere te pronken, namelijk een dubbele D-tractor. Een samenstelling van 2 tractoren van het model D, geconstrueerd door een Nederlandse landbouwer in de Verenigde staten in de jaren 50.
De trekker heeft in amper 70 pk, waarvan iedereen toch schrok voor zo een mastodont.
Luc heeft is een dealer van zowel Park- en Tuin als van het Agrarische, wat met zich meebrengt, er soms weinig tijd rest voor het Oldtimer gebeuren, zeker in de drukke voorjaars periode. Zo dienden onze deelnemers in het begin zelfstandig een ronde te doen zowel buiten de loods als binnen de loods. Buiten zagen we een aantal mooi gerestaureerde tractoren staan evenals een aantal niet complete tractoren waarschijnlijk bedoeld voor onderdelen. Een nieuwe smaak van Luc zijn de zware Amerikaanse 50- serie modellen uit de jaren 80 zoals onder andere 4650 , 4850 en andere. Dit meer als een uitdaging om naast de 1 en 2 cilinder motoren de 6 cilinders te leren kennen in deze uitvoeringen.
USA Liefhebber
Luc is een wereldburger die regelmatig de USA afschuimt om unieke modellen van John Deere aan zijn verzameling te kunnen toevoegen. De meeste tractoren worden gekocht als verzamel object, doch wanneer iets anders zich aanbied of er word een goede prijs geboden gaan sommige items toch van de hand.
Na enige tijd had Luc toch tijd gevonden om ons te vervoegen in de nieuwe loods, gebouwd om de Oldtimers te stockeren. Tijdens de rondleiding met hem vertelde Luc menig verhaal over de aangekochte tractoren, iedere trekker heeft zijn eigen verhaal. Net als bij De Vos heeft Luc ook een grote greep uit het letter en cijfer gamma van de USA uitvoeringen.
Unicums zoals de oudste John Deere uit 1920 in nog originele staat. Net zoals een G model met een maïs kolven plukker uit de jaren 50. Ook een maïs planter uit deze jaren met een kabelsysteem om op regelmatige wijze de maïskorrels in de grond te laten vallen.
Niet te missen natuurlijk is een Waterloo Boy waarvan er in deze verzameling 4 stonden te pronken, 3 gerestaureerde en 1 in de patina kleur. Eventueel nog te restaureren.
2 USA John Deere ploegen merkten we aan een ketting aan de dak constructie.
De tijd ontbrak ons om Luc nog de volledige uiteenzetting te laten doen over zijn hele verzameling John Deere en Lanz tractoren.
Ronkende Double tractor
Naast John Deere zijn er ook een aantal Lanz tractoren aanwezig van klein tot groot en natuurlijk de verschillende Bulldog uitvoeringen . Een aantal Lanz Bulldog Houtvergassers stonden ook in de rij, waarbij de vergasser constructie uit Bulgarije kwam , dit tijdens WO II
tondertijd de brandstof enkel mocht gebruikt worden voor militaire doeleinden.
Als afsluiter startte Luc de dubbele D tractor met de 2x 2 cilinder benzine motoren. Een hels lawaai bij het één voor één starten van de motoren , eenmaal op toeren draaiden deze toch iet rustiger met minder lawaai. Luc liet ons zien hoe de bediening in zijn werk ging met de 2 koppelingen , de 2 versnellingen en de midden sturing van deze Double D. Hij maakte een kort ritje als demonstratie waarbij we toch konden merkte dat deze tractor een heel lange draaicirkel heeft en dus enkel bedoeld is voor de USA prairies.
Net als bij De Vos hadden we geen foto’s van de verzameling van Luc en beslisten we dan maar een gedenk plaatje af te geven met een John Deere D tractor op ijzeren wielen welke staat te toon gesteld in het Moline Deere museum. Ook hier was het aandenken een grote meevaller voor de ontvanger, daar Luc deze tractor onmiddellijk herkende, daar hij deze had willen aankopen maar de tractor diende eerst nog anderhalf jaar in een ander museum te pronken. Dit was niet interessant voor Luc en liet daarmee de Oldtimer maar gaan. Na anderhalf jaar is deze dan naar het Moline Deere museum verhuisd waar deze mooi staat te pronken. Dus al bij al hebben we de 2 verzamelaars gelukkig gemaakt met ons aandenken .
Middaglunch in Herne
Na dit bezoek verplaatsten we ons naar De Egelantier, een restaurant niet veraf van Van Sinay voor een smakelijk middag maal waarbij iedereen de gedane bezoeken kon bespreken en zich voor bereiden op ons laatste bezoek in Leuze. Na de soep, Speenvarken en dessert was het ondertussen 14u geworden en hoog tijd om aan te zetten naar Mahymobiles .
MahyMobiles te Leuze
Na de verzamelingen tractoren begaven we ons bij dit bezoek op een andere doelstelling.Alles wat betrekking heeft tot de automobiel en het wegvervoer sedert 1895 is vertegenwoordigd te Mahymobiles. Elk voertuig heeft een verhaal of een anekdote, en alles straalt passie uit.
De familie Mahy, gevestigd te Gent, was gespecialiseerd in het bouwen van stoomketels. Ghislain Mahy, geboren in 1907, toonde reeds zeer vroeg een uitzonderlijke aanleg voor mechanica. Hij bewees dit door op zeventienjarige leeftijd eigenhandig zijn eerste en enige auto in elkaar te knutselen met de motor van een Dixi en onderdelen uit de sloperij. Na de wagen zorgvuldig op punt te hebben gesteld, slaagde hij erin die te verkopen tegen de aardige som, destijds, van 6500 BF. Dit klein kapitaal lag aan de basis van zijn automobielhandel.
Het stockeren en restaureren van de voertuigen.
Jarenlang verzamelt Ghislain voertuigen. Honderden voegen zich bij deze die hij reeds bezit in de verschillende zalen van het oude circus en van bij de aanvang start Ghislain de restauratie. Dit betekent voor de eerste voertuigen een volledige demontage, wederopbouw en verven met de borstel. In die tijd was het vervangen van onderdelen niet zo eenvoudig als nu.
De eerste verzamelplaats was in Gent in de oude gebouwen van het wintercircus, doch door afschaffing van de provinciale subsidies, stijging van de lonen en minder bezoekers werd Mahy verplicht uit kijken naar andere loctie. Deze werd gevonden in Houthalen, De nabijheid van het park van Bokrijk is een pluspunt en trekt vele bezoekers aan. In 1986 vindt de provincie het nodig de huurprijs te vervijfvoudigen en die komt alzo op gelijke hoogte met het publiciteit- en promotiebudget van het museum. AGM kan dit niet dragen en de onderhandelingen leveren niets op. De voertuigen tentoongesteld in Houthalen dienen een andere tentoonstellingsruimte te vinden.
Meerdere locaties
Een 200 voertuigen vonden in 1986 de weg naar het Jubelpark in Brussel. De andere voertuigen sliepen nog rustig verder in het Wintercircus. Pas in het jaar 2000 werd Mahymobiles geboren in de huidige fabriekshallen in Leuze, dit met tussenkomst van het Waals Gewest.
De verzameling van Mahymobiles omvat hedendaags een 1000 voertuigen waarvan 200 in Autoworld Brussel, 350 ten toon gesteld in Leuze en nog een 450 staan gestockeerd in leuze voor eventuele latere restauratie bij uitbreiding van de tentoonstelling gebouwen in Leuze.
Een gids van het museum gaf ons een heuse rondleiding doorheen de verschillende pareltjes van voertuigen. De auto’s staan geklasseerd per land en bouwjaar. Net zoals bij andere museums heeft ieder voertuig zijn eigen verhaal. De gids was een pientere dame die behoorlijk op de hoogte was van de familie Mahy en hun verzamelwoede. Ook aangaande de voertuigen wist ze iedereen hun aandacht te trekken om haar verhaal aan de man te brengen.
.Ongeëvenaarde verzameling door haar veelzijdigheid, uniek in de wereld!
Auto’s uit heel Europa en de USA staan te pronken in de tentoonstelling ruimte. Ne de rondleiding was iedereen nog een uur of anderhalf uur vrij de andere 450 voertuigen te gaan bezichtigen waarvan bij meerdere een beschrijving staat vermeld op een boordje. Ook enkele kleine Gloeikop tractoren en een Miniatuur verzameling is er te zien in Leuze.
Meer info is te vinden op www.mahymobiles.be en zeker de moeite om met vrienden of familie het museum in Leuze te gaan bezoeken.
Na het genieten van de voertuigen hadden we nog net tijd voor een tas koffie met een gebak te nuttigen in de cafetaria. Omstreeks 17u sluit het museum, waren we mooi rond met alles en konden we tijdig vertrekken richting Lochristi. Bij het arriveren op het OTL terrein was iedereen enthousiast over deze Belgische verzamelaars reis. Dus terug een happy end.
Tekst : Raf Janssens
Beeld : Pascal Peeters en Philippe van Damme